• zeldae

Bröllop eller barn!?

Vi har skjutit på vårt bröllop så länge, först fattiga studenter, sedan långdistansförhållande, sedan förlovning men ingen budget.. och sedan barn. Nu var det meningen att vi skulle gifta oss nästa sommar, 2010. Vår dotter fyller ett om en vecka, så ganska så perfekt timing (med att jag hinner komma iform;). Nu satt vi ner idag på allvar med budget-och det blir 70000 dyrare än vi hade satt som budget. Känns så trist, när man väntat så länge vill man ha ett fint bröllop...I stället för att gå ner i antal, eller kvalitet, så har jag nu börjat fundera på att vänta ytterligare så att vi på allvar börjar spara. Men nu är vi ju mitt i barkarusellen och så småningom vill vi ju ha ett till barn, så nu ska allt tajmas med det. Förstår ni kruxet..? Lyxproblem, javisst, men bröllopsplanerande är ju en lyxaktivitet lite.. :)
    Så nu tänker jag lite antingen kör vi på, har drömbröllopet och tar lån. Eller gå ner i standard. Eller kör på nu som kaniner, skaffar barn till nästa sommar (om nu allt går som på beställning som det inte behöver)och sparar och gifter oss 2011.. Åh jag vet inte. Har tagit udden av allt lite. Att allt ska vara så dyrt... :( Nån med samma dilemma?

• Svar på tråden Bröllop eller barn!?
  • älskarlivet

Jag har egentligen inget råd så, men skulle i alla fall aldrig ta lån för att gifta mig!

• feministbrud

Vad är det ni vill ha som är så dyrt? Kan ni tänka er att bjuda färre personer?

• zeldae

jo jag funderar på att bjuda färre... just nu kommer vi ca 70 pers. Det som kostar är både festen och allt runtom. Hyra av slott, då kommer man undan billigare med mat, eller paketpris på ställe som då blir dyrare per person. Nu har jag förstås gjort upp en budget i överkant och tagit med allt (hyra av fin bil, blomdekorationer, morgongåva, några dagars bröllopsresa). Den skulle man kunna nalla på. Saken är den att jag inte vill gifta mig bara för att få det gjort, speciellt nu när vi väntat så länge med det, (i dec är vi ihop 10 år).Så två år till gör inte så stor skillnad antar jag. Jag vill ha mitt drömbröllop. Är inte heller för att låna pengar egentligen och sedan efter bröllopet betala av i 5 år.. Fick nog bara en sån chock att prel slutsumman (efter att vi hittat vår drömlokal-som dessutom var ledig)landade så högt. Och att allt det andra (förutom festen) blir så dyrt.
    Känns trist att behöva lägga allt på is nu när vi smått kmmit igång.

• zeldae

feministbrud, vilken bra sida - feministbiblioteket!

• zeldae

har inte bestämt mig än om vi ska lägga det på is eller ändra tänk. Om inte annat är jag expert på alla herrgårdar, slott och restauranger man kan tänkas vilja ha fest/bröllop i inför nästa planering (och dessutom vara ute i god tid. Många är ju redan prel/bokade nu 11 månader innan) :)

• MammaMiaa

Det finns en del poster man kan dra in på.

Som te.x klänningen den behöver inte kosta 20.000 den an ju faktiskt hitta en dröm klänning för under 10.000

Eller som många här inne för den uppsydd i Kina tror jag att det är.

Min klänning gick på 7200:- Jag fick super mycket beröm för den.

Annars kan man köpa en på rea.

Om man inte vill hyra förstås.

Morgongåvan behöver inte kosta flera tusen.

Kan inte resan vänta några månader efter bröllopet så ni hinner spar undan till den sen.

Om ni inte får pengar i bröllops present.

• Bluebride

hade ditt tänk när jag var yngre å jag kollade på det förra stället på ett slott. Men nu känner jag att enkelt bröllop passar bättre framför allt när man har barn. Vår dotter kommer vara 17 månader och kommer troligtvis inte kunna gå än, hon är prematurbarn och där går det lite långsammare men jag har en back-up plan. Jag kommer ha min drömklänning och tänker göra om kyrkans hus till en vacker lokal. Vi kommer inte bjuda på sprit då jag inte får dricka å sen får det inte vara det i lokalen heller eftersom det tillhör kyrkan. Maten kommer en granne hjälpa till att laga, hennes ersättning kan vi ta efteråt och även tårtan. Så har jag en oäkta bukett, men inte pga budgetskäl utan för att jag tycker varför lägga flera 1000 på en bukett som ändå vissnar, den här kan man damma och duscha av istället. Turligt nog har jag ett inställt bröllop bakom mig så jag har så gott som min utstyrsel kvar. Mycket har ropas in på ebay för att det är billigare. Du kan få ett lyxbröllop om du bara tänker efter.

• b2b09

Ja, alla är ju olika. Men jag kan inte förstå hur man kan fundera på att ta lån för att ha råd att gifta sig...
    Sen kan jag förstås heller inte förstå att man tvekar inför om man skall skaffa barn eller gifta sig...Att skaffa barn är så mycket större än ett bröllop någonsin kan bli (för mig)
    Men mitt råd till dig är att spara åtminstone så att ni har RÅD med det bröllop ni bestämmer er för att ha. Lån känns inte som någon bra lösning.
    Lycka till!

• Nordiskbrud

Jag förstår precis ditt dilema! Vi ställde in våra planer på bröllop 2009 eftersom jag blev oväntat gravid med barn nummer två förra året. Så lite omvänt problem för mig dock.

Om ni sätter er ner och går igenom precis som ni vill ha ert bröllop, funderar på alternativ osv blir det då annorlunda mot vad ni nu planerat? Om inte, gör då en mer verklighetstrogen budget där du inte tar i för mycket i överkant. Jag gjorde det först men när jag började kolla vad saker egentligen skulle gå på så blev det betydligt billigare

Jag tycker inte att ni ska göra avsteg från ert drömbröllop för det tror jag att man ångrar. Det verkar vara viktigt för er och då kan det ju vara skönt att det får ta den tid det tar. Våra barn är det exakt ett år emellan och med facit i hand så skulle det varit skönt med liiite längre mellanrum. Personligen skulle jag inte vilja stressa med barntillverkning, komma i form inför bröllop o allt runt det. Då skulle det vara mycket mer romantiskt och avslappnande om bröllopsnatten fick bli startskottet för tillverkning av syskon
    (Sen kostar ju ett barn till betydligt mer än vad man tror....)

• zeldae

SOm sagt så tänkte jag bara lite högt, och efter eftertanke så vill inte heller jag lån (som jag skrev i inlägget efter) inte kul att betala år efter att bröllopet är avklarat..
    Och barn vill vi ju skaffa oavsett. Men om man ska ha bröllop (sommarbröllop) så måste man planera lite, för blir det fel så får man ju vänta ett år till eller så (om man inte vill gifta sig typ tex 3 mån efter-och det vill inte jag med amning och grav kilon). Efter vårt lilla bröllopsmöte idag ska jag noga gå igenom listan och kolla hårt där jag kan sålla. Tex hade jag inköpspriser på kort, och de gör jag gärna själv. Kan säkert komma undan billigare på kläder etc. Och en lång lista med ställen har jag ju. Om vi flyttar bröllopet till september så kanke vi kan boka de billigare fina ställena. SÅ ska fundera lite och se vad det blir. :) Kanske en liten bebis istället. Varför jag skrev så är faktiskt för att jag börjar längta lite efter en liten mini igen och jag vet att vi tänkt väbnta.

Svar på tråden Bröllop eller barn!?