• December 2009

Chokladfontänhjälp

Har nu 2 chokladfontäner, vilken typ av choklad ska man använda och tips på vad man kan doppa

• Svar på tråden Chokladfontänhjälp
  • Aleta

Jag kopierar in ett svar som jag skrev i en gammal tråd:

Om ni bara ska ha en chokladfontän så ta mörk choklad - snälla!

Mjölkchoklad och vit choklad är ju mest socker.

Ni ska INTE använda non-temp choklad utan chokladcouverture.
    Couverture är riktig choklad fast med högre halt kakaosmör i, så den rinner lite lättare. Det är sådan choklad som chocolatierer använder.
    Om man ska gjuta praliner eller liknande så måste den tempereras, men i chokladfontänen ska den ju bara rinna.

Man köper den halvkilovis eller mer (det som blir över kan ni t ex ha i kladdkakor - mums!)
    Det finns både vit, mjölk och mörk.
    Om ni väljer en 65-70% couverture så blir ni inte besvikna. Den finns INGA likheter med mörk choklad av typen Lindt, Marabou osv. Det här är gott!

Non-temp choklad är inte riktig choklad alls, man har ersatt kakaosmöret med vegetabiliskt fett.

Jag kan rekommendera Felchlins 65% couverture (Grand Cru Maracaibo) som anses som en av de bästa i världen. Jag har inte träffat någon som inte tycker om den ännu.

Här är några ställen som säljer couverture.
    www.pralinformar.se/
    www.chokladshopen.com/index.php
    www.mumsigt.se/mumsigt_webbutik_chokladcovert...
    Det går säkert att hitta fler.

Riktig choklad är dessutom rena hälsokuren!

• 7augusti2010

vi har använt mjölkchoklad (karl fazer) till fontänen då vi tycker att mörk choklad lätt blir för starkt.
    vi doppade jordgubbar, vindruvor, päron, banan, marschmallows. hade även tänkt ha melon och ananas men det man doppar får inte vara för blött då chokladen lätt blir förstörd om det kommer vatten i den så vi struntade i det
    har gjort det 2 gånger nu och det är verkligen supergott och funderar själv på att ha det som en rolig grej under minglet mellan vigseln och middagen.

• Aleta

När du säger att mörk choklad blir för stark, får man fråga vilka sorter du syftar på då?
    Jag är nyfiken om du har provat bra choklad och tycker att den är stark också.

7augusti2010 skrev 2009-08-17 14:46:25 följande:
    vi har använt mjölkchoklad (karl fazer) till fontänen då vi tycker att mörk choklad lätt blir för starkt. vi doppade jordgubbar, vindruvor, päron, banan, marschmallows. hade även tänkt ha melon och ananas men det man doppar får inte vara för blött då chokladen lätt blir förstörd om det kommer vatten i den så vi struntade i det har gjort det 2 gånger nu och det är verkligen supergott och funderar själv på att ha det som en rolig grej under minglet mellan vigseln och middagen.
  • 7augusti2010

har inte provat mörk choklad i fontänen även om jag tycker det är jättegott. men då jag inte tycker att man kan äta så mycket av den tror jag att mjölkchoklad passar bättre till fontän. men smaken är ju som baken. beror ju på vilka gäster ni har också. vi kommer ha en hel del barn och då är kanske inte mörk choklad så lyckat. tips är ju att köra en provomgång hemma innan ni bestämmer er. men bjud in lite kompisar då för det går åt rätt mycket choklad för att det ska fungera. ;)

• Aleta

Det jag undrade var vilken sorts mörk choklad du tycker är stark.
    Det finns väldigt många olika sorters kakaobönor. Mestadels används forastero, den som smakar sämst. Det är endast 5% av alla odlingar som består av de välsmakande criollo och trinitario t ex (det finns många fler).

Jag har en 100%-ig criollochoklad här hemma och den kan man lätt smälla i sig hela chokladkakan för den är så mild och god. Ge mig en 85% Marabou eller Lindt och jag lär må illa istället.

Svar på tråden Chokladfontänhjälp