• fansan­b
    Äldre 4 Aug 22:47
    1417 visningar
    2 svar
    2
    1417

    Egen bukett!?

    Hej hej!
    En traditionell brudbukett är inte riktigt min grej så jag tänkte fixa en bukett själv. Är det någon som har tips på bra, hållbara blommor som man kan använda?
    Skulle vilja att buketten gick i vitt, rött och blått och tänkte rosor och gerbera? Tror ni att det skulle funka? Vet ni nån fin blå blomma?
    Tack tack!:)

  • Svar på tråden Egen bukett!?
  • grönkl­änning­medsva­rtspet­s
    Äldre 12 Aug 18:30
    #1

    när du väljer blommor så kolla vilken sorts stjälk de har. desto tjockare och "stadigare" stjälk de har desto mer hållbara är de oftast.

    exempel.

    Ros har en så kallad "ved-artad" stjälk, vilket betyder att den är ganksa hållbar.

    gerbera har en mjukare stjälk men ändå med lite spänst i vilket placerar den i lite mellanläge i hållbarhet. en del butiker trådar gerberan, en del plastar stjälken som stöd och en del gör inget alls.. det är helt beroende på butik. Skulle rekommendera "germini" istället för gerbera då germinin är pårecis vad det låter som; en mindre variant av gerbera.

    tex luktärt och violer har en tunn ganska mjuk stjälk vilket betyder att den är ganksa känslig.

    blåa blommor är svårt om du verkligen ska ha blå-blå. Blå-lila är lite enklare för då har du olika astrar och anemoner(beroende på årstid du får kolla i blomaffären) du har ju alltid blåklint, vilka luktar gott också förutom att de är fina:) Veronica är ett till alternativ, de är väldigt somriga och fina.

    som sagt allt beror på vilken årstid och hur blå-blå du vill ha blommorna:)

  • fansan­b
    Äldre 13 Aug 11:28
    #2

    Tack så mycket, precis vad jag ville veta! Jättebra tips:)

Svar på tråden Egen bukett!?