• Emmers
    Äldre 3 Aug 08:58
    12833 visningar
    13 svar
    13
    12833

    Varning för Gimo Herrgård

    Vi firade vår ettåriga bröllopsdag helgen som var. Det var meningen att vi skulle bo och äta på Gimo Herrgård. Så blev det dock inte riktigt.

    Rummet hade smutsigt golv, det var fläckar på madrassskyddet och det luktade unket. Först trodde vi att det inte fanns något badrum, men det visade sig att toalett och dusch var belägna i vad som såg ut som inbyggda garderober på var sin sida av sängen. I duschen låg det döda flugor i lampan.

    Detta var dock bara början...

    Vi hade vid incechningen meddelat att jag är gravid och undrat om detta skulle ställa till några problem med maten. Det skulle det inte.

    Det ingick en fördrink och trots att jag ser höggravid ut var de nära att hälla upp alkohol åt mig. Jag stoppade dem i sista sekund.

    Vi blev visade till bordet där en meny över kvällens middag fanns (+ smulor på stolen). Till förrätt stod det gravad lax. Jag tänkte dock att de nu borde vara medvetna om mitt tillstånd därmed servera mig något annat. Men icke. När jag påpekade det hela fick jag en skaldjurssoppa istället. "Den råkade finnas färdig" som servitrisen uttryckte det.

    Nu började vi bli ganska irriterade, men situationen kändes samtidigt ganska komisk. Lite som Fawlty Towers. Bordet bredvid oss påpekade nämligen för serveringspersonalen att de varken fått någon sås eller lingon till sin rätt. När de senare beställde vin sa servitrisen att de kunde få ett annat för samma pris. Det beställda vinet låg nämligen i en annan vinkällare och det var ju så långt att gå dit. När hon senare skulle öppna ersättningsflaskan tog hon i så våldsamt att mannen var tvungen att hejda henne innan hon hann förstöra vinet.

    Strax därpå tröttande gästerna vi bordet på andra sidan om oss och ropade att de inte önskade vänta på menyn längre. De hade då fått vänta i uppskattningsvis 20 minuter. Till saken hör att det inte var en särskillt stor matsal och inte så många gäster.

    Åter till vår middag. Varmrätten var lamytterfilé. Som gravid ska man bara äta genomstekt mat och vi bestämde oss för att om köttet var rosa ja då skulle vi checka ut. Köttet var rosa och vi checkade följdaktligen ut. Innan vi lämnade herrgården hann dock ägaren hävda att jag var överkänslig som inte ville äta rosa kött. Någon kompensation fick vi inte.

    Med andra ord, åk ALDRIG till Gimo Herrgård!

  • Svar på tråden Varning för Gimo Herrgård
  • Frulle
    Äldre 3 Aug 09:15
    #1

    Sicken otur.

    Dock kan jag tycka att bara för att ni råkade ut för detta så betyder inte det att dom är dåliga!

  • Besser­vvisse­r
    Äldre 3 Aug 09:19
    #2

    Men..... hade du specifika KRAV på maten/drickat, eller sade du bara att du var gravid?

    Alla kan ju inte automatiskt VETA vad det innebär, och vad en gravid individ får/inte får äta.

    Om du inte sade specifilt att di vill ha genomstekt kött och de kom med rosa, tycker jag att du får skylla dig själv.

    Håller med att allt annat var ju kasst, men just det med maten vet jag ej om du har rätt att klaga.

  • Fru fialin­a
    Äldre 3 Aug 10:43
    #3

    Jag har jobbat på ett upplevelse företag och haft kontakt med Gimo herrgård, och de kunder som varit där. Har haft flera kunder som upplevet som du. Du är inte ensam...

  • Nordis­kbrud
    Äldre 3 Aug 11:02
    #4

    Tycker också att det är fruktansvärt dålig stil med hur rum såg ut, hur gäster blev bemötta etc. Sånt ska inte få förekomma inom serviceyrken!

    Men ang maten så måste du precisera vad du inte vill ha till servitrisen och inte förvänta dig att hon ska komma med annat automatiskt. Som servitris får man inte ta beslut åt gästen! Hon kan heller inte utgå från att du är gravid (hur gravid du än ser ut). Det är upp till dig at informera om vad du inte vill äta. Rekomendationerna ang tex lax har ändrats och du kan äta det (om det är gjort på "rätt" sätt, de kanske gravat laxen själva? och då kan du faktiskt äta den). Ang köttet så är det många gravida som struntar i denna rekommendation och som sagt, det är inte upp till serveringspersonl eller köket att bestämma hur ditt kött skall vara - det är upp till dig och du måste informera om det. Säger gästen inget så är det medium som gäller, vilket för lamm är just rosa.

  • Emmers
    Äldre 10 Aug 14:27
    #5

    Jag var tydlig med att informera om mitt tillstånd när vi anlände. De noterade det och sa att det inte skulle vara några problem. Hon som serverade oss blev ju även påmind när jag påpekade att jag inte ville ha alkohol till fördrink pga graviditeten.

    Hon visade oss till bordet och innan vi hann påpeka att gravad lax inte var lämligt hade hon redan serverat förrätten. Vi hade hoppas på att få beställa dryck till maten innan första rätten kommit ut och i samband med det påpekat vad som borde tänkas på vad gäller mat till mig som gravid.

    Precis som med förrätten hann vi inte påpeka något om varmrätten. Hon som serverade oss slängde i princip bara fram maten helt utan presentation. Hade hon bara väntat någon sekund hade jag eller min man hunnit fråga om köttet var genomstekt.

