• Sussi08

kan man skriva...

Kan man i inbjudan skriva:

Barn är välkomna om så önskas. Var god meddela vid anmälan.

Vi ska ha våra barn med på bröllopet och skulle vilja ha några kompisar till de på festen. När vi skrev ner alla barn som hör ihop med de inbjudna föräldrarna så blev det ca femtio stycken dvs ruskigt många. Så nu har vi funderat fram denna formulering och tror att många kommer att välja att lämna dem hemma. Vad tror ni? Vi tänkte också att vi kanske kan påverka de barn som vi vill ha med att få vara med...
    på inbjudan står bara de vuxnas namn.

• Svar på tråden kan man skriva...
  • Martinaa

Vi har skrivit att barn är välkomna, men att middagen kan bli lång och det kan bli mycket stillasittande för ett litet barn, varav de antagligen har det roligare hos en barnvakt. För de barn som kommer så kommer vi försöka ordna med underhållning i form av pysselhäfte och film på andra våning. Det hoppas jag får folk att i första hand lämna barnen hemma. Mina syskonbarn kommer vara där så barn FÅR ju komma, men jag hoppas också på inte allt för många...

Allt detta står inte i inbjudan utan på en kompletterande hemsida som kommer presenteras i samband med att inbjudan går ut. Men jag tycker din formulering är bra!

• evst

Vi har i vår inbjudan skrivit att vi önskar en barnfri fest, men på hemsidan skrivit att små barn är välkomna samt att vi föredrar att de par som ej hittar barnvakt skall komma ändå med barnen. Våra egna barn kommer att vara med.

Jag tycker din text är bra, men kanske behöver vara lite tydligare? Vi funderade hit o dit och när vi räknade ihop alla barn som skulle kunna dyka upp blev det jättemånga... Skulle vi skriva som ni skulle nog alla våra vänner ta med sig sina barn....

• Martinaa

Jag tror de flesta försöker fixa barnvakt, för det blir ju rätt skönt för föräldrarna också att få komma ifrån lite och få vara PÅ FEST utan att hålla på att passa opp på sina små... Men det är ju jag det, svårt att veta vad andra tänker!

Ett riktigt fult sätt är ju att skriva typ "Familjen Olsson" på inbjudan till dem där barnen får komma, och endast föräldrarnas namn på de där ni helst ser att barnen är hemma. Inte riktigt schysst dock... I inbjudan får det ju i så fall fortfarande stå något i stil med det du skrev i första inlägget.

• Paja

Vi kommer ha en bröllopsmiddag med bara våra föräldrar och jag vill slippa sålla bland vänners barn till kyrkan så det får bli utan ungar, men hur ska jag skriva då?

• Martinaa

"Barn är vår största gåva, men på denna kväll ska de vara hemma och sova" är ett vanligt sätt att uttrycka barnfritt i inbjudan...

• Paja

det vår ett jätte bra tips tack!

Svar på tråden kan man skriva...