• evst

Utslagna rosor?

Skall gifta mig borgerligt i november och vill ha en liten och löst sammanhållen bukett med bara rosor, med korta skaft. Jag hade tänkt köpa rosor själv och enbart vira något blomsnöre omkring.

Jag har läst flera inlägg om hur man bevarar rosor över natten (svalt), men om man vill att de skall slå ut, ej vara knoppiga - räcker det med att köpa dagen innan och ställa i rumstemperatur? Eller skall man köpa två dagar innan?

• Svar på tråden Utslagna rosor?
  • Flygande taxen

Det beror säkert på hur pass utslagna de är då du köper dom. Och cokså varifrån du köper dom.

Har nån gång köpt rosor från en mataffär som vissnade typ dagen efter! De hade skött om dom för dåligt i affären så därför höll de så dåligt. Men om du köper från en blomaffär kan de hålla upp till två veckor.

Kanske du kunde testa att köpa några rosor redan nu och ha dom att stå framme. Så vet du hur länge du måste ha dom framme innan de har slagit ut tillräckligt mycket.

• evst

Flygande taxen skrev 2009-08-11 15:35:44 följande:

Det beror säkert på hur pass utslagna de är då du köper dom. Och cokså varifrån du köper dom.Har nån gång köpt rosor från en mataffär som vissnade typ dagen efter! De hade skött om dom för dåligt i affären så därför höll de så dåligt. Men om du köper från en blomaffär kan de hålla upp till två veckor.Kanske du kunde testa att köpa några rosor redan nu och ha dom att stå framme. Så vet du hur länge du måste ha dom framme innan de har slagit ut tillräckligt mycket.
    Jo, butiksrosor slokar ju direkt, tyvärr! Nej, jag hade nog tänkt köpa från en bra florist. Bra tips med att köpa hem och testa! Då kan man prova lite olika färgkombinationer också!
Svar på tråden Utslagna rosor?