• Nijo7776

Jo.. ja HJÄLP!? Borgerlig vigselceremoni..

Hej

Vi har nu en vecka kvar tills vi ska vigas. Jag har velat fram o tillbaka med klänning men har nu fått klart allt!

Ceremonin däremot.. Vi ska ha en borgerlig vigsel utomhus men under tak och havet väldigt nära. Vi vill att det ska vara lite mer än bara själva löften och behöver verkligen hjälp med att få lite utfyllnad. Ev har vi i familjen två som ska sjunga och spela en låt men vad kan man göra mer för att det ska bli lite längre?

Alla tips mottages tacksamt. Det är en ceremoni endast för de närmaste och vi kommer att vara ca 17 st.

Tack!

//Johanna

• Svar på tråden Jo.. ja HJÄLP!? Borgerlig vigselceremoni..
  • soffan81

Vi hade en liknande vigsel, utomhus vid stranden, och vi bad vigselförättaren framföra en dikt och även min svärmor läste en dikt.
    Hade även en tjej som sjöng och spelade två låtar.

• KatjaB

det finns ju en kortare och en längre variant på borgerlig vigsel. Antar att ni kör med den längre.
    Egna löften (men det kanske var det du menade)
    Om ni har möjlighet att någon framför en sång
    Annars en lämplig dikt som någon kan läsa.
    Sen är det ju in och utgångsmusik, ifall ni har möjlighet till det. Blir lite mer entré då, även fast det är utomhus.

Ni kan ju ha en gemensam sång som alla gäster får sjunga, (istället för psalm) men vet inte om det behövs.
    Ett enkelt sätt att få musik är ju att ha en cd-spelare på batterier med er, då får ni lite bakgrundsmusik också om ni ska ha allsång tex.

• tågjäntan

Som ovanstående säger kan ni ha diktläsning. Om ni har någon som spelar kanske ni skulle kunna ta någon fin känd kärlekssång som inte är så svår, som alla kan sjunga med i.
    Om inte vigselförättaren vill hålla vigseltal, finns det kanske någon anna som kan tänka sig att säga några ord.
    Lycka till!
    Berätta gärna sedan hur vigseln var .

• KatjaB

om du vill kan jag maila utkastet på vår borgerliga vigsel som vi ska ha nästa sommar (hehe, ute i väldigt god tid, jag vet )

• giz83

katja b

vi ska också ha borgerlig vigsel nästa år (ute i lika god tid här me hihi)

skulle vara tacksam om jag också kunde få ta del av erat utkast

mail: giz_the_tiz@hotmail.com

för jag tycker att den långa varianten är sååå kort endast 3 min o den korta är 1 min eller nått i den stilen....hihi

inte va jag kallar en lång variant, men ok.

*kärleken är evig*
  • Nijo7776

Maila gärna mig med!!

nijo_7776@bredband.net

TACK för alla svar! Vad skönt att se att några är ute i god tid.. för vi är det inte ha ha ha!!

• KatjaB

nu har jag mailat er, hoppas det ger några idéer om hur man kan lägga upp det iallafall, dikterna är inte helt spikade, tycker egentligen att korintebreven i bibeln är vackra och de nämner ju faktiskt inte gud i det stycket jag gillar, men jag vet inte om det är "dumt" att ta nåt bibliskt på en borgerlig vigsel

• Nijo7776

Ja tack så jättemycket!!

"dumt" eller inte är det bara du själv som avgör.. anser jag. Jag är inte kyrklig av mig o inte min blivande make men om det finns någon text i bibeln som skulle tilltala mig så skulle jag inte ha något emot att ha med det även om det är borgerligt... Det får du känna efter själv

Svar på tråden Jo.. ja HJÄLP!? Borgerlig vigselceremoni..