• Litetdahl

Ni som egentligen har akne men blivit hjälpta med preventivmedel, se hit!!

Jag är 28 år och har i "grunden" problem med akne, särskilt på rygg och bröst, men också i ansiktet. I långa perioder har jag ätit p-pillret Yasmin och har då felfri hy, men så fort jag slutat har aknen kommit tillbaka på kanske två månader. Det handlar om framförallt stora ömma bölder, men också mindre kvisslor och pormaskar. Eftersom detta är något jag alltid mått väldigt dåligt över har jag ofta ätit p-piller enbart för at slippa mina hudproblem. Nu börjar jag bli lite äldre, kvinnor i släkten har haft bröstcancer och jag känner att jag inte vill börja med p-piller igen nu när jag fått mitt första barn.

Jag vill därför ta del av allas erfarenheter kring akne i kombination med olika preventivmedel! Vad har hjälpt för er, ni som har akne?

Kom igen, pessar, p-ring, minipiller, plåster, p-spruta etc.

• Svar på tråden Ni som egentligen har akne men blivit hjälpta med preventivmedel, se hit!!
  • Lith

Det finns andra preparat mot akne än just yasmin. Basiron eller Stioxyl är första steget och finns receptfritt på apoteket.
    Eftersom du får stora bölder, bör du gå gå till en hudläkare som kan titta på dig. Finns bra preparat som kan få bort dina besvär.

• Mavej79

Instämmer med Lith. Du bör kontakta läkare för att få hjälp om du har djupa, ömmande knölar. Vet att man behöver remiss från husläkare i många delar av landet för att få komma till hudläkare.

Från apotekets råd:

"Svår akne bör behandlas av läkare
    Har du akne med hårda knölar i huden så ska du inte låta den läka av sig själv eftersom du då riskerar att få ärr. Du bör istället uppsöka läkare för behandling om du har svår akne. Det finns receptbelagda läkemedel som brukar ge bra resultat."

• Emmy1982

När jag började med Yasmine var alla mina hudproblem puts väck! Underbart. Slutade för att bli gravid och då kom det tillbaka tyvärr.

• Trasan99

Jag har också Yasmine och har nästan inga problem alls nu. När jag hade p-stav var min rygg och mina axlar täckta av finnar och jag ville inte visa dem i klänning eller partytoppar. Fruktar lite hur det blir den dagen jag slutar med p-pillren....

• emelieochlinus

P-ring och p-plåster är tyvärr också östrogeninnehållande, så det tjänar du inget på att byta till i syfte att minska risken för bröstcancer, blodpropp etc.

Ofta är de som har akneproblem känsliga för "gulkroppshormon" på så sätt att det gör aknen sämre.
    Gulkroppshormon finns i p-piller men endel p-piller (som yasmin) är mindre "gulkroppshormonsprofilerade" och i stället mer "östrogenprofilerade" vilket gör huden bättre för dem med acne. Andra p-piller lutar mer åt gulkroppshormonshållet och gör därför aknen sämre.

Eftersom minipiller, p-stav, hormonspiral, p-spruta enbart innehåller gulkroppshormon så brukar de tyvärr inte vara något bra alternativ

Så då finns den gamla hederliga kondomen, kopparspiral eller pessar att välja på.

• Tristan79

Jag har en problemlösare till dig. När min bror var 13 började hans problem med acne, och då menar jag riktiga problem. Han fick länge läkemedel för att unkomma detta men har nu, 13 år senare övergått till ett preparat som heter "Clearly Gone".

Det är ett pulver (smakar lite beskt) som blandas i vatten och innehåller enbart B-vitamin, dvs inget onaturligt för kroppen. Det tas två-tre ggr/dag med lite vatten och hans hud är tokigt fin!

www.clearlygone.se/

Han använder dessutom Vichy-produkterna för fet hy på apoteket.

Jag anv p-stav och det kan inte rekommenderas avseende acne, har fått småblemmor sen jag satte in den och använder numera också Clerarly Gone.

• EmmaWe

Har du stora problem bör du gå till en hudläkare, be om att på roaccutan utskrivet, en kur på ca 6 mån, lite jobbiga boverklningar såsom trötthet och huvudvärk, men har knte hafr en finne (förutom en kanske) sen jag slutade äta det för ca 5 år sedan

• 1 Grevinnan

Min acne blir bättre av P-piller, äter Noveletta eller något tror jag de heter. Jag slutade med p-piller en gång och acnen blev värre direkt. men trots att jag äter p¨-piller så är inte acnen borta, men det var värre i tonåren. Nu är jag 30 år och har fortfarande problem med acne.
    Som jag tipsat tidigare om så är det att gå till en hudvårdssalong och göra en ansikts och eller ryggbehandling med portömning, ban blir öm och blemmig några dagar, men det hjälper verkligen, sedan jag började med det regelbundet för ca 5 år sedan hr jag nästan ingen acne kvar alls, men då uppehållen mellan behandlingarna blir längre än ca 6 verckor kommer det tillbaka som ett brev på posten.
    Ansiktsbehandling etc. kostar en slant och tar lite tid, men det är det värt!

Jag har köps produkter därifrån, Phytomer heter det, mkt bra! jag går på salong Törnrosa i Norrköping.
    men har du stora problem gå till en hudläkare som sagt!

• perfektionista

Jag hörde nyss om ett P-piler som heter Diane. Det är tydligen registrerat som läkemedel mot akne.

Testa det.

Svar på tråden Ni som egentligen har akne men blivit hjälpta med preventivmedel, se hit!!