• randig
    Äldre 15 Sep 10:22
    23330 visningar
    11 svar
    11
    23330

    14 karat guld? bra eller?

    har hittat en sida med fina ringar. tycker att det är konstigt att dom är så billiga bara. 14 karat är de bra? finns de nån gräns för hur många karat de borde va i ringar?

  • Svar på tråden 14 karat guld? bra eller?
  • BlomAn­na
    Äldre 15 Sep 10:32
    #1

    vanligast i Sverige är att man har 18 karat. Guld är ju en mjukmetall vilket gör att ju mer guld desto mjukare ring. Har man ett arbete som "sliter" på ringen kan 14 karat vara bättre kanske...

  • Blesse­d
    Äldre 15 Sep 14:26
    #2

    Det är ju betydligt billigare än t.ex 23 karat guld, det innehåller mindre guld.

  • timonb­2
    Äldre 15 Sep 15:10
    #3

    Håller med BlomAnna... mindre karat = mjukare ring ,,dvs lättare att "ha sönder" formen eller slita ner den...

  • AlaM
    Äldre 15 Sep 15:26
    #4

    Tvärtom är det väl ändå? Anledningen till att man inte gör ringar i 24 karat är att det blir för mjukt.


    timonb2 skrev 2009-09-15 15:10:47 följande:
    Håller med BlomAnna... mindre karat = mjukare ring ,,dvs lättare att "ha sönder" formen eller slita ner den...
  • Ore
    Äldre 15 Sep 15:27
    #5

    24 K är rent guld. Men det är inte praktiskt att ha i en ring, eftersom det är väldigt mjukt och blir lätt repigt. Däremot så har guld den fenomenala egenskapen att den inte påverkas av annat, ingen oxidation eller missfärgning eller så.

    För att ge bättre hårdhet blandar man in andra metaller ( i det vanliga "rödgula" guldet vi har i Sverige är det silver och koppar som blandas i). I en ring med 18 K (vilket är det vanligaste) så är det 18/24 andel guls, dvs 75% guld och 25 % andra metaller. En 14 K ring är det 14/24 delar guld, dvs 58,3% guld.

    För att få kallas "äkta guld" vid försäljning så är det minst 14K som gäller. Fram till någon gång på 80-talet (tror jag) så var det 18 K som gällde för att det i Sverige skulle få kallas äkta guld, men många andra länder hade 14 K, så där har vi anpassat oss.

  • Red Scarle­t
    Äldre 15 Sep 15:52
    #6

    Tänk bara på att om det är 14k guld så kommer färgen antagligen att vara lite annorlunda från 18k guld, den blir mer gul än det vi har i Sverige som brukar gå mer åt det rödgyllene hållet. Har man stenar osv kanske det inte spelar så stor roll, men är det en slät ring får man vara beredd på att den är gulare! En smaksak vad man föredrar, jag skulle dock hellre ha en 18k ring om jag inte behövde en väldigt tålig ring. Det finns många sajter på nätet som säljer 18k ringar billigt också!

  • randig
    Äldre 15 Sep 17:19
    #7

    Red Scarlet skrev 2009-09-15 15:52:45 följande:


    Tänk bara på att om det är 14k guld så kommer färgen antagligen att vara lite annorlunda från 18k guld, den blir mer gul än det vi har i Sverige som brukar gå mer åt det rödgyllene hållet. Har man stenar osv kanske det inte spelar så stor roll, men är det en slät ring får man vara beredd på att den är gulare! En smaksak vad man föredrar, jag skulle dock hellre ha en 18k ring om jag inte behövde en väldigt tålig ring. Det finns många sajter på nätet som säljer 18k ringar billigt också!
    ok, de är vitguld som vi ska ha, gör de skillnad på färgen då med? har du tips på nån bra sida? detta var en sida från polen, vet inte om de känns så bra, de va felstavningar o sånt på sidan...
  • BlomAn­na
    Äldre 15 Sep 20:01
    #8
    AlaM skrev 2009-09-15 15:26:08 följande:
    Tvärtom är det väl ändå? Anledningen till att man inte gör ringar i 24 karat är att det blir för mjukt.
    Ja precis. Det är det som sagts från början. Mer karat = mjukare ring= tappar formen lättare
  • Blesse­d
    Äldre 16 Sep 07:40
    #9

    Vitguld varierar också i färgen beroende på vilken legering som används men om man skall rhodinera brukar det inte påverka. Syns ändå inte lika mycket som i rött guld.

  • 091128
    Äldre 17 Sep 13:39
    #10

    Jag har en förlovningsring i 18k vitt guld och har nu köpt en vigselring i 14k vitt guld och det är absolut ingen skillnad i färg. Vi kunde beställt ringen i 18k men blev rekommenderade 14k då man har ringen även till vardags. Det är få länder som använder sig av 18k numer, sverige och några till. Men i danmark och norge tex är det vanligast med 14k. Bild på mina ringar finns i mitt galleri.

  • Mymla
    Äldre 11 Oct 21:30
    #11

    När jag var liten kallades 14 K för "kattguld".

    Skulle själv aldrig välja 14 K, hellre ingenting alls i "guld".

    Stål är ju billigt och hållbart. Då vet man vad man får också.

    Min privata ståndpunkt är att endast 18 K, som bruksvara i tex en ring, får räknas som guld efter svenska förhållanden. I USA är det annorlunda, men där har de överpriser på allt "bling". Här i Sverige värderas inte "kattguld" eller olika stenar alls så högt som där borta. Vissa stenar, i alla fall.
    Då jag var där på 80-talet var jag tvungen att hålla hårt i mitt pärlhalsband eftersom det var en man som absolut ville trä om det. Det var uppenbart att jag inte skulle få samma pärlor tillbaks. Och då var det enligt svenska mått inget dyrt pärlhalsband.

    Så vill du ha ringen endast som en symbol så spelar det ju ingen roll vad den är gjord av. Vill du ha något mer så borde du nog tänka till om det är av vikt vad ringen är tillverkad av!
    Det optimala skulle jag tycka var att använda en förfaders vigsel- eller förlovningsring och av den göra något som passar dig. Gamla ringar hade alltid 18 K, ofta var guldhalten 20 K.

Svar på tråden 14 karat guld? bra eller?