• Fiddeli1

Villrådig.. Kan man göra såhär?!

Jag och min m2b har planer på att gifta oss i Thailand i vinter. Vi vill inte ha något stort bröllop utan endast den närmaste familjen d.v.s. föräldrar, syskon och de allra närmaste vännerna.

Det är dock en sak som inte känns bra: min m2b:s föräldrar är gamla och ganska krassliga. De skulle aldrig orka resa till Thailand..

Vi vill verkligen gifta oss i Thailand där vi även förlovade oss, det känns helt rätt för oss. Men det känns så fel att vi redan nu vet att de inte kommer att kunna närvara.

Vad hade ni andra gjort? Kan man vara så självisk?!

Kram från Fiddeli

• Svar på tråden Villrådig.. Kan man göra såhär?!
  • Red Scarlet

Oj jag har ingen aning, vi valde att gifta oss i Sverige just för att så många som möjligt av våra äldre släktingar skulle kunna delta (och för att våra vänner skulle ha råd att komma). Sedan åkte vi på bröllopsresa till Thailand istället

Men kan ni inte ha någon fest eller ceremoni eller dylikt hemma som även svärföräldrarna kan delta i innan ni åker till Thailand och gifter er? Går det inte måste ni ju få gifta er där ni vill, se bara till att ta ordentligt med fina kort på er så de har något att titta på när ni kommer hem! Tror ni att de kommer att bli jättebesvikna? Hur resonerar din fästman?

• nano86

Jag skulle antagligen gift mig med bara mina barn + ev nån vän och sen filmat allt och visat på en fest hemma för alla föräldrar och släktingar. Skulle själv få dåligt samvete om tex bara mina föräldrar kunde komma och inte sambons för att vi tex skulle skulle gifta oss i utlandet om vi visste att de omöjligt skulle kunna komma. Då skulle jag inte villa ha mina föräldrar heller där, skulle kännas fel. Hellre då bara ha vårt barn plus nångra vittnen som inte är våra föräldrar/nära släktingar.

• Flygande taxen

Ja... får man var så självisk? Det är den stora frågan :D
    På ett sätt tycker jag att man får vara hur självisk man vill, det är ju ER dag så såklart det viktigaste är att ni är glada och nöjda.

Men, sålänge man har möjlighet till det, så är det ju nog bra att alla är glada och nöjda (utan att det går på bekostnaden av er glädje). Kanske ni kunde diskutera igenom det med dina svärförädra och komma till nån slags kompromiss, ifall de inte vill komma med.
    För allsist så kanske de överraskar er och säger att en resa till Thailand hade suttit perfekt! :D

Men att filma ceremonin och visa den sen, under nån slags mindre mottagning, låter som en bra idé.
    Ni får försöka prata med svärisarna och se vad de tycker.

Dock tycker jag absolut att ni ska försöka satsa på att gifta er i Thailnad ifall det rä det som ni vill!

• Agape

Kanske ni kan ha en liten borgerlig cermoni innan ni åker så får föräldrarna närvara. Eller så kanske ni kan klä upp er igen och ha en fest hemma senare och visa vigselfilmen så får de ändå se och ta del av vigseln lite grann iaf.

• Fiddeli1

TACK för alla era bra tips och goda råd! :)

Tyvärr fick vi precis veta att min svärmor har fått cancer så just nu känns det inte alls kul att planera bröllop överhuvudtaget.

Usch, det känns verkligen dubbelt jobbigt att vi dessutom pratade om att gifta oss utan dem.. :(

• gumzan

Förstår verkligen att det känns tufft, har själv haft erfarenheter av det där fast, när jag väntade min dotter. Det är jättejobbigt, men tänk på att era "bröllopsplaner" vart de nu än må ske, kan vara en ljusglimt i det mörker som ni nu befinner er i, inte bara för er utan för er familj.
    Styrke kramar till dig.

Fiddeli1 skrev 2009-08-12 22:03:07 följande:
    TACK för alla era bra tips och goda råd! :)Tyvärr fick vi precis veta att min svärmor har fått cancer så just nu känns det inte alls kul att planera bröllop överhuvudtaget. Usch, det känns verkligen dubbelt jobbigt att vi dessutom pratade om att gifta oss utan dem.. :(
Svar på tråden Villrådig.. Kan man göra såhär?!