• FlipTheFrog

Göra den borgerliga vigselceremonin riktigt bra/fin?

Kyrkan har vi gått ur (och den får vi för övrigt inte gifta oss i ändå som det ser ut nu) men jag måste tillstå, även som ickekristen, att kyrkliga bröllop slår de borgeliga vigslar jag har sett när det gäller 'finhet'.

Hur kan man 'piffa till' den borgeliga ceremonin så att det verkligen blir något av den så att säga? Vi har en kompis som ska sjunga 2-3 låtar, annars har vi inte planerat något (mer än att vi ska vara inomhus, i den lokalen festen ska vara i). Vigselförrättaren verkade vara flexibel och öppen för förslag i alla fall!

• Svar på tråden Göra den borgerliga vigselceremonin riktigt bra/fin?
  • Bridemma

Ojdå, jag tycker absolut tvärtemot dig! Jag tycker att borgeliga vigslar utan en gud inblandad är mycket mer personlig eftersom man kan välja fritt bland all musik, alla dikter och skriva sina löften själva! Dessutom blir inte ceremonin så långdragen, utan kanske 25 minuter, vilket är lagom tycker jag! Men smaken är verkligen som baken! =)

Vi ska ha sång, en vän som hälsar alla välkomna och berättar vilken vitkigt dag det är för osss, sedan vigselförättaren som genomför vigsel, där vi har våra egna löften, och sedan läser best man en underbar dikt och så är det ytterligare en sång. Sedan är champagne och pusskalas!

• tomlinn

försök fundera ut vad i de kyrkliga vigslarna det är du tycker om och saknar i de borgerliga vigslar du har närvarat vid. var det det ceremoniella, med högtidliga texter och en präst i prästkappa? det vackra kyrkorummet? den pampiga orgelmusiken som känns i bröstbenet? något helt annat? fundera sedan på hur det du saknar går att överföra till en borgerlig vigsel, och kanske bolla med oss andra här i forumet.

för det är svårt att komma på sätt att piffa till en borgerlig vigsel när de borgerliga vigslarna jag själv har varit på har varit vackrare än de kyrkliga, det är så olika... =)

• Vid havet

Vi fick många kommentarer om vår vigsel. Vi hade skrivit ett helt manus till vf

Vigsel skedde utomhus i en trädgård, vi gick in till gitarr & sång. Sen läste vf vår text, om varför vi gifter oss och vad vi vill med det och hur viktigt det var att de som var där var närvarande. Sen hade vi en sång (m gitarr) till och sen våra egna löften (som vi lyckades komma ihåg utantill ). Sen ställde vf de obligatoriska frågorna och efter det växlade vi ringar. Hon läste en dikt och sen var det klart!

Fantastiskt!

Frågan är vad det är du gillar så med kyrkliga vigslar. Är det kyrkorummet kanske? Eller pampigheten? Traditionen? De fasta ramarna? Kanske kan du härma det du gillar i din egen vigsel?

• Aprilbrud10

Ska själv gifta mig borgligt i april nästa år så jag tackar för alla ovanstående tips! Känns som om själva cermonin inte kommer vara några problem och fylla, problemet som vi har just nu är att lösa allt det tekniska runt omkring!

Vi ska gifta oss utomhus (om vädret tillåter naturligtvis) men vad jag undrar är hur ni som ska eller har gift er borgligt utomhus eller på annan plats än kommunhus och dyl, "pyntade" platsen för själva vigseln och hur ni gjorde när själv vigseln var klar? Gick ni iväg och kom tillbaka så att folk kunde kasta ris eller sket ni i hela den biten och lät folk komma fram direkt och gratulera? Jagar för tillfället vigselförrättare, verkar vara svåra typer att få tag i :), någon som vet om brukar det vara några problem för dem att komma ut en lördag och viga?

Tacksam för tips!

• ClaraH

TS, jag förstår hur du menar. Jag kan inte tänka mig att gifta mig i kyrkan, men jag tycker att själva kyrkorummet är fantastisk och orgelmusiken blir faktiska rätt så pampig. Den där pampigheten tycker jag är svårt att ersätta, men jag hoppas att det mer personliga i en borgerlig vigsel kan uppväga detta. Sen så vet ju alla i princip vad man har att vänta sig av en kyrklig vigsel och det kanske ger en "trygghet" att känna igen sig. Vi har fortfarande inte kommit fram till något bra ställe att viga oss på. Skulle gärna vara utomhus men litar inte på svenskt sommarväder. Helst skulle jag vilja ha det i en slottsmiljö (då var jag tillbaka lite till kyrkorummet), men det får jag fundera vidare på.

• Vid havet

Vi hade inte pyntat platsen alls. Stod framför ett lusthus och i en trädgård så det var fint som det var...

Efter vigseln stod vi kvar och det tror jag iofs att folk tyckte var lite konstigt, de fattade nog inte att det var slut riktigt eller så stod folk bara kvar och tittade förundrat på det vackra paret lite längre

De flesta gifter sig ju på en lördag så det tror jag inte ska vara ett problem. Vi hade lite problem eftersom det var en fredag och om de jobbar med annat så är det ju inte så lätt att komma ifrån för dem.

