• sofia10

Snälla, vill någon hjälpa mig med ett tips på ett fint efternamn?

Vi vill hitta ett nytt efternamn någon som har tips på något fint?

• Svar på tråden Snälla, vill någon hjälpa mig med ett tips på ett fint efternamn?
  • sofia10

Någon som bara vill skriva någon namn som ni gillar?

• sofia10

Någon som bara vill skriva någon namn som ni gillar?

• Humlan66

Pyssla ihop bokstäverna på era efternamn ni har idag så kanske ni får ihop nått fint

• kullaberg

Finns det inget gammalt släktnamn hos era släkter ni kan ta? Man får väl inte ta vilket namn som helst hur som helst, finns väl en namnlag som reglerar detta? Däremot om det är ett släktnamn så får man ta det, om jag förstått det rätt.

• sofia10
    kullaberg skrev 2009-08-21 12:12:44 följande:
    Finns det inget gammalt släktnamn hos era släkter ni kan ta? Man får väl inte ta vilket namn som helst hur som helst, finns väl en namnlag som reglerar detta? Däremot om det är ett släktnamn så får man ta det, om jag förstått det rätt.
    Nej, det finns inget fint släknamn och våra namn kan inte bli något fint!
    Skriv gärna några förslag på vad ni tycker är fint!
    vI HAR KÖRT FAST!
  • FelizLane

man får väl ta ett namn ur luften om det ej har existerat förut eller så va?

• sofia10
    FelizLane skrev 2009-08-21 12:25:11 följande:
    man får väl ta ett namn ur luften om det ej har existerat förut eller så va?
    Ja, det tror jag, skulle bara vill ha några tips så lossnar det kanseke
  • jojoånick09

ASG!
    låter jobbigt..
    du har inte kikat med PRV eller skatteverket..

• L U N A

Om du går in på prv.se och söker på efternamn så finns det en länk till Efternamnsförslag, det är en låååång lista på förslag. På prv's hemsida hittar du även vilka regler som gäller då man vill byta/hitta på ett eget efternamn.

Lycka till!

• Humlan66

L U N A skrev 2009-08-21 12:35:44 följande:

Om du går in på prv.se och söker på efternamn så finns det en länk till Efternamnsförslag, det är en låååång lista på förslag. På prv's hemsida hittar du även vilka regler som gäller då man vill byta/hitta på ett eget efternamn. Lycka till!
    Ja och där finns en lista på lediga namn
  • jojoånick09

det finns lediga namn där ja men ring dem istället och fråga så det inte är bara namnförslag och att de inte går att ta.. så hittar ni något eller kan pyssla ihop något så ring dem... det kostar inget.

• evst

Kör man HELT fast rekommenderar jag det här:

www.svd.se/berglin

Även om jag tror att många av efternamne i serien faktiskt återfinns i prv:s lista, tyvärr...

• Tessthemess

Gå in på PRV´s hemsida och leta bland tusentals namnförslag! :)

wwwm.prv.se

• Vid havet

Fast... det är ju mycket lättare om ni snävar ner er något. Vill ni att det ska ha någon mening för er så kanske man ska använda sig av namn/bokstäver/ort och sen göra något av det.

Ang. PRVs förslagslista så är de namnen ingen garanti för att de är godkända. Men man kan ju få igång fantasin.

Mitt namn är helt nytt och eget och det var min kompis som kom på knepet, nämligen att ta min dotters namn baklänges och sen har vi lagt till lite bokstäver från mitt namn så att det låter efternamnsaktigt. Men man måste nog komma på någon rikting som man vill gå annars blir det för stort.

Sen tycker jag också att ska man ta ett nytt namn så är det ju roligare om man har mer anknytning till det än bara att det är fint.

• Aleta

Kommer någon av er eller någon i släkten från en liten by eller gård så kan ni kanske ta det namnet som efternamn. Jag har en kompis vars föräldrar gjorde så.

Svar på tråden Snälla, vill någon hjälpa mig med ett tips på ett fint efternamn?