• marregus

Dåligt samvete för barnfritt bröllop?

Jag och min sambo har istort sett bestämt oss för att ha ett barnfritt bröllop. Anledningen är att vi vill att alla ska kunna slappna, festa och ha roligt. Vi vill inte att folk ska behöva åka hem runt tio eller springa iväg till ett annat rum för att natta barnen. Det är främst våra föräldrar som har reagerat för de vill ju ha med sina barnbarn (våra sysonbarn). Men vi vet ju hur det kommer att bli, de kommer springa och passa upp på dem hela tiden, det är de vi vill slippa den här dagen. Är vi för hemska? Vi tycker jättemkt om våra syskonbarn men vi vill ha en fest den dagen. Vi har ju pratat lite löst med våra syskon, alltså föräldrarna och de verkar inte tycka att det är ngn "big deal" att skaffa barnvakt. Hur ska man göra och säga till våra föräldrar som vill ha med dem?

• Svar på tråden Dåligt samvete för barnfritt bröllop?
  • KatjaB

säg att barnen får vara med på vigseln fast inte festen som är en tillställning som är långdragen för småbarn och dessutom blir sen. Ni vill att era föräldrar ska få njuta lika mycket av er dag som ni, inte stå och diska upp efter gästerna eller springa runt och hjälpa till med barnen osv

• novemberbrud2009

Förstår faktiskt inte att man som gäst tar med sig sina barn på fest där det oftast serveras alkohol. Jag skulle själv inte göra det. Borde ju vara mer accepterat att ha barnfritt.

Jag själv önskar barnfritt på vårt bröllop det men vet att det skulle bli ett sjuj-a liv bland släkten. PUH

• marregus

Jo tack, min blivande svärmor som för övrigt är underbar bara skrek "vaaa" när jag berättade lite smått. Min sambo var inte där då och kunde inte hjälpa till att försvara oss. Hon svarade med " då får man ju utesluta att folk kanske inte kan komma om de inte kan skaffa barnvakt". Hon lugnade sig dock efter ett tag och sa "ja det kan ju vara skönt för föräldrarna utan barn". Men hennes 1:a kommentar sa ju allt om vad hon tyckte!

• Nasse ior

Gör det som känns rätt för er-är den en dag man har rätt att vara ego som det så fint kallas så är det väl i alla fall eran dag eller när har man annars rätt till det- förhoppningsvis komme rni bara göra det här en gång och då är det ni vill som är det enda som räknas-va utan dom som inte gillar det då-det är deras val i sådana fall.

• Smulan S

Jag håller med ovanståeende. Det passar egentligen inte alls att ha med barn på bröllopsfest! Men alla tycker olika...

Jag tycker att vår vän uttryckte det fint på sitt inbjudningskort

"Vi tycker jättemycket om barn, men den här dagen trivs de nog bättre på en lugnare plats"

Sen är det väl en av de få gånger man helt själv ska få bestämma hur dagen ser ut. Ha inte dåligt samvete! Är det så ni vill ha det ska ni ha det så!

• Fenixx

ska ni inte ha!! är väl inte konstigt att man vill att alla ska kunna slappna av och ha roligt, dricka och inte behöva springa runt och passa barn som stojar och skriker. all lång sittning och "tråkiga" tal för ett barn är väl inte skoj ändå, anser jag.

så stå på er!! vi ska också ha barnfritt.

• Klurifaxen

Ha inte dåligt samvete! Vi hade barnfritt när vi gifte oss för 2 år sedan. Våra egna barn var inte ens med, de var med under vigseln, men hos barnvakt på festen. Ingen av våra gäster klagade. Vi har de senaste 10-15 år varit på åtskilliga bröllop och bara på ett av dem har det varit barn...

• marregus

Tack så mkt för alla svaren. Känns skönt att veta att man inte är ensam om att tycka så. Dock så kommer båda mina systrar ha ganska små barn, 7 resp 3 månader och de känns som att om man fortfarande ammar ska man få ha med sina barn, eller?. Däremot de andra barnen som är från 1,5år-7 år som klarar sig med barnvakt är ok att lämna hemma.

• anne på grönkulla

Såklart ska ni inte ha dåligt samvete om det är så ni vill ha det, men om det faktiskt är några som inte kan lösa det på nåt annat sätt än att tacka nej så får ni leva med det också!

• Taha

Vi hade barnfritt utom för mina tre småkusiner. (Enda barn som står oss nära). Ingen av gästerna ifrågasatte det. De som har barn tyckte det var skönt att få en fri kväll. Vi har inget dåligt samvete utan tycker att vi tog helt rätt beslut.

• Sjuttiosexan

Ni ska inte ha dåligt samvete, det är er dag - ni bestämmer! Kanske inte kan jämföras, med finns säkert någon gäst som hade svårt att få hundvakt till dagen, betyder det att den gästen borde fått ta med sin hund? ;)

• Fenixx

ja ammande barn är såklart välkomna på vårat.

• SecretOne

Din svärmor kanske kläckte ur sig något till att börja med men när hon vänjer sig vid tanken kanske hon faktiskt ändrar åsikt ändå.
    Ärligt talat, är det inte vanligare med barnfria bröllop nu för tiden än bröllop med barn? Jag har inte varit på ett enda de senaste tre åren (har varit på 8-9st) där barn har varit välkomna. Det kanske är dags att det blir uttalat OK med tanke på att så många vill ha det så!

• Nippran

Klart att ni ska göra det som känns bäst för er!
    Vi har dock valt att ha med barn på vårt bröllop. Den yngsta är vår tös som är 6 år. Åldrarna på barnen är från 6-17 år.
    Jag har dock full respekt för dem som inte önskar ha med barn på bröllopet och skulle definitivt inte ifrågasätta detta.

• CeKe

Hej!
    Känner mycket väl igen ert dilemma! Vi vill också har barnfritt men kanske kommer vi göra ett undantag för två syskonbarn och en syster till min sambo. Verkar va ett känsligt ämne det där. Gör som just ni vill. Vi funderar på att göra undantaget för dessa barn just únder vigseln och middagen, men att de sedan får åka hem och sova. Tyvärr innebär det antagligen att även deras föräldrar gör detsamma... Känner dock att det är deras sak att lösa, inte vår!

• 090208

Klart ni kan ha barnfritt! Jattemanga som kanner som er, vill inte att barnen "stor" osv. Inget ni ska ha daligt samvete for.

Men visst hander det att vissa forsoker tjata tjata tjata, var beredda pa det men sta pa er!

Svar på tråden Dåligt samvete för barnfritt bröllop?