• Nanne84

OM man pussas....

Vet att det inte är så att man pussas i kyrkan eller att prästen säger att man ska göra det men om man ändå väljer att ge varandra en puss NÄR gör man det. Enl. vår präst är det när man har tagit på varandra ringarna, och sedan efter det läser han en text...men jag får för mig att det är efter det att prästen läst, ja den texten där han säger att ni har nu ingått äktenskap med varandra... va snurrigt det lät men hoppas ni förstår

• Svar på tråden OM man pussas....
  • ElinDaniel

De två senaste bröllopen jag var på hade puss! Prästen sa att: nu är ni man och hustru. Varsågod att kyssa bruden. Så skojade han till det om att han ville se och höra en rejäl kyss :)

Så jag vet inte om det är vanligt eller ovanligt. Vet bara hur det var då. Inte heller tror jag det var speciella önskemål från brudparet. Prata med prästen och säg att ni vill ha in en puss.

• Prazzen

Våran präst sa att oss att pussas och såg till att alla applåderade åt oss

• Sonja68

Efter ringväxlingen sa vår präst att Nu går det bra att pussas.

• rottizz1

Våran präst sa oxå till oss att göra det, blev förvånad då det inte brukar "ingå", men det var ju bara trevligt =)

• Rhythm

Samma här, vår präst berättade på vigselsamtalet att han skulle säga att vi fick kyssa varandra.
    Jag blev jätteglad då jag hört att man inte gjorde så!
    Hade inte kunnat vänta tills ute på trappen.....

• Nanne84

Vi pratade med honom om det och han sa att det var helt okej att pussas, men att han kommer inte säga till när, och då funderar jag på om det är konstigt att göra det direkt efter ringväxlingen. För direkt efter ringväxlingen så ska ju prästen prata, pussas man verkligen DIREKT efter ringväxlingen eller efter han pratat?

• utvald

Det är ingen svensk tradition men har man frågat prästen så brukar han säga det...vår drog till och sa: you may now kiss the bride!!!Så jäkla bra!!!!!

• Jeez

Texten han säger efter att ni avgett löften och satt på ring/ringar ÄR tillkännagivandet -dvs när han säger "ni är ju man och hustru..."

• Nanne84

Är det före eller efter tillkännagivandet, för prästen säger att det är FÖRE, men det känns naturligare att göra det efter, eller?

• Jeez

Eftersom det inte finns i vigselordningen så finns ju inga regler kring det. Jag brukar säga till mina brudpar att de kan pussas efter (jag säger det aldrig i gudstjänsten, men under samtalet) eftersom jag tycker att det är naturligast där. Men man tänker olika. Er präst tycker kanske att det brukar vara på G där ändå och vill inte "bli avbruten" och då ha det överstökat innan han börjar säga tillkännagivandet?

• Snufflan

Våran präst väste lite diskret till oss "ska ni pussas gör det nu"

• Magglo

Vår präst så att nu kunde den nyblivna maken göra något han länge längtat efter, nämligen kyssa sin fru! Vi hann med 3 stycken

Svar på tråden OM man pussas....