• Jasmin­aa
    Äldre 21 Sep 17:11
    2793 visningar
    6 svar
    6
    2793

    Hur kan jag hjälpa min mamma?

    Hej det e så att jag är 17 år och bor hemma med min mamma och min lotsas pappa. Min mamma är jättestressad och måste bry sig om allt i hemmet och utanför hemmet. Min lotsas pappa bara sover, hela dagarna han hjälper inte till med något, han vill inte och han kan inte. Jag börjar tro att han e psykiskt störd, det händer att han pratar med sig själv.

    Han sitter uppe jättesent på kvällarna och inte gör något, han kan sitta i ett tyst rum i flera timmar. jag tycker så synd om min mamma, hon bara klgar nu för tiden och hon e inte lycklig. Men hon vill inte lämna honom för att hon tycker synd om honom, han kommer inte klara sig. och han har inga vänner eller barn han kan vända sig till. Men jag står inte ut mer, min mamma betyder allt för mig och det sårar mig så mycket när hon är olycklig. Jag skulle helst vilja att jag och hon tog väskorna och bara lämnade honom men vem skulle kunna leva med skuld känslorna? Vi har föröskt att få honom att ändra sig att vara vaken på dagrna att hjälpa till.

    Men han kan inte ens klä sig, han duschar aldrig om man man inte säger till efter kanske 4 dagar. Om vi ska iväg någon stans måste jag be honom flera gånger att ta på sig jeans och kamma håret eller borsta tänderna. det är självklara saker men han gör dom aldrig jag skämms över honom.

  • Svar på tråden Hur kan jag hjälpa min mamma?
  • Fenixx
    Äldre 21 Sep 17:27
    #1

    det låter ju klart som om han lider av psyiska problem och behöver hjälp. se till att din mamma ställer ultimatum. sök hjälp eller så får han gå...

    din mamma kanske skulle tycka det är skönt att prata ut hos någon också för att släppa på trycket lite.

    förstår att det måste vara jättejobbigt för dig att se detta.

  • Äldre 21 Sep 17:54
    #2

    Först och främst måste jag få säga en sak som jag förstår kan vara svår att ta till sig. DU är INTE ansvarig för din mamma. DU bär INTE ansvaret för att HON ska vara lycklig. Det är inte upp till DIG att reda ut hela denna situation, som troligtvis är mer komplicerad än vad den verkar när du kort beskriver den. Tro mig när jag säger att jag förstår hur svårt det är att ta till sig det jag säger för jag har själv varit i den sitsen där man ser sin mamma brytas ner och man vill bara hjälpa. Ställa allt till rätta. Fixa allt. Men det kan du inte. Den enda som är ansvarig för din mammas liv, situation och lycka, det är hon själv. Hon är en vuxen människa. Bara hon kan ta sig ur detta (oavsett om det innebär att ordentligt prata ut med mannen, eller lämna honom). Min pappa svek min mamma på flera sätt, flera gånger under min uppväxt och jag minns precis hur hjälplös man kände sig när man såg henne må så dåligt, och man undrade vad man kunde göra. Vem man kunde prata med som kunde hjälpa henne. Jag och min mamma står varandra otroligt nära så jag förstår dig verkligen men nu hoppas jag att du inte upplever det som att jag på något sätt klandrar din mamma när jag säger det jag nu ska säga, för det är inte alls menat så, men det jag vill säga är; Det är INTE du som ska förändra den här situationen, det är din mamma. Det är uppenbart att du mår dåligt av detta och det är din mammas skyldighet att göra allt som står i hennes makt för att du ska vara lycklig och trivas i ditt liv. Hon är som sagt en vuxen människa med ett ansvar i form av en dotter och u är fortfarande inte myndig och bor hemma, vilket innebär att din mamma har ansvar för dig och därför (i och med att du mår dåligt över situationen med den här mannen) måste hon göra något åt det. Det anser i alla fall jag. Men om vi för en stund lämnar din mamma utanför detta. Du skriver att ni försökt prata med honom men har du skällt ut honom? Det låter som du har otroligt mycket aggresivitet uppbyggt inom dig mot den här mannen och jag föreslår att du (gärna när din mamma hör) häver ur dig allt du känner. Jag säger inte att du ska svära och skrika på honom men berätta klart och tydligt hur dåligt du mår, hur arg du är, vad det är som gör dig upprörd med hans beteende och att du, som du själv skriver, inte står ut med att bo i huset längre, så som situationen nu är. Förhoppningsvis inser din mamma allvaret i situationen då. Det bästa du kan göra tror jag är att hjälpa din mamma med hushållet (det han inte hjälper till med) men framför allt, fokusera på dig själv. Vad behöver du för att må bättre? Om du tror det är att han försvinner ur huset så tycker jag att du lungt och sansat ska sätta dig med honom och din mamma och säga att "som det är nu, så vill jag inte att du bor här". Men tala om vad han kan göra för att du ska vilja ha honom där.

    Förlåt att det blev så långt.

    Ta hand om dig.

  • Jasmin­aa
    Äldre 21 Sep 18:57
    #3

    Tack båda två, jag har pratat med mamma om det och hon vet vad jag tycker jag har sagt det till honom också och jag har fått utbrott på honom. Jag vet att jag inte bär ansvaret för mamma, jag säger åt henne att jag inte kan hjälpa henne och jag har sagt åt henne att jag och hon ska flytta men då blir hon bara tyst. Ja det ligger mycket i detta och jag får se hur vi löser det, känns ju bara jobbigare när jag försöker ignorera det hela. Men tack iaf

  • 090208
    Äldre 22 Sep 00:14
    #4

    Tycker det ar bra att du sager vad du tycker och tanker, inte alla ungar som klarar det. Min forsta reaktion var ju att mamma ska slanga ut honom, men det maste ju vara nat som haller henne kvar: att hon tycker synd om honom, som du skriver. Inte ratt anledning att stanna, sarskilt som hon har dig att tanka pa.

    KRAM till dig raring. Hoppas det loser sig snart.

  • Supers­krutt
    Äldre 22 Sep 23:11
    #5

    jag lider med dig, det finns inget värre än att se sin mamma olycklig....jag vet hur det är....Jag hoppas att det löser sig för dig. Eller rättare sagt: det vet jag att det kommer göra, men jag hoppas på förr än senare :)

  • Jasmin­aa
    Äldre 23 Sep 22:54
    #6

    Tack för ert stöd, ja jag hoppas med att det löser sig, vi får se hur det går men det händer inte så mkt det har varit så här några år nu. Önskar bara min pappa var vid livet allt hade varit mycket enklare då. Han var en så bra man har mamma berättat han hjälpte henne och han tog hand om henne. En gång bar hon på en rätt tung kanna med vatten, farmor hade sagt åt henne att hämta den. Så kom min pappa och se mamma bära på kannan han blev jätte sur han ville inte att mamma skulle bära på tunga saker. Det va ingen stor grej men att han brydde sig om henne, det va det som va gulligt, så tråkigt att han dog och att mamma har fått gå från en så bra man till min lotsaspappa såå orättvist det är

Svar på tråden Hur kan jag hjälpa min mamma?