Jo, värdigt är ju inte per automatik stelt och tråkigt. Långt ifrån.
Men... det som jag undrat över är ifall denhär värdigheten endast är ett självändamål.
Såklart att en så viktig och allvarlig (om än inte nödvändigtvis tråkig!) ceremoni som vigseln inte ska skämtas bort, men det betyder väl inte det att den inte kan vara uppsluppen och glad?!
Jag förstår om kyrkan har sina egna seder och bruk och vill att man ska följa dom då man är i kyrkan. Det är ju självklart!
Men har ändå aldrig förstått varför det inte finns någon plats för lite uppsluppenhet i kyrkan.
Värdighet och uppsluppenhet/glädje är väl knappast varandras motsatser heller? Ja, de är väl inte riktigt i samma ända av skalan, så att säga. Men bara för att man hade lite mer glädjeyttringar i kyrkan betyder ju inte det att det hade blivit banalt och oseriöst för det. Titta bara på hur de amerikanska baptisterna (rätt namn?) gör under sina gudstjänster, med gospelsång och glada bifall från församlingen!
Om jag var medelem i kyrkan så tror jag att jag velat att gudstjänsterna varit sådana
T.ex. ett bröllop jag varit på, då en god vän gifte sig, så hade jag typ velat skratta och applådera för att jag var så glad för hennes skull. Men vilka blickar man hade fått om man gjort så!
Värdighet betyder inte stel, dystert och tråkig.
Men betyder glädje och uppsluppenhet ovärdighet? Eller brist på allvar?
Kyrkan är väl i mångt och mycket (och speciellt under bröllop) ett glädjens hus. Hur kan det då vara ovärdigt att uttrycka sin glädje på ett sätt som gör en glad, t.ex. genom sång och dans?
Intressanta spörsmål för en som aldrig förstått sig på dethär med kyrkan...