• siaglass

Vilken tid gifter man sig?

Hej!

Jag undrar vilken tid som är vanligt att man gifter sig på ...

o hur ska/gjorde ni med fotografering? Innan eller efter vigseln?

Snälla svara mig....

TACK!

• Svar på tråden Vilken tid gifter man sig?
  • Alexxxi

Jag vill ha så sent som möjligt. Men fick kl 16. Hade hellre velat ha 17. Men iafl.

Jag fotas under hela dan (eller när sminkning och hår fixas) med självklart mina tärnor. Sen på väg hemifrån till kyrkan.

Och sen fotas jag och min m2b tillsammans efter vigseln=)

• Humlan66

Det är ju bra att ha så sent som möjligt för att hinna med frissa, smink och ev fotografering. Tro mig , man behöver verkligen ha hela dagen på sig att fixa sig. Det går fortare än man tror och man vill ju inte stressa livet ur sig helelr så man kommer till kyrkan helt slut.

Vi kommer att boka 16,30

• agtiwi

Vi vigdes kl 14:00 vilket var precis lagom. Då hade gästerna ätit lunch hemma precis innan de kom. Sen tog vi fotona direkt efter vigseln medans gästerna åkte till festlokalen och drack fördrink. Efter fotograferingen åkte vi också till festlokalen och väl där blev det skål. Förrätten serverades sedan vid 17:15, vilket var precis lagom. Då var gästerna lagom hungriga. Innan vi bokade tiden i kyrkan diskuterade vi för och nackdelar med olika tider och kom fram till att en för tidig tid inte passade för då hinner inte gästerna äta lunch innan och hinner alltså bli vrålhungriga innan maten serveras. Likadant om vi valt en senare tid (ca 16-18) så hade tiden mellan när gästerna ätit lunch och innan maten serveras blivit för lång och alltså medfört vrålhungriga gäster. Men det var bara hur vi resonerade. Egentligen finns det ju inget rätt eller fel, bara det som passar en själv och gästerna mer eller mindra bra.

• Paljetten

Vi vigdes kl 14.30, vilket vi tyckte passade oss. Jag var hos frissan kl 8.00 och var klar 11.30. Sen fotades vi i 2 timmar, fotografen hade med sig lunch som vi kunde äta under tiden. Sen var det dags. Vi åkte till hotellet efter vigseln och drack champagne och softade lite. Kom till festlokalen vid 17.00 (gästerna hade varit där sedan 16 och gått en tipspromenad och druckit bål)Sen serverades middagen vid 17.45. Allt tar längre tid än vad man tror. Våra gäster uppfattade det inte som någon dötid under hela festen så jag tror det var bra! Men som agtiwi säger. det finns inget rätt eller fel, man får se vad som passar en själv.

• Lemmy

Vi vigdes kl. 16.00, och hade fotogaferingen innan, kl. 14.30. Det passade oss bra, då vi hade god tid på oss att bli färdiga hos frisör o.dyl.

• EM ikström

Tiden för vigseln beror ju lite på vilket slags bröllop man ska ha. Man kan ju också gifta sig på förmiddagen, 11, 12, men då brukar vigseln efterföljas av lunch. Hela arrangemanget blir då givetvis enklare, med lägre klädkod osv. Ska man ha middag och fest på kvällen passar eftermiddagen bättre. I anglosaxiska länder vill jag minnas att klädkoden är finare ju senare på dagen vigseln sker. Vill man gifta sig på eftermiddagen handlar det väl mest om hur man ska pussla ihop allt med transport och förberedelser och när man vill att middagen ska börja. Vi kommer att fotograferas efter vigseln. Det finns ganska många inlägg om den frågan så du kan söka på det.

Svar på tråden Vilken tid gifter man sig?