• jofmanytalents

    Hur vanligt att brudgummen köper sina kläder?

    Hej alla blivande fruar och ni som redan haft er stora dag! Själv har man ett år på sig... Jag funderar dock på detta hur vanligt det är att mannen väljer att köpa sina kläder istället för att hyra dem? De flesta gifta par jag pratat med, där har hon köpt sin klänning och argumenten har i princip varit "kan aldrig tänka mig att låta någon annan ha klänningen som _jag_ ska ha" (vilket jag kan förstå) medan han har mer varit av typen "varför ska jag ha nåt sånt hängande i garderoben och ta plats när jag aldrig kommer att använda det igen?"
    Hur ser det ut för er?

  • Svar på tråden Hur vanligt att brudgummen köper sina kläder?
  • Per och Sara

    Vi har också ett år kvar, men planeringsfreak jag är så har vi redan kommit en bra bit på vägen.

    När det gäller kläder tänker vi snarare tvärtom, när kommer man någonsin använda en brudklänning igen?? Medan en fin kostym kan man ha användning för många gånger framöver. Om man nu inte väljer att gifta sig i frack, som man antagligen inte har användning för lika mycket.

    Nu har jag i och försig hittat en klänning som är billigare än att hyra som jag funderar på, men annars skulle jag inte ha några problem med att hyra, har redan så mycket skit i garderoben! :)

  • elsi

    de gjorde min, 2 kostymer till o med. fast skjortan o slips köpt han först dagen innan!

  • Snufflan

    Vi köpte både klänning till mig och en super fin kostym med väst till min man, så vi har båda kvar våra fina kläder.

  • MissieA

    Min man köpte en svart kostym som han kände att han skulle ha användning av, men sen hyrde han en ivory kostym (finns i galleriet) eftersom han aldrig hade använt den igen.

    Jag måste också säga att jag hade hyrt klänning om det inte var så dyrt och om det fanns finare klänningar att hyra & man kunde göra ändringar.

  • Frulle

    Min man köpte sin Jauqette.. Vi ska sälja den när vi får arslet ur!!

  • nano86

    Vi har köpt tyg för att sy min klänning, gick på runt 500 (använder en del spets från min mammas släktförråd gratis ).

    Till sambon ska vi köpa en kostym, den kan han ju använda många gånger så den får kosta betydligt mer om det är så.

  • KatjaB

    jag köper min klänning från kina, blir billigare än hyra o så är det ju kul o få designa sin egen förstås.
    m2b ska ha en kostym med väst och kommer köpa den, förmodligen från suitopia.se, han äger ingen snygg kostym idag så han ville ha nåt som han kan ha vid andra tillfällen också, bara skippa västen o så, så det inte blir fullt så uppklätt beroende på tillfälle förstås.
    O visst, lite dyrare blir det ju att köpa istället för att hyra för honom men med tanke på att han kommer kunna ha den sen också så är det ju egentligen en bättre affär än att köpa brudklänning, för den lär jag ju inte använda annars hehe.

  • Innie

    Min fästman äger redan en frack så för oss har det aldrig varit något problem. Det enda vi ska fixa är en ny frackskjorta (hans gamla har krympt i ärmen) och en ny frackväst eftersom den förra gulnat något. Både frack och kostym är ju sådant som kommer till användning vid andra tillfällen så det känns inte konstigt att lägga pengar på det. Min brudklänning däremot kommer ju bli hängande vilket inte alls känns kul, men den jag hittat går inte att hyra.

  • Tausen

    Det var lika självklart för oss att min kille skulle köpa sina kläder som attt jag skulle köpa min klänning.

  • tomlinn

    min fästman har sin morfars frack som han använder när vi går på frackfester ibland, men om han väljer att ha den till bröllopet kommer vi att lämna in till en skräddare som syr om den för det får plats åtminstone en och en halv David_i_sthlm i gamla fracken, vilket är ok på en fest då och då men inte på bröllopet =)

    jag vet att han också är inne på att ha något "roligare" (frock coat? ljus kostym i brokad?) än sin svarta frack till middagen/festen och alltså göra som en del brudar funderar på, byta om mellan vigseln och fest. isåfall är jag inte säker på om han kommer att hyra eller köpa, men jag misstänker att han kommer vilja ha kvar sina kläder, precis som jag vill ha kvar min klänning.

Svar på tråden Hur vanligt att brudgummen köper sina kläder?