• Timba

Min oinbjudna kompis bjöd in sig själv!

Jag har varit med om något pinsamt och jobbigt! Min kompis (som jag känt i över 10 år) bjöd in sig själv på mitt bröllop! Vi har inte haft så mycket kontakt på senaste tiden och jag drog gränsen för gästerna vid henne. Festlokalen tar så lite folk så jag var tvungen att stryka många.

Nyss ringde min väninna och blev jättearg och ledsen att hon inte fått någon inbjudan och sa att hon minnsann skulle komma- och att jag var tvungen att bjuda med hennes kille också (som jag träffat vid ett tillfälle och inte alls gillade). Jag skäms jättemycket, vi har haft trevligt tillsammans förr men nu har vi kommit ifrån varandra och hon har bara varit konstig de senaste gångerna vi träffats. Jag sa att det var okej att de kom, jag skulle skicka inbjudan/info via sms. Det känns helt sjukt! Jag skäms både för egen del och för hennes!

Vad skulle du ha gjort i min situation? Nu har jag ju sagt att de kan komma så jag kan ju inte ta tillbaks det iallafall. Har också sagt att det är ett litet bröllop för de närmsta men hon anser tydligen att jag är hennes bästa väninna (medans jag inte bjuder henne...)

• Svar på tråden Min oinbjudna kompis bjöd in sig själv!
  • Fenixx

öhh men tjena??
    jag hade själv aldrig gått med på att någon är så fräck och bjuder in sig själv och sin kille. så beter man sig ju inte.

förstår att det var jobbigt läge för dig!

• Thuss

Eeh, ja, verkligen pinsamt. För henne! Jag skulle nog också gjort som du.
    Men om du vill bryta helt med den här människan så kan du ju alltid ångra dig och förklara att du inte vill vara vän med henne längre...

• Lilla Se

Bjöd du henne till vigseln och festen? Du kanske kan klara dig ur situationen genom att påpeka att du menade bara själva vigseln? Jag vet ju inte hur ert samtal var.
    Ingen lätt situation...

• 090208

Ska hon "minsann" komma..? Oj vad bossigt det lät. Det är ju inte lek på mellanstadiet vi pratar om som man inte får vara med på...

Ring och säg att du nu tagit in vad hon egentligen sa, funderat över det och insett att hon handlat fel. To be honest, vilket j*vla beteende!

• Undertecknad

? Jag är mållös. Hade inte bjudit henne, eller velat ha kontakt med henne. Det är inte friskt.

• Svanboet

Öh...

Att folk kan bete sig. Visste inte att man hade skyldigheter när man bjuder till sitt bröllop men här får man tydligen akta sig. Nej vet du vad. Är hon inte bjuden så är hon inte bjuden och ska inte heller bjudas. Det är lätt för mig att säga för det är ju inte mig det gäller - Lycka till iaf oavsett hur du väljer att göra.

• PennyJenny

Håller med 090208, ring upp och säg att du nu tagit in vad som sas och att det inte är okej med dig. Det kan visserligen resultera i att hon blir skitsur och inte pratar med dig igen, men helt ärligt, känner du att det är en stor förlust, det verkar inte så på det du skriver.

• kikki kikki

Du kan ju ringa upp henne och förklara att hon kan vara med i kyrkan men att lokalen ni ska vara i efteråt är så liten så att det är redan fullt där så dit kan dom inte komma med.
    Kan hon inte godta det så är det kanske lika bra att bryta med henne.
    Man kan ju tycka att hon borde ha förståelse för att man inte kan bjuda hela världen även om man skulle vilja

• Frulle

Öhhh..

Usch. Ge mig hennes nummer så kan jag skicka henne en "inbjudan" hon sällan skådat!

• Bride in the city

Tja, folk kan väl bete sig såhär eftersom vi går dem till mötes. Och vi går dem till mötes för att vi vill bli omtyckta. Där är kärnan i problemet, inte att människor är ohyfsade. Tyvärr...

En allmän reflektion, inte menad som kritik med TS eller någon i sig.

Ja, det är förskräckligt att man skall behöva uppfostra andra och förklara att "nej, ni får inte komma får jag har inte bjudit er", men jag brukar påminna mig om att jag behöver bli uppfostrad själv emellanåt. Jag tar hellre ett påpekande än att folk slutar umgås med mig till slut för att de inte vågar säga ifrån. Har precis en väninnan som håller påa tt förlora en väninnan för att de vägrar vara uppriktiga mot varandra.

Min blivande man talar då och då om hur det faktiskt är allas vår plikt att utsätta oss för obehag ibland och på så vis faktiskt hjälpa andra och få dem att skämmas en smula när det faktiskt är befogat. Det är viktigt att kunna säga nej och att knna markera och att int elåta andra få som de vill på andras bekostnad bara för att man själv vill bli omtyckt.

Nu har ju TS bjudit in personen och det äår fult att återta en inbjudan, men vad är poängen med att ses på bröllopet om man inte tänker ses sen igen. Då kommer ju TS att nästan känna sig piskad att sedan upprätthålla den kontakt som hon mer eller mindre avvecklat.

Jag tror att ju mer uppriktiga (men snälla) vi kan vara i våra relationer med våra vänner, desto bättre hanterar vi också vår relation med vår partner. Här finns allt att vinna!

Svar på tråden Min oinbjudna kompis bjöd in sig själv!