• kärahjärtanes

Tips på hur man kan arrangera bröllopsbilder

Hej!

Jag skulle vilja ha tips/idéer på hur man kan arrangera/ta fina bröllops bilder från kyrkan.

• Svar på tråden Tips på hur man kan arrangera bröllopsbilder
  • Nyårsdagen2011

jag med. vi ska fota själva.

• 20090804 1

Ett tips är att hyra in en fotograf som jobbar med detta.
    Dock så måste du ha en bra kamera med bra objektiv för att få till ljuset rätt så inte bilderna blir för mörka.

• Zeraphia

Hej!

Den här länken läste jag (med flera andra iofs) innan jag pratade med vår fotograf... Se ifall du hittar något matnyttigt här

• FelizLane

Tänk på att inte ha blixt i kyrkan. Tänk på att du måste ha bra upplösning. Zoom är bra. Skulle ta minst 10 mpx kamera.

• jtingstrom

Ibland måste man ha blix i kyrkan om man överhuvud taget skall få till några vettiga bilder. Det hänger på vilken årstid, vilken tidpunkt på dagen och vädret ute mm. Är det mörkt och kameran och objetivet inte kan leverera så blir det inte bra. Nyare kameror blir bättre och bättre på det med att hantera svagt ljus.

Antalet megapixlar är inte så viktigt om man inte skall göra stora förstoringar.

FelizLane skrev 2009-09-27 17:02:58 följande:
    Tänk på att inte ha blixt i kyrkan. Tänk på att du måste ha bra upplösning. Zoom är bra. Skulle ta minst 10 mpx kamera.
    [/citat]

Anlita någon till att börja med. Kolla in den ni anlitar att han/hon kan ta bilder i den stil ni gillar.
    kärahjärtanes skrev 2009-09-15 18:44:39 följande:
    [citat]
    Hej!Jag skulle vilja ha tips/idéer på hur man kan arrangera/ta fina bröllops bilder från kyrkan.
  • thosan
    FelizLane skrev 2009-09-27 17:02:58 följande:
    Blixt är ganska ofta nödvändigt i kyrkor, dock så måste man ha en "extern", dvs en som sitter i blixtskon, den inbyggda är inget att ha.
    Kompaktkameror och sk. superzoomare brukar inte vara tillräckligt bra på dåligt ljus, vilket det ofta är i kyrkor, plus att de har betydligt sämre bildkvalitet än en bra systemkamera.
    Antalet megapixlar är som jtingstrom skriver inte så viktigt om du inte ska göra förstorningar över A4 storlek.
    En bra systemkamera (märke är egentligen ganska oviktigt) och ljusstarka objektiv är en bra början.
  • kärahjärtanes

här händer det grejor om man är borta några dagar =)

Klart den som ska fota har en riktig systemkamera och är en flitig fotograg, annars hade jag inte ens funderat på det.
    Ska kika på länken, tack så mycket!

• kärahjärtanes

Länken verkar suverän!

• Zeraphia

Ja, jag tycker också att det var mycket bra att tänka på i den länken, oavsett om man har en fotointresserad polare eller en fotograf som hjälper till.

Svar på tråden Tips på hur man kan arrangera bröllopsbilder