• MondayGirl

Fotograf - Hur Dyr?!

Jag är lite nyfiken och har några frågor angående fotograf...

1.
    Hur viktigt ni tycker att det är med en bra fotograf?!

2. Kommer ni boka in en fotograf hela dagen, bara i kyrkan, festen, bara för portträtt eller hur tänker ni göra?

3.
    Vad är ni beredda att betala?

Tacksam för svar =)

• Svar på tråden Fotograf - Hur Dyr?!
  • JoPe2009

Jag tycker att det är superviktigt med riktigt snygga bilder för det är väl en av de få dagar i livet som man kommer att fixa till sig upp till tänderna och att då snåla med bilderna tycker jag inte är någon idé. Vi har därför bokat en riktigt duktig fotograf med en bildstil vi verkligen gillar och som har riktigt snygga album (och att det är stooor skillnad på fotografer räcker det med att följa länkar här på BT för att se)!

Vi har "bara" bokat porträttfotografering av den enkla anledningen att det var där vår budget tog slut. Självklart hade vi velat ha med henne hela dagen om det hade gått men vi har inte råd med det plus att hon redan hade en annan bokning vår dag redan så hon hinner inte med det ens om vi hade haft råd. Hellre lite och riktigt bra än länge och halvdant . Hade vi haft större budget så hade vi nog bokat för längre tid.

Vi har bokat ett paket som kostar 8 000 kr men räknar med att lägga 10-13 000 kr inräknat lite extra bilder och uppgradering av album. Vi har bokat den här fotografen, www.fotograflindisima.blogspot.com .

• Hofsan

Vi tyckte också det var viktigt med en bra fotograf. Bilderna är det(och film) som man kommer ha alltid o titta på, visa sina barn, vänner, titta på hemmet när man sitter där.
    Vi valde heldagsfotografering från 13.00-midnatt. Ville inte bara ha de där "stå rätt upp o ner" porträttfotona utan bilder som även är tagna när man minst anar det. Betalade 9000 med en massa som ingick i det priset. Maxpriset var 10 för oss.

• MondayGirl

Jag är intresserad av foto och för mig är bilderna otroligt viktiga.
    Jag vill att bilderna ska vara lite av ett konstverk, att det ska finns en tanke bakom dom. Att dom tas utan att personen i fråga alltid vet om att dom tas.

Det är ju en av de få saker som kommer att finnas kvar efter bröllopet, som man kan titta på och minnas allt.
    Jag vill helst inte ha uppställda porträttfoton. Vill ha bilder
    Min kille tänker inte riktigt likadant =)

Jag vill ha en fotograf som är med hela dagen, från början till slut. Det kostar ju ganska mycket och fastän jag tycker att det är värt det (om det är en riktigt bra fotograf) så inser jag ju ibland att det är väldigt mycket pengar det handlar om.

Svårt det där...

• rosesarered

För mig är fotografen och bilderna viktiga! För min sambo är det inte lika viktigt och enligt honom själv för att han inte "har öga eller intresse" för foto.
    Tycker också att det är skillnad på fotograf och fotograf och den vi har valt tar helt fantastiska bilder!
    Valde 4 timmars paket och då ingår porträtt, vigsel, brudskål och lite av middagen.
    Visst hade det varit kul med en heldagsfotografering men det känns ändå inte helt nödvändigt, det viktigaste tycker vi är porträtten och vigseln. Sen valde vi 4 timmars paketet i slutändan för att priset skiljde sig löjligt lite mellan 3 och 4 timmars paket.

• Humlan66

Vi har inte valt ännu men för mig är bilderna SUPERVIKTIGA och jag vill ha måånga bilder.Ev så fotas bara jag och tärnan/orna först före kyrkan och vi båda efterår för att spara tid så gästerna slipper vänta. Tyvärr är det ju så att vi inte har råd att betala den mest trendiga fotografen,men vi kan ju hitta en bra ändå hoppas vi

Lycka till och visst är det roligt med foto

• anno08

är foto viktigt för dig så propsa på det!

för oss har inte det här varit nåt problem för vi är intresserade av foto båda två o tycker att det ska vara konst o inte porträtt.. vi har surfat runt jättemycket efter poser o nu hittat de där lite extra roliga poserna vi vill ha.

vi vill satsa på lite oväntade o kanske till o med lite provocerande bilder. nakta fötter, snurra runt lyktstolpe o en massa annat. träffades t.ex.genom en sport så det kommer även ligga fokus på oss o en boll.. mm. tre timmar tar vår fotografering.

vi betalar 2000kr till en bekant som har fotosinne o all nödvändig utrustning. vi får sen behålla bilderna på cd.

prata med din blivande så att han förstår att det är viktigt för dig!

lycka till!

• MondayGirl

Tack för bra svar av alla!

anno08 skrev 2009-08-31 11:30:42 följande:
    Är foto viktigt för dig så propsa på det!för oss har inte det här varit nåt problem för vi är intresserade av foto båda två o tycker att det ska vara konst o inte porträtt.. vi har surfat runt jättemycket efter poser o nu hittat de där lite extra roliga poserna vi vill ha.vi vill satsa på lite oväntade o kanske till o med lite provocerande bilder. nakta fötter, snurra runt lyktstolpe o en massa annat. träffades t.ex.genom en sport så det kommer även ligga fokus på oss o en boll.. mm. tre timmar tar vår fotografering.vi betalar 2000kr till en bekant som har fotosinne o all nödvändig utrustning. vi får sen behålla bilderna på cd.prata med din blivande så att han förstår att det är viktigt för dig!lycka till!
    Ni verkar ha en kul grej på G angående er fotografering =)

Min blivande vet att det betyder massor för mig och är villig att göra som jag vill just därför.
    Får bara lite halvkalla fötter angående att det är så mycket pengar =)
  • MondayGirl

MondayGirl skrev 2009-08-31 11:42:24 följande:

Får bara lite halvkalla fötter angående att det är så mycket pengar =)
    Bara angående fotografen alltså ;o)
  • Nattvakten

Vi kommer att ha en proffsfotograf från ca 11fm tiden till och med första timmen på middagen. För oss fotograf bland det viktigaste. Jag tror inte man ångrar sig att satsa på kvalitet. Vi har bokat Mats på studio livia. Jag tycker mycket om hans foto och han har rimliga priser tycker jag.

• Taha

Vi är glada att vi tog en fotograf för hela dagen. Trodde nämligen att "fotosessionen" på en timme skulle vara det viktigaste om vi skulle prioritera men oj va fel. Gillade nästan inga av dem eftersom de är så konstlade.
    Men heldag behöver inte vara dyrt. Efter att ha letat mkt tycker vi inte att kvalitén på fotograferna och deras priser alltid går hand i hand.
    Våra bilder från dagen blev jättebra. Vi betalade 10'000.
    Då var fotografen med från slutet av sminkningen till middagens första timme.

Svar på tråden Fotograf - Hur Dyr?!