    Dessutom kan jag tycka att de borde frågat innan hur vi ville ha köttet. Det gör de ju på de flesta bättre restauranger jag varit på tidigare. Åt faktiskt just lammytterfilé i början av graviditeten på Gripsholms Wärdshus och de var väldigt noga med att köttet skulle vara genomstekt pga att jag var gravid.

    Men som sagt Gimo Herrgård håller ju definitivt inte den höga standarden.

  • Bride in the city
    Äldre 10 Aug 14:51
    #6

    Servitrisen kanske inte hade fått någon info innan av receptionen? Och vad exakt lämnade du för info innan i receptionen; att du är gravid eller mer konkret som att du inte äter lax osv? Och att du ville se kvällens meny så att ni, om den var olämplig för dig, kunde diskutera ev alternativ så snart som möjligt? Att man säger att man är gravid betyder inte att man inte måste komplettera med detaljerad info. Jag anser att gravida själva måste förklara för mig vad de inte äter eller äter, precis som allergiker eller andra med särskilda preferenser. Har jag gäster själv förutsätter jag att de redan i samband med inbjudan klart informerar om ev allergier.

    Man måste nog informera på en mycket konkret, handfast nivå när man har särskilda önskemål, detta oavsett om man är gravid, allergiker, vegan/vegatarian/nykterist osv. Istället för att endast säga att du är gravid kanske du skulle sagt att "Jag är gravid och det är ett par saker jag inte äter eller dricker, nämligen..."

    Det är tråkigt att du är missnöjd men jag menar att man alltid måste vara tydlig med sina önskemål och ge den mottagande parten chans att förbereda sig, även om det är en herrgård. Många små herrgårdar kan ju hålla de hyfsat prisvärda paktetpriser de gör för att de erbjuder begränsade menyer med ett fåtal rätter.

  • MW 090829
    Äldre 10 Aug 15:33
    #7

    Vi var där och tittade för ev ha festen där men vi blev också besvikna av både bemötande och ställe. Smaken är som baken dock!

  • Red Scarle­t
    Äldre 10 Aug 15:39
    #8

    Det verkar som om ni och servitriserna hade väldigt bristande kommunikation i vad du kunde och inte kunde äta, väldigt tråkigt. Till och med på pizzerior frågar de ju hur man vill ha sitt kött, lite konstigt att de inte gjorde det här. De kanske ansåg att det är "fint" att köttet är rosa och att det "ska" vara så helt enkelt. För övrigt tycker jag att det mest chockerande var hur äckligt och smutsigt det verkade ha varit, det känns för mig värre än att de inte har superbra koll på vad gravida äter. Usch. Tråkigt

  • Äldre 10 Aug 15:55
    #9

    Jag har läst dåliga recenssioner om Gimo Herrgård förut (DN:s hotellpatrull har jag för mig) och en kollega till mig var där i vintras. Hon upplevde att de inte kunde något om det de serverade, t.ex. viner osv.

    Jag var däremot på Dufweholms herrgård för ett tag sedan och där är det ju också väldigt små rum, men det beror ju på att det är väldigt gamla byggnader (minst 1600-tal skulle jag tro). Maten var helt fantastisk (vinet också) och vi fick byta ut förrätten som var sill (ingen av oss äter det)till en paté istället. Det konstiga är att dessa två herrgårdar ingår i samma kedja, så jag var lite skeptisk innan vi kom dit med tanke på vad jag har hört om Gimo.

    Jag tycker nog att du kunde beställt genomstekt kött, det skadar ju inte att vara tydlig. Själv skulle jag blivit upprörd om det hade varit genomstekt...

  • evst
    Äldre 11 Aug 14:04
    #10

    Så konstigt, vi var på gimo herrgård på herrgårdsweekend förra året och var jättenöjda! Maten var fantastisk, servisen var kunnig, påläst och snabb, afternoon tea fylldes på hela tiden liksom frukostbuffén dagen därpå. I receptionen var det bra service och mycket information om vad man kunde göra, rummen rena och trevliga (bodde i annexet).

    Kort o gott, bara gott om Gimo herrgård.
    Trist att ni råkade illa ut, inte kul att få sin speciella dag förstörd så där!

  • NEK
    Äldre 12 Aug 12:44
    #11

    Håller med nedanstående. Firade min 5:e bröllopsdag med en romantisk weekend på Gimo och allt var perfekt. Rummet elegant, god service, fantastisk mat och proffsigt trevligt bemötande av all personal vi var i kontakt med.

    Tråkigt att er dag blev förstörd p.g.a hur det blev för er.


    evst skrev 2009-08-11 14:04:53 följande:
    Så konstigt, vi var på gimo herrgård på herrgårdsweekend förra året och var jättenöjda! Maten var fantastisk, servisen var kunnig, påläst och snabb, afternoon tea fylldes på hela tiden liksom frukostbuffén dagen därpå. I receptionen var det bra service och mycket information om vad man kunde göra, rummen rena och trevliga (bodde i annexet). Kort o gott, bara gott om Gimo herrgård.Trist att ni råkade illa ut, inte kul att få sin speciella dag förstörd så där!
  • BMTS
    Äldre 12 Aug 16:11
    #12

    Oj, tråkiga erfarenheter! Själv kan jag hålla med de ovanstående som är nöjda, har firat 1-årsdag på Gimo och hade en toppenhelg utan några missöden. Känner ett annat par som hade mini-bröllopsresa dit och även de är mycket nöjda.

  • bollsi­nne
    Äldre 12 Aug 23:14
    #13

    Visst är det upp till personen att berätta vad man kan eller inte äta, men serveringspersonal ska föregå gästen och fråga i all vänlighet först, är man höggravid så syns det, väl och tydligt.
    man ska ligga ett steg före hela tiden som serveringspersonal!

Svar på tråden Varning för Gimo Herrgård