• CSLEWIS

För lång förlovning

Har varit förlovad i många år och har en man jag älskar och allt fungerar mer än bra mellan oss. Men...
    Varför kommer han aldrig till skott?
    Är gammalmodig i den bemärkelsen att jag verkligen vill att han ska ta steget till ett bröllop. Det händer aldrig och på sistone har jag faktiskt tagit upp detta för diskussion. Svaret jag får är att han vill vänta till "helt rätt tillfälle", dvs när något speciellt händer i våra liv och allt fungerar perfekt i vårt förhållande. Vi har inga större dispyter och jag börjar verkligen tvivla. Vill verkligen ha ett bröllop, det betyder mycket för mig. Hur ska jag agera, vilka krav kan jag ställa, ska jag bara backa ur efter alla dessa år när allt annat fungerar och kärleken finns? Känner mig riktigt hopplöst ledsen!

• Svar på tråden För lång förlovning
  • HomerSimpson

Ni har ju redan bestämt er för att gifta er, så varför kan inte du dra i det?

• Alexxxi

Försök få honom att förstå hur du verkligen känner gentemot detta. Vem vet, han kanske planerar en överraskning?

• Martinaa

Två alternativ:

1. Prata om det och få honom att förstå att du vill, och ta reda på vad HAN vill. Tanken kanske "skrämmer" honom fortfarande? Hinta, men pressa inte för mycket om han verkar tveksam. Tjatande om frieri är knappast vad en kille vill höra skulle jag tro. Grejen är att han kanske redan planerat något, och vill överraska dig?

2. Du friar till honom!

Sista alternativet är ju dock en spoiler om han nu planerat nåt för dig... =/

Håller tummarna för dig i alla fall och hoppas du får ditt drömbröllop en dag!
    Lycka till!

• Maalina

Förstår inte varför han ska fria när ni redan är förlovade... Är det inte det som är själva förlovningen? Man bestämmer sig för att man vill gifta sig med den andre... Så då är det väl bara att sätta sig ner och diskutera när ni ska göra det..

• Alexxxi

Håller med Maalina, för mig är frieriet när man förlovar sig. Vare sig man friar friar eller inte.

• Moirie

Backa inte ur utan att ni har pratat om det mer. Krav är ju
    inte roligt och ingen vill bli pressad men du kan ju fråga honom hur han ser på er framtid. Inom vilken tidsram tänker sig han ett bröllop? Om han nu väntar till att något speciellt ska hända och allt är perfekt mellan er: vad är det som inte är bra nu och vad behöver hända? Vad betyder det för honom att gifta sig? Jag tror ni behöver prata om det här och jämföra era olika synsätt. Kanske fattar han inte hur viktigt det är för dig eller tror att det mest handlar om en dyr temafest? Jag tror många killar är sega i starten med sånt här.

Jag levde med mitt ex i 6 år och han duckade allt som hade med bröllop och barn att göra. Till slut var jag ganska besatt av den där saknade ringen på fingret och frustrerad över att inget hände. Jag kunde inte fatta att han inte ville ta ytterligare ett steg när vi hade det så bra. (Medan han tänkte att vi hade det så bra så varför ändra något). För oss blev det så att jag hittade mer och mer fel och bröt upp. Det här blir en dålig liknelse men det kändes som om jag var den perfekta anställda men som aldrig fick någon befordran. Och samtidigt tog jag segheten som ett tecken på att jag på något sätt inte uppfyllde hans krav eller att jag var nån sorts "i väntan på den rätta"-flickvän.

Det är lätt att stanna kvar i ett förhållande där man vill olika saker, om allt annat är bra. Tiden går men du är den som får ge avkall på din dröm. Hör med honom igen om hans planer framöver. Om de inte innehåller samma saker som för dig och ni inte kan kompromissa så är det kanske läge att fundera över förhållandet. Jag tror många killar inte ser behovet av att gifta sig, särskilt om man redan lever som om man vore gifta (sambo, barn, gemensamma investeringar). Min bm sa en gång till mig att han friade för att han ville att vi skulle fortsätta ha det bra.

Svar på tråden För lång förlovning