• Mamsellen på smällen

Är detta en rimlig fotograf?

Jag har genom Blocket.se fått tag på en ung tjej som är villig att fotografera vårt bröllop. Hon är ännu inte färdigutbildad men ska nu till hösten börja tredje året på medieutbildningen.
    Hon har skickat mig några bilder som hon tidigare tagit och de är verkligen jättefina!
    Just nu känns det som att det skulle vara jättebra att anlita henne på vår dag.
    Hon tar 150 kronor i timmen och är med så länge vi önskar. Efter att hon fotat oss klart får vi skivan/skivorna med bilder på som vi framkallar själva.

Vad tror ni? Hur skulle ni gjort? Skulle ni chansat på att detta verkligen blir bra eller skulle ni anlitat en proffsfotograf och därmed fått fin-fina bilder med till ett högt pris?

Please, help me!

• Svar på tråden Är detta en rimlig fotograf?
  • Ne11ie

Jag tycker att det låter kanon! :)

Vi anlitade en "proffsfotograf" och får dessvärre säga att jag var inte alls nöjd med våra bilder Så det är inga garantier med en sådan heller...
    Däremot så hade jag turen att vi hade en fotointressead med oss som tog fina bilder (tack och lov!)

Med detta vill jag helt enkelt säga att hon kan vara hur bra som helst, så länge som intresse finns. Troligtvis så är hon väl medveten om hur kameran och ljuset fungerar

Hoppas att ni får kanonfina bilder i vilket fall som helst

• Mamsellen på smällen

Tack för svaret!
    Ja, det känns ju som att hon vet vad hon sysslar med.

Va tråkigt att ni inte fick sådana bilder som ni önskade av er fotograf... Sånt är svårt att veta innan!

• Mamsellen på smällen

puff....

• JanetKim

jag skulle jag fråga om hon kan komma å provfota lite för att se att det är seriöst å bra! å sen bestämmer man ska anlita eller inte!
    Det är ju bra att hon får jobba så att hon tränar/ lär sig åxå!

• DarkBrideInWhite

Ett tips: Ta en fotograf som du känner dig trygg med!

• Teapot

Tänk på redigering av fotona också, gör hon det eller får ni stå för det själva?

• Martinaa

Har hon fotat bröllop tidigare? Vad fick du för provbilder av henne? Det kan ju vara lätt att gå och fotogarafera blommor, sin katt eller andra döda ting såsom byggnader etc, och få jättebra bilder men det är inte samma sak som att fota bröllop. Det är mycket som man ska tänka på och att lyckas fånga människorna, lyckan och "det"

Jag har blivit erbjuden att fota bröllop vid två tillfällen för "du har ju en sån bra kamera", men jag har faktiskt vägrat i och med att det är så stort ansvar.

Jag tror du får gå lite på magkänsla. Träffa henne innan du bestämmer dig om du möjlighet till det. Verkar hon duktig och seriös så får vi hoppas att hon är det. Och vi är ju alla nya i början, och nånstans måste man ju få in foten om det är det här hon vill satsa på.

Lycka till!

• JanetKim

Där håller jag med! För om man ska ta kort i kyrkan så har det en förmåga att bli mörka kort,(jag kan inget om foto)fast man har blixt! Konstigt sken.....

Martinaa skrev 2009-08-02 23:51:52 följande:
    Har hon fotat bröllop tidigare? Vad fick du för provbilder av henne? Det kan ju vara lätt att gå och fotogarafera blommor, sin katt eller andra döda ting såsom byggnader etc, och få jättebra bilder men det är inte samma sak som att fota bröllop. Det är mycket som man ska tänka på och att lyckas fånga människorna, lyckan och "det" Jag har blivit erbjuden att fota bröllop vid två tillfällen för "du har ju en sån bra kamera", men jag har faktiskt vägrat i och med att det är så stort ansvar.Jag tror du får gå lite på magkänsla. Träffa henne innan du bestämmer dig om du möjlighet till det. Verkar hon duktig och seriös så får vi hoppas att hon är det. Och vi är ju alla nya i början, och nånstans måste man ju få in foten om det är det här hon vill satsa på.Lycka till!
  • Frulle

Jag kan tänka mig att en tjej/kille som håller på att utbilda sig BRINNER fortfarande för det!

Jag hade kört på med denna tjej!!

