• Aeternum

Vilken färg på kallorna???

Kan inte bestämma mig riktigt... Jag kan tänka mig att enbart ha vita blommor samt lite grönt...
    Ex, vita kallor & vita rosor.

Färgtemat på bröllopet är tänkt vitt & guld... Samtidigt känns det kanske lite tråkigt så jag börjar fundera över om man kan lägga dit vinrosa också? Passar det????
    Jag tycker vinrosa kallor är underbara, men vita är ju också så fina...
    Dessutom skulle jag förutom kallor & rosor vilja ha orkidee.... Blir det för mycket?
    Sen hade jag en tanke om att lägga in en viol (horoskopsblomman för min M2B, samt luktärt som är min...) Har inte ens en aning om hur luktärt ser ut - vet att den finns i olika färger (?) men det här kanske inte alls blir den stilrena bukett jag tänkt mig utan bara se ut som ett hop plock?
    Några förslag på det gröna?

• Svar på tråden Vilken färg på kallorna???
  • grönklänningmedsvartspets

allt beror på vilken sorts kalla, vilken sorts orkidé osv.

Jag skulle rekommendera att du tar en bukett med enbart kallor och grönt. det är fint att blanda kallorna(man kan exempelvis sätta dem i spiralmönster eller nåt annat fiffigt för att få den o se lite annorlunda ut). Jag skulle rekommendera att du har orkidéer i håret istället för buketten eftersom de är lite mer sköra. Det händer ju att folk har orkidéer i brudbuketter men jag skulle personligen oroa mig för att skada buketten i transporten. Kallor är de mest hållbara och stilrena blommorna tycker jag.Speciellt om du ska ha en bukett som är lösbunden, dvs itne satt i oasis i en plasthållare. Lägga till luktärt/viol( som båda är väldigt mjuk-/tunnstjälkade blommor och därför inte lika hållbara) skulle nog sänka helhetsintrycket för att det är risk för att det som du säger blir för mycket hop plock/rörigt. Ett tips är ju att ha luktärter och viol i dukningen istället, för symboliken tyckte jag var jättefin:)

• Aeternum

Ok tack! Ja, det var ju ett bra tips att använda dem i dukningen istället.

nja, inga orkideer i mitt huvud - där ska jag ha en lång slöja
    Jag vill ha en droppbukett (heter det så när den hänger???) Vad menas med lösbunden?

Vad tror du då om att ha vinrosa kallor - eller ska jag hellre ha vita? Och hur ska jag lägga till guld? Om jag har vita rosor & sätta guldpärlor i dem???
    Hjälp - inte trodde jag att det skulle finnas så himla mycket att välja på, trodde det var att komma till skott som var det svåra

• Aeternum

Ah, ok -nu vet jag hur luktärt ser ut... Får se om den får någon plats i bröllopet, annars får jag hitta på något annat med den

• passionsblomman

Med "vinrosa" måste du rimligen mena vinröd färgmässigt. m du vill ha det helt vitt eller bryta av med färg måste du välja själv och det går ju bra med precis vilken färg som helst mot vitt. Men helvitt är vackert.

Orkidéer är vanliga i brudbuketter och väldigt exklusivt ihop med kallor. Skippa luktärtor om du vill hålla det stilrent.
    Orkidéer är också stilrena, men inte lika strama och "hårda" i sitt uttryck som Kallor, så de gör varandra vackert sällskap och tar fram varandra bra.

Vita Phalaenopsisorkidéer och vita Kallor blir både stilrent, elegant, lyxigt och exklusivt-och vackert.

Lösbunden är ett ord för en bukett som är bunden i handen med ett bastband runt stjälkarna som enda teknik för att hålla ihop dem. alltså en "vanligt" bunden bukett. Den är rund och oftast rätt tät/kompakt. En droppformad bukett och även lämpligen buketter med väldigt många stjälkar eller ömtåliga blommor binds i ett oasishandtag med en teknink där man sticker varje stjälk i oasis-stickmassa. Det skapar möjligheten att låta stjälkarna sticka ut åt olika håll, medan de i en vanlig bukett av naturliga orsaker hamnar brevid varandra blomma för blomma.

• Aeternum

Ja det var just vita phalaenopsisorkideér och vita kallor jag tänkt mig från början, men så såg jag en bukett i Amelia Brud & bröllop -02 & där står det att kallorna är vinrosa... Men det kanske är en felskrivning? De ser så där gammelrosa-aktiga ut om du förstår vad jag menar? Jag älskar vitt samtidigt som jag på ett sätt tycker att det kan bli lite tråkigt och enformigt i längden... Så vi får väl se hur vi gör. Guld vill jag absolut ha med, men frågan är ju om guld & rosa blir bra tillsammans...
    Skippar nog viol & luktärt & får använda det någon annanstans istället
    Ska man lägga i något mer grönt lr blir det fint ändå?

