• Mamsellen på smällen

    Förnya körkort med vilket efternamn?

    Jag och min sambo gifter oss den 9 januari 2010 och den 7 januari går mitt nuvarande körkort ut. Kommer att ta min sambos efternamn när vi gifter oss. Hur ska jag skriva mitt namn? Alltså, när jag förnyar mitt körkort kommer jag ju fortfarande heta mitt flicknamn, men två dagar senare kommer jag ju byta.
    Kan ni hjälpa mig eller är detta en fråga för Vägverket att hjälpa mig med?

    Tack så länge!

  • Svar på tråden Förnya körkort med vilket efternamn?
  • Mamsellen på smällen

    Men då heter jag ju fortfarande inte mitt nya?

  • feministbrud

    Vad är poängen med att förnya ditt körkort med ett namn du inte kommer att ha mer än två dagar?

  • Nicossambo

    Jag hade ringt till transportstyrelsen som har hand om körkorten och fråga dem.

  • FelizLane

    aa. eller väntat i två dagar med att förnya det gamla helt enkelt.

  • Ashley

    jag är tveksam till at de kommer att utfärda ett körkort till dig med ett namn som du inte heter lagligen än. Du måste nog vänta tills efter bröllopet. De två dagarna räcker nog till och med inte, för att det tar ju ett tag för namn bytet att gå igenom. Hör med dom helt enkelt hur du ska göra.

    Själv håller jag på ta körkort och räknar med att få det klart strax före bröllopet. Får nog knöla jga med. lycka till

  • anne på grönkulla

    Ja, prata med Transportstyrelsen. Du kommer inte kunna få ett körkort i ditt nya namn innan det registrerats. Om du måste ha ett giltigt hela tiden eller om du kan ha ett par veckors glapp vet jag inte.

Svar på tråden Förnya körkort med vilket efternamn?