• KatjaB

tillstånd för att ha kinesiska lyktor?

Såg dessa otroligt fina kinesiska lyktor som skulle vara kul att ha på bröllopet. Men hur är det nu? Får man släppa såna vart som helst?
    Vi kommer vara antingen mitt i stan (precis vid en å) eller vid en skogsglänta, dock med trädgård, och därefter en äng som är ganska stor och öppen.

Måste man ha tillstånd för sånt här, som med fyrverkerier?

• Svar på tråden tillstånd för att ha kinesiska lyktor?
  • allehanda

Du får inte släppa upp en lykta närmare en flygplats än 8 km, i övrigt gäller gällande brandregler i området.
    Läs instruktionerna på www.khomloy.se.

• KatjaB

jo, jag läste på deras hemsida förut men tänkte mer på om man får släppa såna inne i stan, det rinner ju en å där, så man kan ju släppa över vattnet och de ska ju inte brinna längre än de flyger. Tänkte mest på tillstånd o sånt

• allehanda

De flyger långt så då får du nog skicka med en GPS så lyktan vet att den skall följa ån.Skämt åsido, det räcker inte att släppa den över en å den kommer ju att färdas i luften (det står ju att de rekommederar att den släpps upp på en idrottsplats eller liknande). Här blev det uppståndelse för ett par år sedan när folk såg ett eldklot på himmeln och den lyktan var tydligen uppsläppt mer än en mil därifrån.

• KatjaB

ok, undrar vem man kollar sånt här med.. polisen? för om man kan få nåt tillstånd (om det behövs) så vore det ju så fint! Vi kommer ha vår lokal inne i stan förmodligen, precis vid ån och slottet (örebro) skulle nog bli väldigt fint och bra bilder där precis vid slottet också

• Miss Biii

Intressant.... kolla m brandmyndigheten!

• TheD

Några släppte iväg såna på nyår från en balkong i stan...eller ja inte inne i själva centrum. kan inte tänka mig att de hade kollat upp lagar/regler.

• malin martin

vi släpte iväg ca 30st på vårat bröllop förra helgen ... vi kollade både med brandkår och ansvariga på den plats vi var och det behövdes inget tillstånd från någon alls. Men kan nog bero på årstid och brandrisk också

Svar på tråden tillstånd för att ha kinesiska lyktor?