• Mamsellen på smällen

De provbilder jag fått av henne var från en student-plåtning. Det var bilder tagna både inomhus (i studio) och utomhus. Bilderna var väldigt fina och livfulla.
    Hon ska fota ytterligare ett bröllop nu till helgen och om hon får för brudparet, ska hon skicka några av bilderna till mig.

Hon verkar väldigt seriös, hon kan tänka sig att träffas och provfota lite och prata igenom hur vi vill ha det. Det känns rätt faktiskt!

• jantingstrom

en lite detalj kanske men har hon någon form av backupkamera? vad gör hon om hennes kamea går sönder?

lite andra saker är bra att göra upp innan är en lite plan på vad ni vill ha fotograferat. under viglseln vill ni ha på dessa saker, på kvällen så vill ni ha dessa saker.

• JoPe2009

Frulle skrev 2009-08-03 11:52:34 följande:

Jag kan tänka mig att en tjej/kille som håller på att utbilda sig BRINNER fortfarande för det! Jag hade kört på med denna tjej!!
    Ursäkta min kommentar men är inte detta ett rätt korkat uttalande... eller närmare bestämt, vad har det för relevans? Man kan väl brinna för sitt yrke oavsett om man inte ens har hunnit påbörja det än eller om man har jobbat i 30 år? Jag vet inte vad du jobbar med men tycker du att de absoluta nybörjarna på ditt jobb är fantastiskt duktiga bara för att de är nya och glada över sitt jobb trots att de inte har någon som helst erfarenhet? Tänk om man skulle säga så om alla yrkesgrupper... hemska tanke! Jag tycker att det superkul att sjunga och sjunger karaoke gör jag mer än gärna, men tyvärr gör det mig inte till någon sångfågel oavsett antalet sånglektioner !!!

Till TS.

Det ni måste fråga er själva är om det är viktigast att det är billigt eller att det blir bra bilder. När ni väl har svarat på den frågan för er själva kan ni börja titta på tidigare arbetsprover/bilder, vara frågvisa om backupplaner vid regn, tillgång till vettig utrustning, fråga hur hon tänker göra vid worst-case-scenario vad gäller fotoomständigheter, fråga hur hon kommer att regissera er vid fotograferingen, hur hon efterbehandlar bilderna och, inte minst, om hon själv tror att hon kan ge er fina bilder (om inte ens hon själv tror på sig själv och ser det som "övning" så ska ni kanske inte lita på henne heller ). Känns allt bra och hon kan besvara alla frågor vettigt så är frågan om priset det som står på tur och i ert fall är det uppenbart att den delen inte är något att snacka om, billigare kan det knappast bli.
  • Frulle

Äh onödigt av dig att säga att det var korkat!!
    Ta det inte så allvarligt!! Försökte bara låta positiv ju!!

JoPe2009 skrev 2009-08-03 12:29:17 följande:
    Frulle skrev 2009-08-03 11:52:34 följande:
    Ursäkta min kommentar men är inte detta ett rätt korkat uttalande... eller närmare bestämt, vad har det för relevans? Man kan väl brinna för sitt yrke oavsett om man inte ens har hunnit påbörja det än eller om man har jobbat i 30 år? Jag vet inte vad du jobbar med men tycker du att de absoluta nybörjarna på ditt jobb är fantastiskt duktiga bara för att de är nya och glada över sitt jobb trots att de inte har någon som helst erfarenhet? Tänk om man skulle säga så om alla yrkesgrupper... hemska tanke! Jag tycker att det superkul att sjunga och sjunger karaoke gör jag mer än gärna, men tyvärr gör det mig inte till någon sångfågel oavsett antalet sånglektioner !!!Till TS. Det ni måste fråga er själva är om det är viktigast att det är billigt eller att det blir bra bilder. När ni väl har svarat på den frågan för er själva kan ni börja titta på tidigare arbetsprover/bilder, vara frågvisa om backupplaner vid regn, tillgång till vettig utrustning, fråga hur hon tänker göra vid worst-case-scenario vad gäller fotoomständigheter, fråga hur hon kommer att regissera er vid fotograferingen, hur hon efterbehandlar bilderna och, inte minst, om hon själv tror att hon kan ge er fina bilder (om inte ens hon själv tror på sig själv och ser det som "övning" så ska ni kanske inte lita på henne heller ). Känns allt bra och hon kan besvara alla frågor vettigt så är frågan om priset det som står på tur och i ert fall är det uppenbart att den delen inte är något att snacka om, billigare kan det knappast bli.
Svar på tråden Är detta en rimlig fotograf?