• Maliinka

Sambon 17 släktingar, jag 42...

Hej!
    Vi planerar ett mindre bröllop med enbart bröllopsfika efter vigseln. Sambon vill gärna ha med sin släkt, vilket inte är fler än 17 personer. Men, om han har sin släkt med så känns det knäppt om min släkt inte kommer, problemet är att de är 42 personer... Och då kommer vi plötsligt upp till ca 100 gäster... Det är inte viktigt för mig att ha släkten där eftersom vi inte har så mycket kontakt, men ser det knäppt ut om bara hans släkt kommer? Fast det lär ju se knäppt ut om jag kommer med mer än dubbelt så många släktingar också... Hur hade ni gjort? Bjudit båda släkterna, eller bara hans? Detta är vårt största huvudbry nu, och jag tycker att det är skönt och bra med lite feedback

Tack på förhand för lite synpunkter och tankar

• Svar på tråden Sambon 17 släktingar, jag 42...
  • eli2009

Bjud dem ni tycker om och umgås med...behöver inte betyda att hela din släkt måste komma,

• ToastmasterMarie

Vi har ugefär samma förhållande som ni i siffror.

Vi bjöd alla föräldrars syskon med resp. samt kusinerna som vi har träffat under det senaste året.

Har blivit lite knorr för detta men vi tyckte det var viktigt att ha de vi ville på bröllopsfesten och ville inte plocka bort någon vän för att bjuda en kusin som vi inte träffat på 5år och aldrig deras respektive.

Det blev nästan alla sambons och släkten på min mammas sida vilka vi ugås med till födelsedagar mm.

• BlomAnna

Vi står inför samma dilemma men vet inte hur vi ska göra. Tex. min m2b har 1 kusin meedan jag har 7 jag har kontakt med. När vi tittade på hur vi skulle kunna minska gästanalet (för att hålla budget) blir det ju så att vi skär bara på min sida eftersom jag har fler, vilket blir konstigt men vet inte hur vi skulle göra annars...Vi tittade på om vi bara skulle bjuda familjen dvs föräldrar, syskon, mor och farföräldrar men även om vi gör så blir det jätte snedfördelat(19 för mig och 6 för sambon)

Men man får nog helt enkelt bjuda de man känner man vill ha där och sen inte bry sig så mycket om om de är släkt eller inte och från vilken sida bara det känns bra för båda.

• Humlan66

Ja här är en till med samma dilemma. jag ska vara ärlig och säga att jag skäms för min pyttelilla släkt motför hans STOOORA men vad ska jag göra, kommer inte alls att vara många från min sida där

• KatjaB

jag har 25 kusiner, och många mostrar fastrar, farbröder och kusinbarn. sambon har 4 kusiner, en moster och en farbror..
    vi gjorde så att vi bjuder alla förutom farbrorn o hans 2 barn som sambon inte har alls kontakt med på hans sida. min släkt blir det en kusin som är den enda jag egentligen har kontakt med och inga av mina mostrar mm, för bjuder jag en måste jag bjuda alla och vi bor varken i samma stad eller har någon kontakt direkt. Hade vi bjudit alla från min sida så hade det blivit 50 pers till på bröllopet och det blir alldeles för stort. Jag bjuder hellre dem jag vill bjuda och har ett bröllop som vi verkligen vill ha istället för att snåla in på saker vi vill ha för att ha så många som möjligt

• Maliinka

På min pappas sida har jag bara 3 personer (farmor och farbror + sambo) och de kommer jag att bjuda hur som helst, blir konstigt annars eftersom vi träffas rätt ofta. På mammas sida så är det då 39 personer... Sambon tycker att vi ska bjuda alla, men även fast vi bara har fika så drar det iväg och vi vill hålla ner priset så mycket det bara går... Jag kommer för övrigt också att ha fler vänner där, bl.a. för att det är fler av mina vänner som har barn...

Eli2009 & Blomanna - Ja, egentligen så är det ju så man ska tänka, att man bjuder de man verkligen vill ha där...

ToastmasterMarie: Problemet är att jag inte kan med att skära i min släkt... eller jo, kan ta pappas sida (3 pers) men strunta i mammas sida (39 pers), men jag skulle inte kunna ta bara några från hennes sida... Hade känts helt fel för mig...