Aprilbrud10 skrev 2009-08-28 09:21:55 följande:
    Ska själv gifta mig borgligt i april nästa år så jag tackar för alla ovanstående tips! Känns som om själva cermonin inte kommer vara några problem och fylla, problemet som vi har just nu är att lösa allt det tekniska runt omkring! Vi ska gifta oss utomhus (om vädret tillåter naturligtvis) men vad jag undrar är hur ni som ska eller har gift er borgligt utomhus eller på annan plats än kommunhus och dyl, "pyntade" platsen för själva vigseln och hur ni gjorde när själv vigseln var klar? Gick ni iväg och kom tillbaka så att folk kunde kasta ris eller sket ni i hela den biten och lät folk komma fram direkt och gratulera? Jagar för tillfället vigselförrättare, verkar vara svåra typer att få tag i :), någon som vet om brukar det vara några problem för dem att komma ut en lördag och viga?Tacksam för tips!
  • Meria84

Själv har jag svårt att tycka kyrkliga bröllop är mysiga. Kyrkorna i sig är såklart vackra, men det är när prästen börjar om Gud, psalmerna som ofta innehåller detsamma osv. Förstör stämningen för mig

Vi gifte oss på stranden, för oss blev det personligt och mysigt med släkten samlade omkring oss och ha vatten och skog alldeles bakom. Gifter man sig borgerligt och inte i statshuset är det väl bra om man hittar en miljö som känns representerande för paret. Vi valde vårt för att vi haft våra söners namnfester på samma ställe.

• tomlinn

vi kommer att gifta oss i 'storstugan' på bruket där vi har hela bröllopet med fest etc (flowerbride.wordpress.com/2009/08/02/wedding-venue/ det lilla huset med ett 'torn' på). inuti är det helt öppet, det används mest för körrepetitioner, och väldigt fint. vi kommer att be några av våra syskon att dekorera med blommor och band, kanske ställer vi in ett litet bord att dekorera med blommor eller dylikt. vi kommer att gå in tillsammans med gästerna men jag vet inte om vi kommer be gästerna gå ut före oss eller om vi går ut före dem.

• Aprilbrud10

Vid havet skrev 2009-08-28 10:25:12 följande:

Vi hade inte pyntat platsen alls. Stod framför ett lusthus och i en trädgård så det var fint som det var...Efter vigseln stod vi kvar och det tror jag iofs att folk tyckte var lite konstigt, de fattade nog inte att det var slut riktigt eller så stod folk bara kvar och tittade förundrat på det vackra paret lite längre De flesta gifter sig ju på en lördag så det tror jag inte ska vara ett problem. Vi hade lite problem eftersom det var en fredag och om de jobbar med annat så är det ju inte så lätt att komma ifrån för dem.
    Ja, jag har funderat mkt på just det vad man gör direkt efter man sagt ja (förhoppningsvis gör vi ju båda det :)om man bara ska stå kvar efter vigseln eller om vi ska gå en liten bit bort och sen ber man bara värdparet (om man har ett sådant) att ta med hela bröllopsföljet bort dit så att de kan gratta..min kille tyckte dock att jag snöade in mig för mkt på vad man gör vid ett kyrkligt bröllop..well I dont know:)

Sen vad gäller platsen för vigseln så gifter vi oss i en vacker park så så mkt pynt behövs ju eg inte..jag tänkte mer ngt som visar att här skall brudparet stå..funderar lite på hinkar med påskris och tuplaner typ eller dyl.

Hade ni ngt speciellt där ni stod?
  • Vid havet

Nej det hade vi inte. Det blev liksom självklart. Gästerna hade ställt upp sig (säkert under guidning av vår toastmaster) som i två halvcirklar och sen stod vf liksom i en av öppningarna och dit gick vi och ställde oss.

Men hinkar med tulpaner låter ju jättefint!!

Aprilbrud10 skrev 2009-08-28 13:36:19 följande:
    Vid havet skrev 2009-08-28 10:25:12 följande:
    Ja, jag har funderat mkt på just det vad man gör direkt efter man sagt ja (förhoppningsvis gör vi ju båda det :)om man bara ska stå kvar efter vigseln eller om vi ska gå en liten bit bort och sen ber man bara värdparet (om man har ett sådant) att ta med hela bröllopsföljet bort dit så att de kan gratta..min kille tyckte dock att jag snöade in mig för mkt på vad man gör vid ett kyrkligt bröllop..well I dont know:)Sen vad gäller platsen för vigseln så gifter vi oss i en vacker park så så mkt pynt behövs ju eg inte..jag tänkte mer ngt som visar att här skall brudparet stå..funderar lite på hinkar med påskris och tuplaner typ eller dyl.Hade ni ngt speciellt där ni stod?
Svar på tråden Göra den borgerliga vigselceremonin riktigt bra/fin?