• Miley

Avhysta av Krägga Herrgård

Efter mycket letande efter det "perfekta" feststället hittade vi Krägga Herrgård i Bålsta. Tyvärr visade det sig att de inte höll måttet. Informationen vi fick först var att de kunde ta emot vårt sällskap på 45 personer utan några större problem. För att få ha exklusivitet hos dem behövde man vara minst 60 gäster men eftersom vi inte var så många gick det att lösa i alla fall. Vi skulle få en middagssalong och sedan en festlokal där vi kunde vara ensamma. Tyvärr visade det sig senare att de ville ha 20000kr extra betalt för arrangemanget för att de ansåg att de inte kunde ta in några fler gäster och därmed "förlorade" inkomst då de "kommit på" att vårt datum var ett mycket "populärt" datum. Är inte detta något som de borde vara medvetna om sen tidigare år och som de borde ha informerat om från början? Så den exklusiviteten man skulle få om man var minst 60 personer fick man redan (ofrivilligt) från 45. Jag skulle inte rekommendera Krägga som bröllopsplats. De kunde inte heller ge prisindikationer för nästkommande år, det ville de göra först efter att man hade skrivit på deras kontrakt. Hur seriöst är det?

/Besviken

• Svar på tråden Avhysta av Krägga Herrgård
  • agtiwi

Leta efter ett annat ställe, låter inget vidare seriöst faktiskt. Hoppas det ordnar sig för er!

• Mlle M

Jag haller inte med da vi blev mycket val bemotta av Kragga och kommer ihag att nagonstans fanns en klausul om "evenemangsavgift" 10 000 - 20 000 kr om man var farre an deras minimum-antal gaster. Vi skrev faktiskt kontrakt med dem utan att ha det nya arets prislista och det innebar inga overraskningar.

Vi hade ett underbart brollop och ar helt enkelt super-nojda med Kragga och deras service. Vi fick till och med en liten brollopspresent av dom; en flaska Champagne och ett presentkort pa en weekend hos dom med middag.

Dom fixade allehanda problem som uppstod och hade superkoll da vi inte sjalva bor i Sverige och jag kande mig helt lugn att overlata manga saker sasom dekoration etc fullkomligt.

Det enda som jag kan saga som kan vara av nagon kritik ar att vissa mobler maste hyras in och darmed tillkommer en extra kostnad for tex vita stolsoverdrag med passande stolar. Kan tycka att dom kanske kunde ha egna stolar sa har jag full forstelse for att vi maste betala stolsoverdragen. Men det ar verkligen bara en liten detalj i sammanhanget.

Vi var som sagt hel-nojda; likasa vara gaster.

• Miley

Va bra att de ordnade ett bra och lyckat bröllop för er. Jag tror säkert att deras arrangemang kan vara bra och miljön är ju fin. Dock fick vi ingen uppgift om denna avgift och vi har fortfarande inte sett någon "klausul" om detta. Det enda var att uppstartningsavgiften var 20000 och som sedan drogs av på slutfaktureringen samt avbokningsvillkoren. Jag tycker mest att det verkar oseriöst att ett ställe att "komma på" att de kan få in mer pengar vissa datum och därför inte vilja ta emot mindre bröllop. Jag kan ha förståelse för hur de resonerar men jag tycker inte det är rätt, känns lite som diskriminiering, alla är inte välkomna eller alla är välkomna men ni om ni är ett mindre sällskap får ni betala som om ni vore ett stort.

• Hemlig2009

Jag var på bröllop på Krägga i juli och enligt mig så ordnade de alltihop med bravur. Otroligt trevlig personal och mycket god mat! Allt kändes proffsigt och lättsamt trots bröllop med 108 gäster. Jag och min man var mycket imponerade av stället och jag vet att brudparet var oerhört nöjda.

• Miley

Som sagt, jag tror inte att det är något större fel på deras arrangemang...det är bara vägen fram dit som jag tyckte var dåligt (att spelreglerna ändrades).

• PennyJenny
    Miley skrev 2009-08-07 10:02:03 följande:
    Jag kan ha förståelse för hur de resonerar men jag tycker inte det är rätt, känns lite som diskriminiering, alla är inte välkomna eller alla är välkomna men ni om ni är ett mindre sällskap får ni betala som om ni vore ett stort.
    Okej, det är inte så snyggt att inte informera med en gång om att ni skulle få betala extra för att ni var färre, men att det skulle vara diskriminerande kan jag inte hålla med om. Det är inte så konstigt om ett ställe som är poppis sätter upp minimiantal för att arrangemang eftersom det ofta innebär en grundkostnade för dem oavsett om man är 20 pers eller 60 pers. Och då blir ju ett mindre arrangemang mycket dyrare för dem, så det är inte så konstigt tycker jag att de tar ut en mellankostnad eller grundkostnad. Däremot ska man väl vara tydligt med att så är det och inte komma med det i efterhand. Å andra sidan kan ju även ett väletablerat företag eller verksamhet göra misstag och glömma att informera om sånt.
Svar på tråden Avhysta av Krägga Herrgård