vad har tärnan för uppgifter?
Jag ska vara tärna på ett bröllop och jag undrar vad jag har för uppgifter förutom att vara med i kyrkan och ordna möhippa? Vad gjorde du som tärna eller vad förväntar du dig av din tärna?
Jag ska vara tärna på ett bröllop och jag undrar vad jag har för uppgifter förutom att vara med i kyrkan och ordna möhippa? Vad gjorde du som tärna eller vad förväntar du dig av din tärna?
När jag var tärna så hjälpte jag bruden med lite allt möjligt. Påklädning, tips och råd ang smink och hår samt hjälpte till med fix inför middagen. Jag hämtade buketten och övriga blommor. Såg till att alla satte sig på rätt plats i kyrkan, gav info till gästerna om praktiska detaljer typ vart de skulle lägga presenterna o dyl. Men det är nog lite olika vad en träna "ska" hjälpa till med - mitt tips är att kolla med brudparet :) Lycka till!
Ida F skrev 2009-08-04 21:13:37 följande:
Vara ja-sägare till bruden och villig att prata bröllop 24/7.
Om hon ringer mitt i natten och vill prata om färg på servetter skall man som tärna vara villig att rusa hem till henne och prata ut om det.
Följa med på precis ALLA bröllopsrelaterade expeditioner som bruden hittar på.
Hata alla som bruden hatar för tillfället.
Vara bollplank alltid, men vara förberedd att INTE säga emot, oavsett vilken dum idé bruden kommer med.
Ordna världens mest, bäst och roligaste möhippa, annars kommer bruden att hänga ut i detalj, och dissa den odugliga tärnan oavbrutet här på BT, och alla andra brudar kommer att hålla med henne.
Finns det någon annan som kanske kan bidra?
Fråga henne vad hon förväntas av dig och vad hon önskar.
ta inga roller utan att fråga henne.
Jag kan bara hålla med tidigare talar... FRÅGA! Sätt dig ner och tala om att det är en ära att få vara hennes tärna och att du vill finnas där för henne i den utsträckning hon önskar men att du är lite osäker på vad hon vill ha hjälp med och att du nu undrar.
jag har ännu inte satt mig ner med min tärna (har väldigt långt kvar) men jag kommer nog behöva ta en fika med henne innan själva processen drar igång. Det jag kommer behöva/vilja ha hjälp med är att välja klänningen/kläder till henne och till mig, frisyr och smink till henne och till mig, påklädning under dagen D, lite av ett bollplank och idésprutare under planneringen och sen hoppas jag att hon ställer upp och spenderar den sena kvällen och natten inför dagen D med mig på ett lugnt och trivsamt sätt. Jag kräver mig ingen möhippa av min tärna men jag misstänker att hon kommer vara den som driver på det hela.
hon skall vara mitt stora stöd under dagen om det är något jag vill att hon skall hjälpa mig så skall hon finnas till.. det är min tärna/syster medveten om och jag har sagt till henne i god tid.. så det blir nog toppen!
jag var tärna nu i somras och hade innan varit mycket delaktig i deras planer. och gett tips och stöd när bruden blev lite nervös.
och hade en möhippa som hon blev helt överraskad med hehe.
sen på själva dagen så var jag med henne på morgonen när hon blev fixad och fin och hjälpte henne med klänningen och småsaker runt om. och sen på middagen så höll jag tal till henne/dem( var väldigt känslomässigt och nervöst) men blev bra.
sen var jag bärare för deras tillbehör och annat när dem skulle fotograferas... så jag kan nog känna att jag utförde rätt jobb när jag hade fått äran att vara tärna.
grattis Fenixx.. har själv varit tärna men fick inte vara med... var väl mest i vägen för min systers del...