• Katarina Michael

Kuggat uppkörning

Jag kuggade min uppkörning för en vecka sen, anledning påfart/avfart motorvägen. När jag frågade vad jag gjorde för fel, så fick jag till svar:

Du gjorde inget fel, du behöver bara köra mer!

Första dagen igår som jag var på körskolan efter kuggningen och min körlärare berättar då att han aldrig någonsin sett någon som kuggat som inte har fått en anteckning, vilket jag inte hade fått...
    Han menar på att hur ska körskolan då kunna vet var man behöver träna på mer då.

Någon annan som kuggat utan att fått en anteckning om varför i pappret?

Fundera på att dra detta vidare, även om jag ändå vet jag måste köra upp igen, vilket redan är bokat. Har kontakter högt uppsatt inom vägverket som jag ska kolla upp detta med....

Hade jag gjort något faktiskt fel eller konstruktiv kritik så hade jag kunnat acceptera kuggningen...köra mer är ju just de man gör när man fått körkort...

Någon annan som missat av en löjlig anledning?

Ska tillägga jag körde upp i Malmö...

• Svar på tråden Kuggat uppkörning
  • Alexxxi

Har faktiskt inte hört nåt liknande förr men tycker absolut du ska gå vidare med detta. Man kan inte bara kugga nån och sen inte berätta vad för fel personen gjorde.

• Moirie

Vad trist! Låter ju jättekonstigt att han inte skrev något alls.

• Hammerman

Låter inte särskilt professionellt, närmast kan man ju börja misstänka att karlen kuggar folk rutinmässigt för att på så vis mjölka övningstrafikanter på pengar.

Själv körde jag upp i Robertsfors i nådens år 2003, samma år som just den orten kom upp i tidningarna som den plats i Svea avlånga Rike körkortet var i särklass enklast att ta.

Vad detta implicerar om de egna körkunskaperna låter jag vara osagt.

• Katarina Michael

Ja jag tyckte med de är skitkonstigt, ringt till vägverket och ingen kan säga om vad som man som kuggad kan kräva, om den anteckningsrutan måste fyllas i eller inte....De vet inte, kan inte kolla upp, fråga hon som kuggade dig osv är svaren jag får.

För mig känns lite som att uppkörningen är med ett lotto än ett test för kunskaperna...

Senaste 12 lektionerna jag tagit har körläraren sagt att jag inte har gjort något som skulle kunna få mig att kugga, på uppkörningen körde jag precis likadant...så totalt kommer de bli 20 lektioner jag tar som körläraren tycker jag redan är redo för körkort, de borde ju VV ta hänsyn till när de handlar om "du behöver bara köra mer". Körskolor släpper ju inte bara iväg en på en uppkörning utan att veta att eleven är mer än redo för de...skillnad om de varit privat för då har dem inte den försäkran.

Irriterande är de allt....men nu försöker jag fokusera på nästa uppkörningen, men ska göra allt jag kan för sätta dit henne...

• agtiwi

Låter verkligen hur skumt som helst. Stå på dig!

• Kossan

Låter som en otillräcklig anledning för kuggning tycker jag... Säg vad du tycker! Tyvärr, så känns det som att man har lite att säga till om i det läget, man är ju ganska så utsatt när en person ska avgöra om man ska få körkortet eller inte.

Min sambo körde upp flera gånger, och en av gångerna kuggade han på att han inte klarade av fickparkering i backe. Visst, man ska väl kunna allt, men man kan ju inte påstå att det är sjyst... Men det är bara att köra upp igen! Till slut går det ju, och för dig går det säkert jättebra nästa gång! ;)

Lycka till!

• Alexxxi

Tycker du ska gå till tidningarna, DÅ kanske hon kommer ut och säger vad du gjort för fel OM du nu gjort det.

Dålig stil!

• Katarina Michael

Tagit kontakt med dem nu, blivit lovad hon ska ringa och förklara de imorgon....

Annars så har jag kontakter som sitter högt upp på vv som jag tänker kontakta...inte så mycket för min skull utan för andras skull, så andra slipper åka ut för de som jag gjorde...Menar de kostar mycket att ta körkort, uppkörning är ju inte billigt...

• Alexxxi

Nää precis det är ju inte billigt att ta körkortet. Det ska bli intressant att veta vad hon säger. Uppdatera för oss=)

• Imma

Det är ju jättebra att du orkar driva frågan. Jag tror dock att det inte alls är omöjligt att kugga en uppkörning för att man är för osäker i trafiken även om man inte gör några direkta fel. En osäker person är ju en potentiell fara. Det hade dock kontrollanten kunnat tala om det var det som var problemet!

Jag kuggade min första uppkörning för att jag körde 50 på en 30-väg. Inga oklarheter där inte!

Katarina Michael skrev 2009-08-19 11:24:07 följande:

Tagit kontakt med dem nu, blivit lovad hon ska ringa och förklara de imorgon....Annars så har jag kontakter som sitter högt upp på vv som jag tänker kontakta...inte så mycket för min skull utan för andras skull, så andra slipper åka ut för de som jag gjorde...Menar de kostar mycket att ta körkort, uppkörning är ju inte billigt...
  • Katarina Michael

Fast osäker var jag inte....kände mig väldigt säker, hamnade i svåra situationer, tex en lastbil sneddade över min körbana och såg mig för sent, men jag hade koll och bromsade ner lugnt...

Möjligt att hon tyckte jag var osäker, men hon kunde inte ge mig något exempel var rutinen saknade utan de enda faktiska info jag fick att de var något med påfart/avfart på motorvägen eftersom de var de hon fyllde i på protokollet, utan allt hon kunde säga mig var "du behöver köra mer".

Försökt kolla upp om man inte måste fylla i anteckningarna, som Transportstyrelse killen sa till mig, de borde ju vara självklart. Men han visste faktiskt inte om de är ett "krav" eller ej, blev kopplade till någon som hade lunch. Längre än så har jag inte kommit...

• Katarina Michael

Glömde skriva var att jag råkade säga underförstått att jag körde intensiv, då hon frågade mig vad gjort på semestern...
    Dessutom var jag inte alls nervös för 5 öre, utan var heltlugn...

• kenttjej

Vad tråkigt för dig (tummen ner för din uppkörningskontrolant), att bli kuggad e alltid tråkigt men att inte ens veta vad som blev fel är ju ännu mer trist! Tyvärr vet jag ingenting om vad du kan göra åt det... Men om du nu blir tvungen att köra upp en gång till, kan du då inte ta med din körskollärare? Min var med båda gångerna (ja jag kuggade oxå en gång!) vilket var jättebra. För han hade ju koll på vad jag gjorde fel och pratade dessutom mycket med kontrollanten.

Lycka till!

• Katarina Michael

Kommer köra en bil med enbart 2 platser så kommer inte kunna ha med mig körläraren, dock så kommer jag kräva mer info från kontrollanten om han/hon kuggar mig nästa gång...

Kommer inte bara acceptera ett nej och kommer be min körlärare får vara med då och höra vad som sägs...

Just då blev jag bara så paff och ville inte tänka, jag hade inte räknat med att kugga, så säker var jag på att jag körde bra...och jag är grymt självkritisk....

Svar på tråden Kuggat uppkörning