• Bröllopstokiig

Hjälp! Hur limma transparent papper???

Hjälp! Slutskedet av inbjudningskortspyssel och limmet lyser (såklart) igenom vårt tunna transparenta papper - inte alls tjusigt!!

Måste man slå hål och knyta band eller finns det något smart, snyggt och snabbt sätt man kan fästa överkanten det tunna papperet i själva inbjudningskortet. Vi har vanligt limstift - behöver man speciallim??

Tusen tack för svar!

• Svar på tråden Hjälp! Hur limma transparent papper???
  • Bröllopstokiig

Jag köpte Scotch Up-it eller nåt sånt heter det. Samma typ som limmet på Post-It lappar. Det funkar suveränt, dessutom praktiskt om man behöver lyfta upp pappret för att placera det rakare. Panduro har såna limstift. Jag såg inga märken när jag provade i alla fall.

Petra

• Bröllopstokiig

Casco har ett lim som heter RX, både i flytande och limstiftform. Det är särskilt utvecklat för papper, att det inte ska skrynkla sig och lysa igenom.
    Finns på Panduro eller välsorterade bokhandlar.

• Bröllopstokiig

Tusen tack för snabba svar! Otroligt vilket forum det här är! (Hur gjorde man förr innan diskussionsforum fanns?)

Jag köper nytt lim innan vi limmar vidare!

• Bröllopstokiig

Ett jättebra tips från en som precis har provat ut vad jag tycker är bäst för ändamålet - Pritt Roller! En röd plastmanick som man laddar med insatser med lim som ligger på upprullade band och som släpper när man drar det över ett papper (inte lika komplicerat som det kanske låter). Är till för exemelvis fotomontering, finns att köpa på vanliga pappersaffärer tror jag. Det blir en strimma av tunt, ganska torrt o mycket klibbigt lim som iallfall inte syntes på våra transparenta papper - håller dessutom bra! Lycka till!
    Är det förresten någon som har tips hur man ska göra för att få bra utskrifter på transparent papper? Har försökt med kopiering men det blev bara pannkaka...

• Bröllopstokiig

Det beror lite på tjockleken på pappret. Det är ju ganska varmt i en kopieringsapparat och laserskrivare. Det papper jag köpte är lite dyrare men avsett för just laserskrivare (och kopieringsmaskin) det ser lika fint ut som när det sattes in i maskinen.

Petra

• Bröllopstokiig

Hej! Vi limmade inte utan fäste det transparanta pappret med silversigill på grått papper. Blev mycket snyggt :)

Man kan också fästa pappret med ett litet klistermärkshjärta.

• Bröllopstokiig

Vad hette pappret till laserskrivaren, och var köper man det? Jag har lite svårt att förstå vad ni menar med transparent papper, men jag förmodar att det är ett "dimmigt papper" som man så att säga kan se igenom mer eller mindre. Om det är det skulle jag gärna vilja få fatt i sådant!

• Bröllopstokiig

Jag skulle också vilja ha tag i transparent papper, men jag tycker att det verkar vara så dyrt överallt. Vilken gramvikt hade ditt, CyberPet? ...och hur mycket kostade det?

Nilla

• Bröllopstokiig

Nilla! Det som finns på Panduro funkar för laser, kopiering och bläckstråle och är inte så dyrt. wwww.panduro.se

• Bröllopstokiig

Jag vet faktiskt inte vilken gramvikt, men det känns tjockare. Svenskt papper säljer dem i kontorspaket.

Petra

• Bröllopstokiig

Jag visste inte Panduro hade såna papper.
    Kreatima har också transparant papper och dom går att skriva i laser och bläckstråle skrivare. Här är lite priser från Kreatima jag skrev ned:
    90g A4 40ark 97:-
    90g A3 40ark 176:-

Svar på tråden Hjälp! Hur limma transparent papper???