• solregn

Varför är det så dyrt att färga håret hos frisör?

Klippning kan kosta så lite som 150 kr men färgning kostar ju ALLTID minst 400 kr (till och med hos elever). Varför är det så? Borde det inte vara jobbigare att klippa än att färga? Eller är det färgen som är så otroligt dyr?

• Svar på tråden Varför är det så dyrt att färga håret hos frisör?
  • Snufflan

Det är väll så att när man klipper så går det inte åt lika mycket material, typ sax och stylingprodukter. Men när man färgar så används betydligt fler produkter så det blir en större materialkostnad samt att det tar oftast längre tid att färga än att klippa så då blir kostnaden oxå högre, dom måste ju få en timlön oxå.

• solregn

mjo visserligen. men det blir ju verkligen otroligt stor prisskillnad mellan att köpa färg själv och göra det hos en frisör. synd att man inte har nån kompis som är bra på sånt där.

• Snufflan

Visst är det dyrt men det blir bra oxå, man kan inte jämföra resultatet med en hemmafärgning med en salongfärgning tycker jag(personlig åsikt). Sen så vet frisörerna vad dom pysslar med, det blir inte fel, färgar man själv så kan man råka ut för missöden.

• Alexxxi

Hej, läste vad du skrivit och jag måste säga att det är faktiskt inte dyrt med 400. Visst det är mycket pengar absolut. Men man tar betalt för färgen, tiden, kunskapen, eftersom det ligger mycket tanke bakom att färga, man kan inte bara slänga på vilken färg som helst, och framförallt resultatet.

Våra färger som vi använder på salong går inte ens att jämföra med det man köper ute tex. Dem är inte så dyra som 400 kr så klart men det är ju allt annat man betalar för också, tyvärr.

Men är du nöjd hos din frisör så är det huvudsaken, för tro mig på andra ställen är det mycket mycket dyrare. =)

• passionsblomman

Det du alltid-jag upprepar ALLTID betalar för när du lejer någon annan för att utföra en tjänst är den personens TID. Konstigare än så är det inte, och med det skattesystem vi har i det här landet så innebär en timpenning mellan 300-450 kr inte några märkvärdiga faktiska löner för den som utför jobbet.

• solregn

okej. jag förstår. självklart måste den som gör det få ordentligt betalt. men man måste ju ha hyfsad ekonomi för att kunna betala runt 500 kr per månad. men det kan ju inte direkt hjälpas.

• solregn

men.. material förstår jag argumentet att man betalar för någons tid håller ju inte riktigt när man jämför med klippning. hur kan det då finnas ställen som tar 150 kr för klippning?

• passionsblomman

Jaaaaa huuuur kan det finnas det???? *dryper av ironi*

Det är inte alla som bedriver verksamhet som är särskilt seriösa..

Stoppar man de 150 rätt i fickan och skiter i att redovisa moms och uttag av lönn så får man ju mer kvar än den som tar 300/timme och gör det vitt.

Samma skit i alla kontantbransher.
    Som jag alltid säger: Om något verkar lite för bra för att vara sant så är det antagligen det också.

solregn skrev 2009-08-04 14:58:48 följande:
    men.. material förstår jag argumentet att man betalar för någons tid håller ju inte riktigt när man jämför med klippning. hur kan det då finnas ställen som tar 150 kr för klippning?
  • solregn

passionsblomman: det är så dom gör alltså? har alltid undrat hur dom kan gå runt när dom tar så lire.

• passionsblomman

Ja det skulle jag misstänka iallafall. Är något FÖR billigt, så finns det en hake någonstans.
    Såvida man inte står och jobbar någonstans där mnan inte har en enda kostnad för lokaler, el, osv.

solregn skrev 2009-08-04 15:24:16 följande:
    passionsblomman: det är så dom gör alltså? har alltid undrat hur dom kan gå runt när dom tar så lire.
  • Bride in the city

Klippning för 150 kr, det borde innebära kanske 50 kr i lön efter alla kostnader samt skatt & sociala avgifter.... I bästa fall.

Förutom att man snedvrider konkurrensen begår man ju ett lagbrott om man dessutom väljer att inte deklarera för inkomsten.

Det kostar 450 kr att klippa sig hos min frisörska. Men ett högre pris är förstås aldrig en garanti för att alla intäkter är vita ändå. Dock betalar jag med kort för det mesta så pengarna är i vart fall spårbara om det görs en utredning. Jag vill tillägga att jag gillar min frisörska väldigt mycket och att jag inte misstänker något skattebrott! Hon ska förresten sätta upp mitt hår på bröllopsdagen.

Man kan fråga sig varför man inte ser över och justerar skatteuttaget för små egenföretagare i Sverige. Men det är en annan diskussion.

• Therese 83

Har precis kommit hem från min frissör och jag betalade ca 900 kr för färgning av hela håret inkl slingor samt klippning. Helt ok tycker jag med tanke på att jag satt där över 2 timmar.

• Vargflickan

Färgen innehåller ju kemikalier också. Så det är ju inte den bästa arbetsmiljön om du står och arbetar i det dag ut och dag in.

• charmed84

är frisör och jag ska förklara. Hyra på salongen, material, lön. Typ hälften av det du betalar går till skatt och moms så om du betalar fyra hundra för 1,5h timmes arbete. Så får frisören 66 kr i timmen efter lön. Och då ska utgifterna betalas. Så en färgning för fyra hundra funkar verkligen inte om ett ställe ska gå runt.

• MV85
    solregn skrev 2009-08-04 14:58:48 följande:
    Dels som de säger över så görs mycket svart... men, min erfarenhet är snarare att de som tar 150:- för en klippning klipper tre eller fyra kunder i timman, och resultatet är därefter...
    Kan du få in 3-4pers på samma tid som nån som tar 350-400för en klippning tjänar du fortfarande samma pengar.
    Vi har ett antal sådana här i stan, o aldrig att jag klipper mig hos dem. Jag har gjort förr, men inte nu mera... Jag föredrar att inte få mitt hår förstört.
  • lingon82

Min frisör tar 1000 kr för klipp och sling plus styling. Det tar ca 2 h. HELT OK! Det är ju inte bara lön, hyra och material en egenföretagare ska arbeta in. Kanske vill de ha semester, som alla andra (5 veckor är för de flesta en dröm dock), och blir de sjuka måste det finnas en buffert att ta av.
    Tar någon 150 kr för klippning skulle jag aldrig gå dit!

• jojoånick09

jag får klippning o färgning för 650kr och det har jag hört är billigt uppe i sthlm där min syster bor får hon punga ut med 1000kr om hon fixar håret...

• Lysan

Jag brukar klippa & slinga mitt hår och då betalar jag drygt 1300:- å då sitter jag där ca 2,5 till 3 timmar. Får alltid kaffe & 2 olika kakor men det hade jag kunnat skippa... Tror jag

Svar på tråden Varför är det så dyrt att färga håret hos frisör?