• Rodenröd

Denivit eller Pepsodent??

Någon som provat Denivit eller pepsodents nya tandkräm.... BLir tänderna vitare eller funkar det inte alls??
    Känns som att tandbleknig är väldigt dyrt!!

• Svar på tråden Denivit eller Pepsodent??
  • Fenixx

såg nåt test med alla tandkrämer som ska göra tänderna mer vita...hmm vilken sort var det som vann.

tror det var aquafresh white faktiskt.

• perfektionista

Jag har testat Denivit och tycker att den fungerar, men Pepsodents nya har jag inte testat.

Tänderna bleks ju inte på riktigt med tandcréme, men man får definitivt en polerad och vitare effetk efter några gånger med denivit.

• Sebastiána

Denivit luckrar upp tandytan så att tänderna dels håller sämre dels blir gulare sedan eftersom placket får starkare fäste. Använd inte putstandkräm!

• happytoaster

Pepsodents tandkräm ger illusionen (eller hur det nu stavas) av vitare tänder. Den gör inte tänderna vitare men precis efter att man har borstat tänderna och ett litet tag efter så blir tänderna typ 2 nyanser vitare. Tänker borsta tänderna precis innan fotograferingen :)

• didis

I stort sett alla whitening-tandkrämer innehåller inget blekmedel, bara slipmedel. Man får microrepor i emaljen och riskerar därmed att efter ett tag få ännu gulare tänder.

Skonsammast är att använda en lågslipande tandkräm (själv använder jag enbart ACTA sedan många år) och sedan om man tycker det behövs istället bleka tänderna. Blekning är faktiskt idag mycket skonsamt om det görs rätt och man använder rätt blekmedel och individuell skena.

didis, leg tandläkare

• Annapanna larsson

Perfekt att det finns en tandläkare med i tråden. Jag har en fråga om air flow (tror jag att det heter). Någon slags högtryckstvätt av tänderna med vatten och salt typ. Gör det nån skillnad - vitare tänder eller är det blekning som gäller?

Min fästman har snusat många år så tänderna har fått en gulare nyans än annars. Tänkte att air flow kanske vore något för honom?

Om inte, vad finns det annars för alternativ - är det bara blekning som gäller?

Stort tack på förhand!

• didis

AirFlow bleker inte tänderna men rengör dem ordentligt. Till skillnad mot de tandkrämer som finns i handeln fungerar både blästring och de putsmedel vi har som så att emaljytan blir jämnare (men så är de betydligt dyrare också!).

Om sambon är snusare finns det tyvärr inga genvägar, ljusare tänder får han säkert om han blästar dem men vill han ha tänderna flera nyanser ljusare är det blekning som gäller. Tänk på att resultatet inte håller särskilt länge om han fortsätter snusa. Det kankse är en bra motivation för honom att sluta??

Annapanna larsson skrev 2009-10-28 20:04:04 följande:

Perfekt att det finns en tandläkare med i tråden. Jag har en fråga om air flow (tror jag att det heter). Någon slags högtryckstvätt av tänderna med vatten och salt typ. Gör det nån skillnad - vitare tänder eller är det blekning som gäller? Min fästman har snusat många år så tänderna har fått en gulare nyans än annars. Tänkte att air flow kanske vore något för honom? Om inte, vad finns det annars för alternativ - är det bara blekning som gäller?Stort tack på förhand!
  • Annapanna larsson

Tack!

Han har slutat för några år sedan men höll på ett bra tag dessförinnan så spåren finns kvar...

Vi får tänka på saken, det enda som gör att vi tvekar lite (jag vill också bleka tänderna, bestämmer inte åt min sambo ) är risken för att få ilningar i tänderna efteråt.

Tack igen!

Svar på tråden Denivit eller Pepsodent??