• laris
    Äldre 24 Aug 21:49
    14573 visningar
    20 svar
    20
    14573

    Titthålsoperation imorgon. Nervös som bara den....

    Hej alla,

    Sitter här och känner mig jättenervös inför morgondagen. Ska nämligen operera bort några Cystor genom en titthålsoperation. Undrar om någon har varit med om det och om hur ni kände er efter operationen? Känner ingen som har gjort det så jag måste få prata med någon som vet...

  • Svar på tråden Titthålsoperation imorgon. Nervös som bara den....
  • laris
    Äldre 24 Aug 21:57
    #1

    Ingen??

  • Daalin­g
    Äldre 24 Aug 22:03
    #2

    Har inte varit med om det, men har nyligen opererat båda mina fötter och var jättenervös inför det. Det var lokalbedövning...läskigt. Men allt gick jättebra och blev ett första steg till ett bättre liv utan besvär. Lycka till imorgon. Det kommer gå bra

  • pyssel­bruden
    Äldre 24 Aug 22:04
    #3

    Jag gjorde en sådan operation för två år sedan. Precis som du var jag sjukt nervös innan, det var bl a första gången jag sövdes. Men till min stora lättnad var operationen inte lika hemsk som i min fantasti. Visserligen mådde jag rätt illa efteråt, men samtidigt var jag så fruktansvärt trött så jag somnade bara om.

    Jag tror att det kommer att gå jättebra för dig!

  • Bride in the city
    Äldre 24 Aug 22:05
    #4

    Ja, det är förstås nervöst, men de som tar hand om dig har nog varit med många gånger förut och är rutinerade.

    Har operat mig jag med. Det gick utmärkt, man hämtar sig mycket fortare än man tror. Opererade mig i Stockholm på SÖS, det är rätt många år sen nu. Tyyvärr hade cystan förstört min ena äggledare så den opererades också bort.

    Jag hade aldrig ont efteråt, de såg till att jag fick smärtstillande, men jag kunde sluta helt med värktabletter efter 4 dagar efter operationen. Det enda var att det var lite jobbigt att ta sig ur sängen, det stramade då lite i skinnet och därmed i ett av ärren.

    Jag behövde bara vara sjuskriven under 6 dagar, det var fantastiskt vad man återhämtade sig snabbt tyckte jag.

    Ibland kan jag få lite lite ont på insidan av ärren s a s, men det går snabbt över. PÅ utsidan syns inte ärren särskilt mycket längre. Har tre stycken.Vad jag förstår kan de nöja sig med att gå in på två ställen ibland. Vet du hur de ska göra i ditt fall?

    Det enda jobbiga är att man kan få vänta på sjukhuset innan det är dags och man blir hungrig om det drar ut på tiden.

    Klart jag var nervös och lite orolig, precis som du, men jag fick lugnande och det var så oerhört skönt att få det gjort och bli av med besvären. Dessutom fick man ju veta att allt stod rätt till i övrigt därinne.

    Det kommer att gå utmärkt.

  • pyssel­bruden
    Äldre 24 Aug 22:09
    #5

    På mig gick de också in på tre ställen, men de sa att det var vanligast att gå in på två och att de var tvungen att ta ett extra för att de hade lite svårt att komma åt.

    Idag känner jag inte alls av ärren, och den känslolöshet jag hade runt ena ärret ett tag efter operationen är också praktiskt taget borta.

  • laris
    Äldre 24 Aug 22:13
    #6

    Jag har inte fått veta på hur många ställen de kommer att gå in men jag har cystor på båda äggstockarna och allr ska bort. De misstänker att ena äggstocken har tagit skada av en av cystorna. Skönt och höra att ni inte hade några större besvär. Jag ska tänka på att den här tiden imorgon är jag förhoppningsvis hemma igen =)

  • femini­stbrud
    Äldre 24 Aug 22:14
    #7

    Jag har inte gjort det, men väl titthålsoperation i magen för att operera igen en öppen magmun. Själva operationen märker man ju inget av efter som man är sövd. Jag vet inte hur du har tänkt dig, men jag låg och oroade mig för att jag skulle vara halvt medveten under operationen (ibland kommer ologiska tankar upp i huvudet). Jag mår bra idag, men hade ont ett ganska långt tag efteråt (men det mest beroende på var ajg opererades så det är inget du behöver lyssna på!).

