• tallkr­ogen
    Äldre 11 Aug 10:17
    2410 visningar
    6 svar
    6
    2410

    GI recept

    Jag gillar gi mat och går ner i vikt när jag äter det.
    Har två recept böcker men börjar tröttna på dom recepten och önskar lite insperiaton!

    Skriv gärna in era favotit GI-recept här.

  • Svar på tråden GI recept
  • valkyr­iana
    Äldre 11 Aug 10:40
    #1

    bröd:
    3 ägg
    1 dl riven ost
    ca 3 msk majjo
    1 1/2 tsk bakpulver
    salt
    brödkrydda
    kruskakli
    krossade linfrön
    valmofrön

    Blanda ihop så att det blir en tjock smet. klicka ut på bakplåtspapper 5 st, i thekaks form. Grädda i 225 grader tills bröden har fått en lite gyllenbrun färg.

    Tonfiskröra
    1 burk tonfisk
    2 ägg
    1/2 rödlök
    1/2 hackad gurka
    salt peppar
    majjo

  • Snodda­sen
    Äldre 11 Aug 16:33
    #2

    Pizza:

    2-3 msk smör
    6 ägg
    1,5 dl vispgrädde

    Sätt ugnen på 225 grader. Ta fram en långpanna och lägg bakplåtspapper i botten så det går upp 1-2 cm på kanterna. Lägg smöret i långpannan, stoppa in i ungen och låt smälta medans ungen blir varm. Blanda ihop ägg och grädde. Ta ut långpannan när smöret har smält och se till att få smör på hela botten. Häll i äggblandningen och ställ in i ugn 12-15 minuter tills "degen" blivit gyllenbrun. Ta ut från ugnen och lägg på valfri fyllning, gärna mycket ost! Ställ in i ugn och grädda igen!

    Går att göra även paj på detta sätt. Minska till 4 ägg och 1 dl grädde. I pajform behövs det inget bakplåtspapper i botten. Både pizza och paj har blivit nya favoriten hemma hos oss, det är verkligen supergott!! Tro mig, det smakar inte ägg!! :D

  • valkyr­iana
    Äldre 11 Aug 16:44
    #3

    Gött...

  • Snodda­sen
    Äldre 11 Aug 16:48
    #4

    riktigt gött kan jag lova!! många som blir skeptiska när de får veta att "degen" är gjord av ägg, men det är väldigt väldigt gott! :D

  • tallkr­ogen
    Äldre 3 Sep 15:36
    #5

    Jag gjiorde västerbotten paj med ägg botten, det blev så där... Smaken var det inget fel på men jag tror min form var för liten och den pöste över kanten. Men ingen hade gissat att den var av ägg!! Många +++++

  • valkyr­iana
    Äldre 3 Sep 19:31
    #6

    Pizzan blev asgod, jag slängde i lite krossade linfrön och sesamfrö också i botten. Fan så gött!

Svar på tråden GI recept