Tack för beskrivningen av de olika buketterna - lite lättare att förstå nu

• passionsblomman

Har aldrig hört den färgbeskrivningen förut iallafall under alla år, men jag förstår nu hur de ser ut. Jag skulle kalla dem mörkt gammelrosa hellre. Det är förövrigt helt hopplöst detta med att beskriva färger, för vi menar ofta så olika saker med samma ord så man behöver i slutänden ofta dubbelkolla rätt ordentligt för att hamna rätt när man jobbar med framförallt brudbuketter.

Jag tycker inte det helvita blir tråkigt, men visst vore de rosa kallorna fina också, och absolut kan du ha guldiga inslag till det. Inga problem. Något slags grönt beövs för att täcka tekninken, men det kan man jobba väldigt osynligt med iafall man inte vill ha fylligt och iögonfallande grönt.

Lycka till!

Aeternum skrev 2009-08-13 20:11:57 följande:
    Ja det var just vita phalaenopsisorkideér och vita kallor jag tänkt mig från början, men så såg jag en bukett i Amelia Brud & bröllop -02 & där står det att kallorna är vinrosa... Men det kanske är en felskrivning? De ser så där gammelrosa-aktiga ut om du förstår vad jag menar? Jag älskar vitt samtidigt som jag på ett sätt tycker att det kan bli lite tråkigt och enformigt i längden... Så vi får väl se hur vi gör. Guld vill jag absolut ha med, men frågan är ju om guld & rosa blir bra tillsammans... Skippar nog viol & luktärt & får använda det någon annanstans istället Ska man lägga i något mer grönt lr blir det fint ändå?Tack för beskrivningen av de olika buketterna - lite lättare att förstå nu
  • Aeternum

Ok tack Perfekt att få proffessionella råd, när man inte alls har någon aning själv hur allt hänger ihop lr hur man gör..

Jo, visst är det så. Alla menar olika färger med olika benämningar. Men det blir nog rätt i slutändan ändå bara man är tillräckligt tydlig.

Jag hoppas ju att jag ska kunna hitta den där perfekta buketten på en bild som jag kan visa för floristen, men än har jag inte hittat helt rätt F.ö. finns det ju miljoner sätt att göra på och alldeles för mycket som är fint!

• grönklänningmedsvartspets

www.la-fleur.se/bilder/brudbukett_stor_0627.jpg

är det denna färg som menas med vinrosa? nu var ju buketten minde fin i mina ögon men undrar bara över färgen:) ett tips för brudbukett är ju att söka på " vit brudbukett" på googles bildsök så får man upp massa idéer:)

• passionsblomman

Dessutom vore de väl roligt om du tillsammans med di florist resonerar er fram till en bukett som sedan visar dsig vara en alldeles unik bukett som är perfekt för dig och aldrig funnits förut...

Lås henne inte vid exakta kopior av vad andra gjort utan låt henne plocka fram sin kreativitet. Det brukar ge fina resultat.

Aeternum skrev 2009-08-13 23:14:34 följande:
    Ok tack Perfekt att få proffessionella råd, när man inte alls har någon aning själv hur allt hänger ihop lr hur man gör..Jo, visst är det så. Alla menar olika färger med olika benämningar. Men det blir nog rätt i slutändan ändå bara man är tillräckligt tydlig.Jag hoppas ju att jag ska kunna hitta den där perfekta buketten på en bild som jag kan visa för floristen, men än har jag inte hittat helt rätt F.ö. finns det ju miljoner sätt att göra på och alldeles för mycket som är fint!
  • Aeternum

Nja, inte riktigt rätt färg, den där är för mig mer lilaaktig... Den bilden jag sett är kallorna mjukare, mer åt det gammelrosa hållet. I Amelia Brud & Bröllop -02 benämns färgen som vinrosa, men i en senare tidning (-03?) hittade jag samma färg men där benämns de som gammelrosa
    Precis en sån bukett som jag vill ha, så den var fin i mina ögon - fast jag vill nog hellre ha en vit bukett kände jag när jag såg färgerna tillsammans Smaken är som baken

Tack för tipset om google! Det ska jag testa!

grönklänningmedsvartspets skrev 2009-08-13 23:56:17 följande:
    www.la-fleur.se/bilder/brudbukett_stor_0627.j...är det denna färg som menas med vinrosa? nu var ju buketten minde fin i mina ögon men undrar bara över färgen:) ett tips för brudbukett är ju att söka på " vit brudbukett" på googles bildsök så får man upp massa idéer:)
  • Aeternum

Du har så rätt så - det vore väl perfekt att få en alldeles egen & unik bukett! Det vill jag ju ha

passionsblomman skrev 2009-08-14 09:20:19 följande:
    Dessutom vore de väl roligt om du tillsammans med di florist resonerar er fram till en bukett som sedan visar dsig vara en alldeles unik bukett som är perfekt för dig och aldrig funnits förut...Lås henne inte vid exakta kopior av vad andra gjort utan låt henne plocka fram sin kreativitet. Det brukar ge fina resultat.
Svar på tråden Vilken färg på kallorna???