• lillaj

Bara handbagage eller extra?

Vi åker till Paris snart med Ryanair och jag som alltid är expert på att packa ner allt jag äger i resväskan funderar hur ni skulle ha gjort, bara 10 kg handbagage var eller ett extra bagage att checka in för hemresan?

• Svar på tråden Bara handbagage eller extra?
  • älskarlivet

Får man verkligen ha så mycket som 10 kg handbagage? Dessutom får ju inte väskan vara större än ett visst mått.

Jag skulle inte klarat mig utan ett större bagage. Skulle inte heller åkt med ett gemensamt bagage eftersom jag varit med om att bli av med väskan. Åkte dock med gemensamt bagage i somras och det var riktigt tungt och inget vi kommer göra om.

Hur länge ska ni vara borta?

• lillaj

Varje passagerare (utom spädbarn) får medföra ett handbagage ombord (utan extra kostnad). Endast ett handbagage är tillåtet per passagerare (utom spädbarn). Handväskor, portföljer, bärbara datorer, köpta varor, kamera och liknande måste förvaras nedpackat i ett handbagage. Det får väga högst 10 kg och inte överstiga måtten 55 cm x 40 cm x 20 cm. Av säkerhetsskäl får vissa objekt inte transporteras som handbagage. Klicka här för mer information. Av säkerhetsskäl och för alla passagerares bekvämlighet måste handbagaget passa under sätet eller i bagageutrymmet ovanför sittplatserna. Vi förbehåller oss rätten att annullera din bokning utan återbetalning och neka dig ombordstigning på planet om du anländer till gaten med mer än ett handbagage eller om det överskrider de tillåtna storleksgränserna.

Spädbarn ger inte rätt att ta med handbagage (men en barnvagn får tas med utan avgift).

Säkerhetsrestriktioner för handbagage på flyg inom EU/EES säger att handbagage som innehåller vätskor, gel, krämer, lotion eller flytande kosmetika MÅSTE uppvisas vid flygplatsens säkerhetskontroller i en genomskinlig påse som kan återförslutas och som rymmer max en liter (t.ex. en 20 cm x 20 cm återförslutningsbar fryspåse). Endast gel, krämer, lotion och flytande kosmetika i behållare om 100 ml eller mindre tillåts i säkerhetskontroller på alla flygplatser inom EU/EES. Observera att endast en genomskinlig återförslutningsbar plastpåse får tas med per person. KLICKA HÄR OM DU VILL HA MER INFORMATION.

• lillaj

Nej 10 kg var givetvis! Inte en gemensam, det känns vågat men en gemensam på hemresan ifall man shoppar lite, det var så jag menade.

Det är bara en weekend, fre-må! Jag är mer proffs på att packa inför en eller två veckors charters, då har jag mer koll. Då har vi haft 20 kg/var och det har jag packat utan problmen!

• älskarlivet

Jag skulle ändå haft eget bagage med som jag checkade in, var sitt som man checkar in. Sen ett handbagage utöver det. Jag hade inte fått plats med det jag behöver ha med mig.. Tänk dessutom på att du inte får ha med så mycket flytande vätska med dig, hur gör du med schampoo, tvål, hudkräm, tandkräm etc? Det blir lätt mycket som inte får plats i påsen med vätska.

• fjutjur brajd

Vi åkte med Ryanair och valde då att checka in en väska tillsammans utöver handbagaget. Det klarade vi oss gott och väl med, men det beror väl på hur mycket kläder och annat man vill ha med sig (skor tar ju t ex ganska mycket plats...) och hur mycket man har tänkt att shoppa... Som handbagage hade vi en medelstor ryggsäck och en rullbar kabinväska.

Det var skönt att kunna ha med schampo, hudkräm, deo mm i det incheckade bagaget. Ska man bara ha med handbagage så får man ju packa allt sånt i mindre förpackningar eller köpa reseförpackningar. Men det känns som att det är värt 140 kr per resväg (tror jag vi betalade) för att slippa hålla på att krångla med det.

Om du inte kan bestämma dig får du provpacka

• älskarlivet

Jag vet bara att när vi flög till NY så försvann mitt bagage, flera andra bagage från den flighten kom inte heller fram, bl.a. ett pars gemensamma väska. De skulle vara i NY på en långweekend, men hade inga kläder över huvud taget. Sen dess packar vi två väskor och har hälften av grejerna i vardera väska.

• lillaj

Fast vi har tandkräm, hårspray, shampoo, balsam, duschkräm, ansiktskräm och raklädder i reseförpackning så det är inga problem. Jag reser mycket med jobbet så jag har alltid reseförpackning i rätt storlek, dvs 100ml. Det är snarare antal kg som jag funderar över.

