• k79

Var köpa staffli och målarduk?

Skulle så gärna ha en målarduk och ett staffli i festlokalen så att gästerna kan få måla något till oss under kvällen. Någon som vet var man kan köpa staffli och målarduk?

Ni som gjort något liknande ? vad för sorts målarfärger rekommenderas. Vattenfärg? Tuschpennor? Oljefärg? Tacksam för alla tips...

• Svar på tråden Var köpa staffli och målarduk?
  • JustMeAndMyLove

Det finns väldigt billiga men dugliga små bordsstativ på dollar samt dukar och olika sorters färg! Men kan kanske vara bra att köra med nått som inte kladdar så mycket eftersom alla säkert har festkläder på sig :)

Stora golvstående stafflin kan vara rätt dyra men ibland har större kedjor som biltema, Jula och såna affärer sånt i sina affärer :)

• JustMeAndMyLove

*på Dollar store* mena jag ju att det finns billiga. hehe

JustMeAndMyLove skrev 2009-08-18 17:31:42 följande:
    Det finns väldigt billiga men dugliga små bordsstativ på dollar samt dukar och olika sorters färg! Men kan kanske vara bra att köra med nått som inte kladdar så mycket eftersom alla säkert har festkläder på sig :)Stora golvstående stafflin kan vara rätt dyra men ibland har större kedjor som biltema, Jula och såna affärer sånt i sina affärer :)
  • Divina73

Kreatima...var bor du förresten, lättare att ge tips då?

Använda akrylfärget tycker jag fins att köpa billigt beror på vilken kvalité du vill ha förstås.

Studiokvalité eller konstnärskvalité?

• passionsblomman

Ta Akrylfärg, så det går att göra rent penslar och så med vatten.

Duk finns på både Panduro, Keratima, konstnärshanel och även på en hel del varuhus.

• shakynose

Clas Ohlsson har sånt, billigt pris och billig kvalitet.

• inspirella

Systrarna grene´s har bra urval. Jag köpte mini tavlor o ministaffli o har målat individuella bordsplaceringar till alla gäster.

• Smulan S

Hej!

Bäst pris på bra dukar hittar jag faktiskt på RUSTA!
    MEn som någon skrev även claesohlsson, Jag gillar deras stafli.

Guache färg rekomenderas (tror sistnämnda är lättare att få bort från kläder). Är akryll verkligen vattenlösliga? Annars har jag sett hobbyfärg på rusta som ser ut att kunna vara vattenlösliga, stora tuber typiskt liknande de som man använder på förskolor!

• bokkei

Då man målar olja blir det lätt kladdigt om många ska måla på samma duk och det tar lång tid för det att torka.
    Akryl torkar ju snabbare men då är nackdelen att man får ta lite ur tuben i taget så inte all färg torkar innan man hinner använda den. Plus att det är ganska kladdigt det med.

Jag skulle nog ha kört på akvarell eller vattenfärg. Blir inte lika mycket kladd med det.
    Finns gigantiska akvarellpapper man kan köpa och spänna upp.

Finns även bra markers som är nästan som vattenfärg, jag brukar använda Tria-markers, finns billigare markers också, då jag målar med markers, så här kan man göra med dom;
    bokkei.blogg.se/2009/february/sa-har-blev-teckningen.html
    bokkei.blogg.se/2009/february/zelda-ar-fardig.html
    bokkei.blogg.se/2009/april/bjooti.html
    Dom är inte kladdiga alls.

• MammaMiaa

Jag har för mig att Bauhaus har sånt.

• Divina73

Hihihi....så snabbt torkar INTE akrylfärg. Men snabbare än olja definitivt. Inte alls kladdigt, det beror ju på hur du gör och det är oavsett vad du använder för typ av medium (färg). Akryl är vattenlösligt vilket är jättebra i detta fall.

bokkei skrev 2009-08-18 19:41:30 följande:
    Då man målar olja blir det lätt kladdigt om många ska måla på samma duk och det tar lång tid för det att torka.Akryl torkar ju snabbare men då är nackdelen att man får ta lite ur tuben i taget så inte all färg torkar innan man hinner använda den. Plus att det är ganska kladdigt det med.Jag skulle nog ha kört på akvarell eller vattenfärg. Blir inte lika mycket kladd med det.Finns gigantiska akvarellpapper man kan köpa och spänna upp.Finns även bra markers som är nästan som vattenfärg, jag brukar använda Tria-markers, finns billigare markers också, då jag målar med markers, så här kan man göra med dom;bokkei.blogg.se/2009/february/sa-har-blev-tec...bokkei.blogg.se/2009/february/zelda-ar-fardig...bokkei.blogg.se/2009/april/bjooti.htmlDom är inte kladdiga alls.
  • Divina73

Hihihi....så snabbt torkar INTE akrylfärg. Men snabbare än olja definitivt. Inte alls kladdigt, det beror ju på hur du gör och det är oavsett vad du använder för typ av medium (färg). Akryl är vattenlösligt vilket är jättebra i detta fall.

Då man målar olja blir det lätt kladdigt om många ska måla på samma duk och det tar lång tid för det att torka.Akryl torkar ju snabbare men då är nackdelen att man får ta lite ur tuben i taget så inte all färg torkar innan man hinner använda den. Plus att det är ganska kladdigt det med.Jag skulle nog ha kört på akvarell eller vattenfärg. Blir inte lika mycket kladd med det.Finns gigantiska akvarellpapper man kan köpa och spänna upp.Finns även bra markers som är nästan som vattenfärg, jag brukar använda Tria-markers, finns billigare markers också, då jag målar med markers, så här kan man göra med dom;bokkei.blogg.se/2009/february/sa-har-blev-tec...bokkei.blogg.se/2009/february/zelda-ar-fardig...bokkei.blogg.se/2009/april/bjooti.htmlDom är inte kladdiga alls.
  • Divina73

• bokkei

De gånger jag använt akryl så har det inte kunnat ligga framme s länge på paletten så jag kunnat gå undan och sen komma tillbaka och måla med samma färg. Men jag kanske använt någon konstig akrylfärg :)

Divina73 skrev 2009-08-18 21:29:34 följande:
  • Alexxxi

Gallerix! Jag har fått tavlor (canvas) och oljefärg att måla med själv, därifrån=) Lite amatör kanske men ändå

• bokkei

Även om en färg är vattenlöslig så måste man ta bort färgen direkt, intorkad akrylfärg brukar kunna sitta ganska bra den med...

• passionsblomman

Jag gjorde en sådan här grej för många år sedan när jag var ena halvan av ett värdpar på ett bröllop. Vi köpte dduk och fakrylfärger. jag målade grunden på tavlan hemma-ett krus och bakgrund och så en massa stjälkar. Väl på festen tvingade (! ) jag alla gäster att måla varsin blomma så det blev en stor bukett i kruset. Det blev oerhört uppskattat och jag såg till att stå vid staffliet vid valda tillfällen, skölja penslar emellan folks blommor, byta vatten i kopparna ofta och tjata fram ALLA, så brudparet verkligen fick en bukett av alla gästers blommor.

Akrylfärgen fungerade hur bra som helst.

Det var värdparets present till brudparet och det var den de blev gladast för.

• bokkei

Jag barukar beställa mitt konstnärsmaterial på www.artistbutiken.se/ dom brukar ha bra priser på det mesta och har stort utbud. Har för mig att dom har några set med akrylfärger som är lite billigare :)

Svar på tråden Var köpa staffli och målarduk?