• Alexxxi

Inga presenter men gärna pengar i gåva?

Jag och min fästman har funderat mycket och vi tänker att vi inte vill ha presenter av våra gäster som ska komma på bröllopet. Vi tänkte att vi öppnar ett bröllopskonto och den som vill bidra får göra det.

Är det dumt??

Vi tänkte att istället för att få dubletter och hålla på att springa fram och tillbaka med en massa byten och kvitton så kan vi köpa grejjerna som vi vill ha.

Har fått lite blandade känslor när det gäller detta.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Inga presenter men gärna pengar i gåva?
  • Alexxxi

HJÄLP mig lite med tips vetja!

• minimusen

Låter bra, fast jag skulle hellre valt att ha t ex en skål på festen där alla kunde lägga sina bidrag anonymt kanske... Tror du det kan vara nåt?? ;)

• Ex animo
    Alexxxi skrev 2009-08-12 09:51:56 följande:
    Jag och min fästman har funderat mycket och vi tänker att vi inte vill ha presenter av våra gäster som ska komma på bröllopet. Vi tänkte att vi öppnar ett bröllopskonto och den som vill bidra får göra det.Är det dumt??Vi tänkte att istället för att få dubletter och hålla på att springa fram och tillbaka med en massa byten och kvitton så kan vi köpa grejjerna som vi vill ha.Har fått lite blandade känslor när det gäller detta. Vad tycker ni?
    Låter som en yppelig idé!!! Men se till att skriv det i inbjdan på ett lite fint sätt, så det inte blir missförstånd. Annars kan ni ju alltid fixa något att lägga era pengagåvor i om ni i stället väljer att at emot dessa vid festen.
  • Alexxxi

Ja då självklart kommer vi lägga upp det fint, har sett att många skrivit det i rim och det e helt ok kan jag känna.

Men just det att få pengar, vissa kanske tar illa upp ändå?
    Jobbigt =(

• minimusen

Ni får väl motivera er väl, om ni får en present som ändå aldrig kommer till nytta för er skulle jag som gäst ta mer illa upp än att ge en pengagåva...

• Alexxxi

Sant... jag får hoppas på det bästa.

• Ex animo
    Alexxxi skrev 2009-08-12 12:11:27 följande:
    Ja då självklart kommer vi lägga upp det fint, har sett att många skrivit det i rim och det e helt ok kan jag känna.Men just det att få pengar, vissa kanske tar illa upp ändå?Jobbigt =(
    Det har jag aldrig varit med om!! Det är mycket vanligt att ge pengar numera som bröllopsgåva. Dessutom så är det ju inget krav.......å om man vill kan man även ge gåvan anonymt. (om man skämms för summan)

Själv har jag gjort iordning en liten resväska som det står namnet på vår destination till bröllopsresan, som gästerna får lägga deras bidrag till...om det vill och anonymt om så behagas. Gåva ska ju inte va ett måste ;)
  • Alexxxi

Tack=)

Nä just det, det är ju inget måste. Nuförtiden har man det mesta redan och att få pengar är ju nästan samma sak, istället för att köpa en skål för 500 spänn eller va d nu är så kan dem hellre sätta in pengarna på ett konto eller vad det nu blir att man har =D

• Lanloun

Haha, jag har haft exakt samma funderingar som du Alexxxi

Jag vill inte heller ha presenter av gästerna, känner att jag faktiskt redan har allt jag behöver. Dessutom ligger det i min blivandes tradition att de ger pengar till brudparet. (Jag vet att det även är så i ert "ursprungsland" ).

MEN - det känns så dumt... man är rädd att folk ska ta illa upp Att de inte tycker det känns "kul" att ge pengar eller att de ska skämmas över summan.

Tänkte på att skriva det i inbjudningskortet... men hur ska man formulera det snyggt?

Tyckte det lät som en bra idé att man säger att pengarna går till bröllopsresan, då kanske det känns bättre för gästerna o veta exakt vad pengarna går till, vad de bidrar till, o bröllopsresa är ju trevligt

Man kan ju typ piffa upp en resväska, skriva destinationen på (som ex animo skrev), o sen får de stoppa ett kuvert i med pengar om de vill bidra.

Man får väl knepa ihop ett rim om det på något sätt... jag hör av mig om jag får ngn idé så får du göra detsamma hörru

Svar på tråden Inga presenter men gärna pengar i gåva?