Humlan66: Sambon känner nästan tvärtom Skojar om att hans släkt åtminstone har gjort något vettigt medan min släkt bara producerat barn och snart kommer att befolka hela världen

• Ekobrud1

Bjud de ni känner att ni vill bjuda (oavsett på vems sida de är), dvs de ni träffar någolunda regelbundet och gillar. För oss innebär det att till vårt 80 personersbröllop kommer jag ha bjudit 60 gäster (varav 20 släktingar) och sambon 20 (5 släktingar).

Vi tycker inte det gör nåt. Det är så det ser ut. Sambon har liten släkt, jag stor. Jag har mer olika kompisgäng, sambon bara några han umgås med regelbundet. Då blir det så. Känns helt ok tycker vi.

• Meria84

Vi har tvärtom. Sambon har måånga släktingar och jag har bara några stycken. Vi valde att bjuda de närmsta i släkten och våra vänner. På så vis blev det "lika många" på var sida.

Jag hade 10 från släkten, 7 vänner.
    Han hade 13 från släkten, 5 vänner.

• Maliinka

Låter mysigt Meria Ö.h.t. verkar ni ha haft ett jättehärligt bröllop, efter vad jag har läst

• KatjaB

hmm.. kom på att jag uttryckte mig nog lite konstigt (trött)
    vi bjuder alltså på sambons sida alla utom farbror och två kusiner då han inte träffat dem på mååånga år och de inte har någon kontakt alls.
    på min sida bjuder vi min familj, syskon och min mormor (plus allas barn och respektive) sen bjuder jag även en kusin som jag har kontakt med och hennes sambo. Alla andra kusiner, mostrar o fastrar osv har jag knappt kontakt med så dem bjuder inte.

• Maliinka

Katja, jag förstod hur du menade Lutar åt att jag skippar mammas släkt, det blir ju så himla många och dessutom en massa kusiner till mig mellan ca 7-21 år som jag inte har något gemensamt med. Några släktingar hade varit kul att ha med, men det känns fel för mig att ta bara några eftersom jag träffar alla lika lite. Dessutom tycker jag att det nästan blir lite pinsamt att bjuda så stort (läs många) när vi inte bjuder på middag...

• PennyJenny
    Humlan66 skrev 2009-09-02 22:32:00 följande:
    Ja här är en till med samma dilemma. jag ska vara ärlig och säga att jag skäms för min pyttelilla släkt motför hans STOOORA men vad ska jag göra, kommer inte alls att vara många från min sida där
    Men varför skäms du? För att den är mindre? Det är väl inget att skämmas över eller?
  • KatjaB
    Maliinka skrev 2009-09-03 11:49:27 följande:
    Katja, jag förstod hur du menade Lutar åt att jag skippar mammas släkt, det blir ju så himla många och dessutom en massa kusiner till mig mellan ca 7-21 år som jag inte har något gemensamt med. Några släktingar hade varit kul att ha med, men det känns fel för mig att ta bara några eftersom jag träffar alla lika lite. Dessutom tycker jag att det nästan blir lite pinsamt att bjuda så stort (läs många) när vi inte bjuder på middag...
    ja, fast min kusin som blir bjuden bor inte här så vi träffas väldigt sällan, skillnaden är väl att hon var en bästis till mig som barn och vi håller fortfarande kontakten via telefon, mail osv.
    Så visst, det finns kanske de som blir besvikna men de förstår säkert att vi inte har råd att bjuda varenda månniska. bara mammas sida skulle bli 40 pers till och då är inte pappas sida från finland medräknad
  • sms å fotboll

Vi har inte bestämt datum och så men sagt att vi ska gifta oss inom de närmaste två tre åren så planeringsfreak som jag är så börjar jag ju genast att fundera på vem man ska bjuda (särskilt eftersom det får en hel del ekonomiska konsekvenser).

Jag gjorde två listor.
    En med våra syskon/föräldrar/mor och farföräldrar och några vänner, som någon form av minimum, då blir vi ca 40 stycken.
    På den andra listan, med alla släktingar, är vi ca 100 st.

Vi vill egentligen inte ha så många fler än just 40-50 gäster för att man faktiskt ska kunna säga hej till alla men hur gör man då om man verkligen vill ha släkten där (läs: jag vill gärna ha merparten av min släkt där).

Min sambo bryr sig inte om hans släkt är där eftersom vi väldigt lite/knappt alls umgås med dem.

Vad gör man? Vem bjuder man?
    Just nu är jag glad att vi inte satt något datum :)

Svar på tråden Sambon 17 släktingar, jag 42...