älskarlivet skrev 2009-09-19 09:21:27 följande:
    Jag skulle ändå haft eget bagage med som jag checkade in, var sitt som man checkar in. Sen ett handbagage utöver det. Jag hade inte fått plats med det jag behöver ha med mig.. Tänk dessutom på att du inte får ha med så mycket flytande vätska med dig, hur gör du med schampoo, tvål, hudkräm, tandkräm etc? Det blir lätt mycket som inte får plats i påsen med vätska.
  • lillaj

Ja men handbagaget har man ju med sig, det kan man inte bli av med..
    Det gemensamma tänkte jag mest ha sånt man ev handlat på sig i. Så gjorde vi till London en gång och det var bra att ha en extra möjlighet när man ska hem, det bagaget checkar man in.

älskarlivet skrev 2009-09-19 10:22:32 följande:
    Jag vet bara att när vi flög till NY så försvann mitt bagage, flera andra bagage från den flighten kom inte heller fram, bl.a. ett pars gemensamma väska. De skulle vara i NY på en långweekend, men hade inga kläder över huvud taget. Sen dess packar vi två väskor och har hälften av grejerna i vardera väska.
  • älskarlivet

Fast du får inte plats med allt i handbagaget.. Finns mycket som tar mycket plats.. Varför frågar du om du redan vet att du bara vill ha handbagage med dig?

Kan lova dig att det inte finns mycket att shoppa i Paris, lär vara riktigt svindyrt där nu..

lillaj skrev 2009-09-19 10:34:30 följande:
    Ja men handbagaget har man ju med sig, det kan man inte bli av med..Det gemensamma tänkte jag mest ha sånt man ev handlat på sig i. Så gjorde vi till London en gång och det var bra att ha en extra möjlighet när man ska hem, det bagaget checkar man in.
  • älskarlivet

Fast det ska få plats i påsarna ändå..

Varför frågar du om du ändå vet svaret själv?

lillaj skrev 2009-09-19 10:31:59 följande:
    Fast vi har tandkräm, hårspray, shampoo, balsam, duschkräm, ansiktskräm och raklädder i reseförpackning så det är inga problem. Jag reser mycket med jobbet så jag har alltid reseförpackning i rätt storlek, dvs 100ml. Det är snarare antal kg som jag funderar över.
  • lillaj

Nej, jag visste inte jag har mest försökt resonera mig fram till en vettig lösning och min tanke var ju att ha var sitt handbagage, i mina 10 kg ingår det mesta jag behöver (alla fall från freem till mån fm) och shoppa KOMMER jag att göra. Det är ju alltid så att man har lite exra saker med sig hem från en resa och då vill man ju få med. Min syster kom hem från Paris för 2 v sen och dem hade alla fall shoppat en hel del! Så det kommer jag också att göra med stor sannolikhet!
    Vi kommer nu efter diskussion göra som dem syster och hennes man, dem hade var sitt handbagage och en extra väska som man checkar in med det man handlat. Där kan man ju ha smutstvätt/gympaskor, toalettartiklar och sånt man inte är särskilt rädd om.

älskarlivet skrev 2009-09-19 10:36:10 följande:
    Fast du får inte plats med allt i handbagaget.. Finns mycket som tar mycket plats.. Varför frågar du om du redan vet att du bara vill ha handbagage med dig?Kan lova dig att det inte finns mycket att shoppa i Paris, lär vara riktigt svindyrt där nu..
  • lillaj

Ja, får ta och provpacka, så gör vi nog också! EN exra som vi checkar in!

fjutjur brajd skrev 2009-09-19 10:12:14 följande:

Vi åkte med Ryanair och valde då att checka in en väska tillsammans utöver handbagaget. Det klarade vi oss gott och väl med, men det beror väl på hur mycket kläder och annat man vill ha med sig (skor tar ju t ex ganska mycket plats...) och hur mycket man har tänkt att shoppa... Som handbagage hade vi en medelstor ryggsäck och en rullbar kabinväska.
    Det var skönt att kunna ha med schampo, hudkräm, deo mm i det incheckade bagaget. Ska man bara ha med handbagage så får man ju packa allt sånt i mindre förpackningar eller köpa reseförpackningar. Men det känns som att det är värt 140 kr per resväg (tror jag vi betalade) för att slippa hålla på att krångla med det.
    Om du inte kan bestämma dig får du provpacka
Svar på tråden Bara handbagage eller extra?