• FruKrå­ka
    Äldre 11 Aug 21:44
    12349 visningar
    31 svar
    31
    12349

    FÅR inte boka festuppsättning istället för brud?

    Ringde idag för att förhöra mig om priser för håruppsättning. .

    -Vad kostar en tärnuppsättning?
    -Från 650 kr, en enkel uppsättning bruka hamna på cirka 700-800 kr.
    -Vad kostar en bruduppsättning då?
    -Är det du som ska gifta dig?
    -Ja.
    -Det beror på uppsättningen men från cirka 1100 kr, då ingår en provuppsättning.
    -Jag ska ha en enkel uppsättning, med lite lockar och halvt uppsatt tänkte jag.
    -Ja, det landar nog på cirka 1400 kr.
    -Men om jag inte vill ha någon provuppsättning, det går nog bra utan.
    -det kostar lika mycket iallafall för bruduppsättning. För vi måste anpassa för slöja och tiara om det ska vara något sånt.

    Ska jag verkligen behöva säga att vi ska beställa två tärnuppsättningar eller festuppsättningar och sen sitta knäpptyst om bröllopet med min tärna på salongen för att jag ska slippa konsultation och provuppsättning? Jag vill bara vara lite fin och att någon annan än jag satt upp håret, ska man behöva betala dubbelt så mkt för det?

    Tärnan gissade på att provuppsättningen berodde på att brudar brukar vara lite petiga och vill ha det perfekt och att frisören måste få en chans att prova om uppsättningen funkar på just mitt hår.

    Men jag vill definitivt inte betala för att FRISÖREN känner sig osäker. Kommer min tärna att få en slafsig frisyr som inte håller hela dagen, som hon inte passar i osv bara för hon får ju ingen konsultation/provuppsättning? Hon betalar ju halva priset ?

    Ja, jag är lite förvånad och upprörd ;)

  • Svar på tråden FÅR inte boka festuppsättning istället för brud?
  • didis
    Äldre 11 Aug 21:49
    #1

    Förvånande. Jag beställde en "balfrisyr, inget romantiskt tjafs med korkskruvar", minns inte vad jag betalade men det var runt 700kr. Det var hos min ordinarie frisör så han vet hur jag är som person men i övrigt gav jag honom fria tyglar, ingen konstulation eller så.

    Kankse är de så vana vid hysteriska brudar att de inte vågar chansa??

  • Mlle M
    Äldre 11 Aug 21:51
    #2

    Hmmm....

    Vill Du verkligen ha provuppsattning? Skall Du ha tiara eller sloja, om inte skulle jag saga att Du vill ha en enkel frisyr och inte skall ha nagot av de ovannamnda; da borde du kanske kunna fa ner priset till nivan for din tarna; det skulle jag testa. Jag betalade ca 3000 for mig och 1000 for min tarna for har och make-up och jag hade forvisso sloja och tiara men vi gjorde inte nagon provuppsattning daremot en konsultation for make-up. Hon lade definitivt mer tid pa mig ca 2 timmar och typ 40 minuter pa min tarna sa jag tycker nog priset avspeglade sig.

  • FruKrå­ka
    Äldre 11 Aug 22:05
    #3
    didis skrev 2009-08-11 21:49:53 följande:
    Förvånande. Jag beställde en "balfrisyr, inget romantiskt tjafs med korkskruvar", minns inte vad jag betalade men det var runt 700kr. Det var hos min ordinarie frisör så han vet hur jag är som person men i övrigt gav jag honom fria tyglar, ingen konstulation eller så. Kankse är de så vana vid hysteriska brudar att de inte vågar chansa??
    Vad skönt att du fick som du ville.
    Synd att jag inte har någon ordinarie frisör, har långt hår så jag klipper bara topparna hos någon drop-in frisör oftast. :/
  • Emmas syster
    Äldre 11 Aug 22:09
    #4

    tror de är vana vid hysteriska brudar som kräver en massa extra arbete (precis som cateringar, restauranger mm får en massa extra jobb pga brudpar som är och petar i ALLT)

    och det tog en bra stund att fästa min tiara så har man sånt så förstår jag att de tar mer betalt

  • FruKrå­ka
    Äldre 11 Aug 22:11
    #5

    Mlle M skrev 2009-08-11 21:51:24 följande:


    Hmmm.... Vill Du verkligen ha provuppsattning? Skall Du ha tiara eller sloja, om inte skulle jag saga att Du vill ha en enkel frisyr och inte skall ha nagot av de ovannamnda; da borde du kanske kunna fa ner priset till nivan for din tarna; det skulle jag testa. Jag betalade ca 3000 for mig och 1000 for min tarna for har och make-up och jag hade forvisso sloja och tiara men vi gjorde inte nagon provuppsattning daremot en konsultation for make-up. Hon lade definitivt mer tid pa mig ca 2 timmar och typ 40 minuter pa min tarna sa jag tycker nog priset avspeglade sig.
    Jag tror inte jag behöver provuppsättning, jag är nöjd med lite lockar som håller hela dagen, inget mer.