  • laris
    Äldre 24 Aug 22:17
    #8

    Jag tänker också såna tankar: Tänk om jag vaknar under operationen. Tänk om jag har så jävla ont efteråt. En massa knäppa tänk om hela tiden. Men jag ska försöka fokusre på syftet av själva operationen och det är en bebis såsmåningom.

  • fansan­b
    Äldre 24 Aug 22:21
    #9

    Hade en cysta som jag inte visste om nu i början av sommaren, fick helt plötsligt världens smärta i magen och svimmade hemma på golvet. Åkte in med ambulans och det visade sig att i samband med cystan hade ett blodkärl spruckit och magen fylldes med blod.
    Fick en massa morfin och var mest orolig för att bli nedsövd, men allt gick bra och jag stannade bara kvar en natt på sjukhuset.
    Jag hade ju förlorat en massa blod så visst var jag rätt svag och omtumlad under uppvaknandet, men i övrigt hade jag inga smärtor. Det blev tre små ärr på magen efter operationen, men de syns knappt och ett av dem är dessutom i naveln. De använde inte ens stygn, utan limmade ihop dem.
    Lycka till, är övertygad om att det kommer att gå bra!

  • laris
    Äldre 24 Aug 22:26
    #10

    Tack alla fina tjejer. Jag känner mig lugnare nu efter att ha läst era inlägg. Nu ska jag in och duscha enligt instruktionerna. Berättar sen hur det gick!

  • Humlan­66
    Äldre 24 Aug 22:26
    #11

    Du ska inte vara orolig, dte går nog bra . Jag har gjort titthål då jag tog bort gallsten och det gick bra. Lite öm kanske man blir nån dag bara

  • femini­stbrud
    Äldre 24 Aug 22:26
    #12

    Det är möjligt att du kommer att ha ont, men sjukhuset har morfin att ge

    Och man vaknar inte! Det sista jag mins är att narkosläkaren frågade om masken satt ok. jag svarade nej, han ändrade lite och nästa sak jag minns är att en sköterska står lutad över mig med en telefon och säger till någon (min man) att jag inte har vaknat än.


    laris skrev 2009-08-24 22:17:39 följande:
    Jag tänker också såna tankar: Tänk om jag vaknar under operationen. Tänk om jag har så jävla ont efteråt. En massa knäppa tänk om hela tiden. Men jag ska försöka fokusre på syftet av själva operationen och det är en bebis såsmåningom.
  • laris
    Äldre 24 Aug 22:29
    #13

    Och jag som tänkte att man kanske kunde gå tillbaka till jobbet redan dagen efter =) Verkar inte så..

  • missdr­ak
    Äldre 24 Aug 22:33
    #14

    Jag gjorde en titthålsoperation för ca 4 år sedan och kunde inte kissa själv efter operationen så jag fick sova på sjukhuset med en kateter under natten så på morgonen efter så gick det bättre iaf så jag kunde åka hem.

  • laris
    Äldre 26 Aug 15:13
    #15

    Nu är det gjort! Har mest ont i axlerna och svårt att andas pga gasen som pumpades in i magen och som är på väg ut...

  • femini­stbrud
    Äldre 26 Aug 15:37
    #16

    Skönt att det har gått bra!


    laris skrev 2009-08-26 15:13:06 följande:
    Nu är det gjort! Har mest ont i axlerna och svårt att andas pga gasen som pumpades in i magen och som är på väg ut...
  • pyssel­bruden
    Äldre 26 Aug 22:47
    #17

    Tittade in här för att se hur det gått - skönt att höra att det gått bra.

  • Bride in the city
    Äldre 26 Aug 22:49
    #18

    Vad fint, god bättring och ta det lugnt!

  • fansan­b
    Äldre 27 Aug 12:32
    #19

    Va skönt att det gick bra!:)

  • laris
    Äldre 28 Aug 09:45
    #20

    Godmorgon tjejer! En fråga: Hur länge hade ni ont i axlarna och svårt med andningen efter operationen?

Svar på tråden Titthålsoperation imorgon. Nervös som bara den....