• emmibo­b
    Äldre 15 Sep 17:17
    43812 visningar
    41 svar
    41
    43812

    Vad hände med din kropp då du slutade med P-piller?

    Så nu stundar sanrt vårt bröllop. I december gifter vi oss efter 5 och 1/2 år tillsammans. Vi har hus tillsammans och jobb.

    Barnlängtan blir bara starkare och starkare.Min m2b har velat att jag ska sluta med p-piller i över ett halvår. Men jag som har hittat min drömklänning har inte velat riskera att inte kunna ha den på mig. Nu däremot är det ju faktiskt inte så länge kvar...

    Nu till min fråga, vad hände med din kropp när du slutade med p-piller? Jag är orolig för att jag kommer gå upp i vikt, få finnar och att mitt humör ska bli ännu mer växlande (har ganska dåligt tålamod...).

    Jag vill ju sluta, men inte om det medför viktuppgång (så jag iaf inte kan använda klänningen) eller att jag får stå som en prickikorv vid prästen. I så fall är det nog bättre och vänta med pillerna. Döm mig inte för att vara "ytlig".

    Vågar jag sluta?
    Till saken hör att vi som sagt läääängtar efter barn. Och mitt recept tar slut om en månad. Dessutom vet jag med största sannorlikhet att jag kommer ha svårt för att bli gravid (pga ärfliga faktorer, jag har en sjukdom som gör det svårare och dessutom har jag ätit piller i 13 år).

    Hur skulle du ha gjort?

  • Svar på tråden Vad hände med din kropp då du slutade med P-piller?
  • flizz
    Äldre 15 Sep 17:28
    #1

    jag har slutat många gånger och jag har snarare gått ner i vikt än upp.
    Men p-piller är jätte inviduellt och du har ju ätit i 13 år och jag har nog aldrig ätit mer än ett år så.

    Det är svårt att veta hur kroppen kommer reagera, ibland händer ingenting alls och ibland händer jätte mycket.

    Men om du väljer att sluta gör det fort då för då hinner kroppen vänja sig vid den nya hormon balansen.

    Lycka till!

  • ElinK
    Äldre 15 Sep 17:42
    #2

    Jag gick upp massor i vikt men det var för jag blev gravid på en gång =) Jag tror min kropp var redo att bli med barn, för det blev inga problem. Vid en graviditet blir det ju massor med hormoner ändå, mitt humör var strålande men hur min hy blev ska vi nog inte prata om..
    Du skriver att du verkligen vill ha barn, så jag tror att du kommer tänka mer på om du blir gravid/hur fostret mår än hur du ser ut.

  • Martin­aa
    Äldre 15 Sep 17:45
    #3

    Kan du inte bara få recept för typ tre månader? Så äter du året ut och slutar strax efter bröllopet? "Just in case"

  • shakyn­ose
    Äldre 15 Sep 17:48
    #4

    Jag gick ner i vikt och fick bättre hy när jag slutade.

  • KatjaB
    Äldre 15 Sep 17:53
    #5

    gick ner i vikt o fick mindre godissug. Fast jag blev också fort gravid så de där kilona kom snabbt tillbaka

  • KatjaB
    Äldre 15 Sep 17:54
    #6

    I regel är det ju så att man får mer humörsvängningar och lättare för att lägga på sig när man börjar med p-piller. Så du borde nog må bättre av att vara utan dem än när du äter dem.

  • emmibo­b
    Äldre 15 Sep 18:41
    #7

    Tack alla för era svar!

    Det verkar som om de flesta har mått bra av att sluta eller iaf inte gått upp massor i vikt/ fått sämre hy.

    Hmmm, det lutar nog ändå åt att jag kommer sluta då min nuvarnade karta blir tom!

  • emilou­77
    Äldre 15 Sep 18:46
    #8

    Jag åt p-piller i dryag tio år och slutade i juni.

    Jag blev av med min migrän, fick liiite mensvärk, gick varken upp eller ner i kg men måste vara extra noga med hyn just den veckan i månaden. Dessutom förändrades sexlusten markant. Till det bättre :)

    Försök minnas tillbaka om du ändrades nåt när du skaffade p-pillerna, det motsatta borde ju hända när man slutar?

    Och håller du bara koll på vikten så kommer du inte ha problem att hålla den till december.

    Lycka till!

  • Blivan­defrue­riksso­n
    Äldre 15 Sep 19:19
    #9

    När jag slutat förr i tiden med p-piller så har jag gått ner i vikt, och som emilou sa sexlusten blev så mycket bättre ...

  • Tarant­ina
    Äldre 15 Sep 19:41
    #10

    Jag blev gravid efter två veckor!
    Efter ytterligare några veckor hade jag en rejäl kula...

    Jag har inte börjat igen eftersom de gör att jag mår uselt. Sambon steriliserade sig istället när vi fått våra två killar.

Svar på tråden Vad hände med din kropp då du slutade med P-piller?