    Ja... förstår ju om de måste anpassa uppsättningen för slöja/tiara, och om det tar mycket längre tid för bruden. Men i detta fall tror jag att vi skulle ta lika mycket tid i anspråk.
    Hur påverkar slöja/tiara en frisyr? Har inte ens tänkt på det, eftersom jag ska ha utsläppta lockar (kanske bara sidohåret uppsatt lite)

    Sminket tänkte jag prova hos Makeupstore och ta med en bild på hur jag skulle vilja se ut.

    Som sagt, jag är nöjd bara jag inte ser ut som vanligt utan lite vackrare ;)
  • didis
    Äldre 11 Aug 22:12
    #6

    Vissa yrkeskategorier är det bra att ha upparbetade kontakter med...

    För mig är det optiker, frisör (även om jag också har långt, rakt hår och bara toppar håret men jag vill gå hos någon som jobbar vitt och alltid har tid med kort varsel) och gynekolog. Jag är ju tandläkare själv men annars är det också bra att ha en "fast" man kan ringa till.

    När jag blir äldre får jag väl skaffa mig en personlig läkare också men än behöver jag inte det *peppar peppar*


    FruKråka skrev 2009-08-11 22:05:00 följande:
    Vad skönt att du fick som du ville. Synd att jag inte har någon ordinarie frisör, har långt hår så jag klipper bara topparna hos någon drop-in frisör oftast. :/
  • MilosM­amma
    Äldre 11 Aug 22:13
    #7

    Såhär är det
    en "baluppsättning" kräver oftast mindre jobb och den kan dom inte garantera hållbarheten på för en hel dag o kväll.

    Brudfrisyren brukar oftast vara väldigt mycket jobbigare eftersom allt ska vara perfekt, inga småhår syns ju och det är tekniskt mer jobb med det, sen garanterar den hållbarhet en hel dag o kväll.

  • FruKrå­ka
    Äldre 11 Aug 22:14
    #8

    Emmas syster skrev 2009-08-11 22:09:38 följande:


    tror de är vana vid hysteriska brudar som kräver en massa extra arbete (precis som cateringar, restauranger mm får en massa extra jobb pga brudpar som är och petar i ALLT)och det tog en bra stund att fästa min tiara så har man sånt så förstår jag att de tar mer betalt
    Jaha, nä, jag är inte så petig av mig. Huvudsaken är att vi blir gifta samt att ceremonin och festen blir minnesvärd.

    Jag har en tiara liggande här hemma, men...funderar på att skippa den, för den känns inte riktigt som "jag"- känner mig lite för prinsessig :D
  • FruKrå­ka
    Äldre 11 Aug 22:16
    #9
    didis skrev 2009-08-11 22:12:19 följande:
    Vissa yrkeskategorier är det bra att ha upparbetade kontakter med...För mig är det optiker, frisör (även om jag också har långt, rakt hår och bara toppar håret men jag vill gå hos någon som jobbar vitt och alltid har tid med kort varsel) och gynekolog. Jag är ju tandläkare själv men annars är det också bra att ha en "fast" man kan ringa till.När jag blir äldre får jag väl skaffa mig en personlig läkare också men än behöver jag inte det *peppar peppar*
    Hihi! Privat gynekolog- japp, optiker- behövs ej, frisör- skulle behövt nu , tandläkare- definitivt en fast person som man behöver ha en bra känsla för.
  • FruKrå­ka
    Äldre 11 Aug 22:18
    #10
    MilosMamma skrev 2009-08-11 22:13:03 följande:
    Såhär är deten "baluppsättning" kräver oftast mindre jobb och den kan dom inte garantera hållbarheten på för en hel dag o kväll.Brudfrisyren brukar oftast vara väldigt mycket jobbigare eftersom allt ska vara perfekt, inga småhår syns ju och det är tekniskt mer jobb med det, sen garanterar den hållbarhet en hel dag o kväll.
    Jaha, är det så det är... Då kanske man ska kosta på sig det iallafall. MEN Vad tråkigt om de inte kan garantera hållbarheten för min tärna, så hennes frisyr kanske ramlar varefter dagen lider- hon ska ju flänga runt lika mycket som jag och vara med på bröllopskorten.
Svar på tråden FÅR inte boka festuppsättning istället för brud?