• Tjena

Gifter oss inte för att vi fått barn!

Här har man gått och samlat på detta att vi ska gifta oss... och väntade mig att folk skulle bli glada...

Så när vi går ut med det så visst blir vissa glada... men det jag blev besviken över är att min pappa och hans fru knappt sa ett ljud... hon har tjatat innan om att vi ska gifta oss... och nu när vi ska göra det så blev det mer "Jaha" ... såg fram emot att berätta för dem...

Visst vi har fått barn... och då anser väl vissa att man gifter sig för barnen...
    Men jag menar vi har varit ihop i 11,5 år... OCH fått barn.. vilket tar på en... och trots det så känner vi att vi vill gifta oss... alltså vi är ju inte nykära precis då.. Alltså att få barn stärker ju förhållandet men sömnbrist och så gör ju sitt.... mer så jag menar...

Vi har pratat länge om att gifta oss och nu när det blir av har vi råkat bli föräldrar...

Hade tänkt ha fest med 80-90 pers men nu känner det nästan som att man bara ska vara några få... har väl en dålig dag eller något... men det var en riktig besvikelse, det är ju så stort för oss så då väntar man ju sig att andra ska glädjas.

Fler som känner igen sig?

• Svar på tråden Gifter oss inte för att vi fått barn!
  • KatjaB

vi har två barn och det finns ju några som sagt jahaa, ja men det är bra att göra när man har barn. Men det är långt ifrån alla som har den oromantiska inställningen till bröllop. Just den kommentaren var från sambons mormor som också undrade ifall jag skulle gifta mig i vitt.. jag är ju inte en mö längre, hehe. Och jag kan ju ha överseende med att äldre generationer kan ha lite annan syn på det, hade det varit min syrra tex som hade sagt nåt sånt, då hade jag blivit sur

• Tjena

Ja när äldre säger det är det ju sin sak.

Vi berättade för min mamma m familj + min sambos familj... förra helgen ... så träffade vi min farsa i fredags. Och jag tyckte det var viktigt att han fick veta innan vännerna så därför väntade vi med att berätta för vännerna till efter det. Men så får man en sådan reaktion... känns ju extra trist när jag har känt så starkt att han skulle få veta innan.

Ska du gifta dig i vitt då? haha

• KatjaB

ja visst ska jag det, eller ja ivory för att vara exakt, men funderar lite på att till och med ha en slöja

• Tjena

Klart man ska få ha vitt:) Och slöja!

Jag får väl peppa mig och inte bry mig vad andra anser... men det sårade mycket att min pappa av alla liksom... jag som tänkt han skulle ta mig till altaret... känns inte så lockande nu...

• yessa76

Har ni skickat ut inbjudningarna eller "bara" berättat att ni ska gifta er? Har ni satt datum och berättade ni det i så fall? Jag vet inte vad ni sa exakt eller hur mycket ni har planerat men OM ni bara sa " Vi ska gifta oss" utan att ha datum klart osv så KAN det vara så att dom inte tog det riktigt "på allvar". Dom kanske tror att ni bara pratat lite löst om det. Kan dom ha uppfattat det så ? Eller om ni har satt datum osv och berättade det så KAN dom ÄNDÅ tro att "det kanske inte blir av", speciellt om det är ett tag kvar till bröllopet. En del TROR att det verkligen kommer bli av först när dom får inbjudningarna. Knäppt - absolut. Men en del, speciellt i den äldre generationen, tror på nåt vis att "ungdomen" kanske inte menar riktigt allvar när dom berättar att dom ska gifta sig, speciellt om man "redan" har barn innan.
    Och en del andra blir lite chockade på nåt vis, dom kanske hade trott att ni inte skulle gifta er någonsin - det behöver inte vara nåt negativt menat mot er. Men ta inte åt er, utan planera så som ni tänkt i alla fall!
    Har ni nån gång tidigare hintat om att gifta er och så blev det inte av? kan dom då blivit besvikna och så "tror" dom inte på det nu pga det?

• yessa76

En del äldre har också lite svårt för att många numera planera ganska långt innan, typ ett år eller så, dom tycker att det är "onödigt" mycket ståhej och förstår inte att man kanske inte vill/orkar planera varje ledig sekund när man jobbar heltid och kanske barn att ta hand om också.

• Tjena

Vi sa att det blir om ett år ... och sa två olika helger ... beror ju på lokal och så...
    Vi har aldrig innan sagt att vi ska gifta oss...

Jag ska försöka att inte ta åt mig... alla andra är ju glada för vår skull... det är väl mer det att man gått ohc hållt på det så länge och nu när vi går ut me de så vänta man väl sig att folk skulle bli glatt överraskade...

Min pappa är 57 så så hemskt gammal är han ju inte tycker jag..

• KatjaB

mmm, men så där är det ju tyvärr med vissa människor. sambons bio-pappa sa inget mer än "jahaa" när vi berättade. trodde att man kunde kosta på sig ett grattis, men alla tänker väl inte likadant då. Strunta i dem som är såna du, och så lägger du energin på dem som faktiskt är glada och vill prata om det kommande bröllopet med er!

• Holmbride

din pappa kanske blev chockad?

sambons mamma sa "jaha.. ja jag vet inte vad jag ska säga?"..
    hon log ju och sådära.. men jag blev faktiskt irriterad..
    medans hans pappa sa grattis och gav oss kramar och sa till mig "jaha, har du funderat på vad du ska säga i kyrkan nu då ;)".. och det säger han jätteofta numera.. toker!;)

många är ju inte sådär överentusiastisk som en själv!;)
    man får ta det för vad det är liksom..

det är ju NI som ska gifta ER, ni får GLÄDJAS istället och skita i trumpna reaktioner!:)

GRATTIS!

• Sonja68

Vi fick bl.a. kommentaren "Va'?! Varför det? Ni har ju varit ihop så länge, har två barn och allt, varför ska ni helt plötsligt gifta er??? Är ni tokiga, det kan betyda otur!" av en kompis Han menade typ att vi gör allt i fel ordning.
    Men mamma o pappa blev jätteglada för de trodde aldrig vi skulle "komma till skott". Annars så var det mest positiva reaktioner, men några blev överrumplade, de hade liksom uteslutit att vi skulle gifta oss. Jag är inte så jätteung heller...
    Men det är bara att strunta i vad folk säger, de gläds nog ändå, blir bara lite ställda sådär.

• Tjena

Tack för alla era fina kommentarer!

Ja det kan ju ha varit att han blev förvånad... de har tjatat och tjatat men inte trott att vi verkligen skulle det...

När de var hos min syster i helgen hade de skojat om det iaf... alltså min syrra ska också gifta sig nästa år... så de hade skojat om att han och kungen nu har två bröllop att betala... för var det ju pappan som betala eller något i den stilen...

Svar på tråden Gifter oss inte för att vi fått barn!