• Sofia T R

Endast förlovning, inget bröllop

Jag och min pojkvän har pratat lite löst om förlovning/giftermål och våra åsikter om det o.s.v.

Han har varit gift en gång tidigare och för mig är giftermål något man bara gör en gång i livet då man ger ett löfte. Lite old-school kanske. Men av den anledningen vill jag inte gifta mig med honom.

Där emot skulle jag kunna tänka mig en förlovning, tror jag.
    Innan har jag alltid tänkt att förloving = bröllop men det var ju innan jag tänkt mig denna situationen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Endast förlovning, inget bröllop
  • Alexxxi

Om han vill gifta sig så tycker jag ni ska=) Hade det varit du som varit gift tidigare så hade jag förstått ditt tankesätt, men nu är det ju han och du vill ju gifta dig egentligen.

Men å andra sidan man gör ju som man vill. Men personligen känner jag att det inte är lönt att förlova sig om man inte ska gifta sig. Lika bra att bara va sambos. Men det är jag det

• anne på grönkulla

Om du kan tänka dig att leva med honom så rä väl det det åtagande i relationen som är viktigt? Och ett äktenskap är ett starkare skydd för er båda.

Jag tycker du är hård mot er båda om du inte vill gifta dig för att han varit gift förut - jag skulle själv önska att man inte straffades för de förhållanden man inte klarat av i sitt liv.

Diskutera vidare vad relationen och äktenskapet betyder för er!

• Sofia T R

Nej det är klart att man inte ska straffas för förhållanden man inte klarade av, sen så var han och hans exfrus förhållande ganska speciellt, hon var bara 23 när dom gifte sig och de var gifta i ungefär 1½ år..

Vill man gifta sig så ska man väl.
    Men det jag känner är att, hur speciell kommer jag att känna mig när jag vet att han har stått med en annan tjej tidigare och lovat precis samma saker, och nu är det min tur?
    Det är mycket det.

De är inte så att jag vill gifta/förlova mig just precis nu, men vi har varit tillsammans ett tag och bor ihop så man tänker ju på lite sånthär då och då.

• laris

Det blir inte samma sak. Han gifter sig med dig och det finns väl bara EN du?!

• Sofia T R

Det är faktiskt sant,

Men jag har lite svårt för sånthär, ska alltid överanalysera allt och tänka över saker så mycket att ingenting funkar tillslut.

Det är väl också det att jag inte är redo att gifta mig än som jag tänkt så mycket på att det inte känns riktigt rätt. Men den dagen kommer väl den med.

Det blev lite krångligt allting men hoppas ni förstår.

• Hemlig2009

Det var då tur att min man inte tänkte som du TS... Ja, för då hade vi inte varit så lyckligt gifta som vi är idag.

Jag gifte mig med min "tonårsskälek", det hade vid det laget hållit i 7 år och jag trodde verkligen att det skulle vara vi. Sen var han otrogen och det gick som det gick. Är oerhört glad och tacksam för att jag istället kunde träffa min man. Kan inte ångra beslutet att gifta mig som jag tog då, allt leder ju ändå till den person man är idag.

Det värsta min man skulle kunnat säga till mig var att han inte ville gifta sig med mig pga beslut jag tagit innan vi ens träffades. Och tro mig, det kändes helt annorlunda att gifta mig med min man. Nu är det ju rätt.

• Aleta

Jag håller med alla föregående talare.

Ta bort fokuset från dig själv och sätt det på er två som par istället.

Själv är jag oerhört lyckligt gift för andra gången och jag hade blivit väldigt ledsen om min nuvarande man inte hade velat gifta sig med mig för att jag hade varit gift förut.
    Jag hade känt mig som om jag inte dög och att han egentligen inte älskade mig så mycket som jag trodde. Om du känner dig lite osäker så kanske det inte är rätt?

Vi hade inte samma typ av vigsel som jag hade med min exman, men mycket större fest. Eftersom han aldrig varit gift förut så blev det mer fokus på honom från hans familj och vänner, vilket inte gjorde mig något alls. Det viktiga var att vi två blev gifta. Det var helt annorlunda och kändes inte alls likadant som första gången för min del och jag skänkte verkligen inte mitt ex en enda tanke under den dagen (eller veckorna runt omkring) han är historia.

• Sofia T R

Tack så mycket alla ni som skrivit, har verkligen fått lite mer perspektiv på saker och ting.

(-:

Svar på tråden Endast förlovning, inget bröllop