• Linanfinan

Utgångsmusik från Metallica?

Jag hade tänkt överraska min sambo med att föreslå en utgångsmusik från Metallica. Vi kommer ha Nothing else matters i vigseln men finns det någon annan låt som passar att ha som utgångsmusik, på orgel?

• Svar på tråden Utgångsmusik från Metallica?
  • spectra

Hej!

Metallica är kanske inte det enklaste. NEM är väl egentligen den enda riktiga kärlekslåten. Jag kan inte lyssna på låtarna där jag sitter nu, svårt att veta vad som passar till orgel/piano. Men testa att lyssna på:

Ride the lightning: Fade to black
    And Justice for all: One
    Metallica: The Unforgiven
    Load: Until it sleeps, Mamma said, The outlaw torn
    Re-load: The Unforgiven II, Fixxxer

Sen kan du ju lyssna på deras "signum"-låt som de alltid spelar upp innan varje konsert. The ecstasy of gold.

Lycka till!

• Wiggy

Jag gjorde Ecstacy of gold på orgel (till moderatorerna: det var helt gratis och utan reklamsyfte för egen vinning, var bara snäll. Lovar!!!) åt ett par här på bröllopstorget som ville höra hur den lät för orgel, och de blev jättenöjda, kantorn spelade den på deras bröllop. Så det tycker jag att ni kan be kantorn spela. Noter finns lite här och där på nätet att köpa.

• Karmacharma

Nothing else matters med metallica!!! Gärna winerkonserten, den instrumentala versionen med fiol och guitarr,jättevacker!!

• Karmacharma

OJ, förlåt, nu ser jag att ni skulle ha denna i vigseln....!!

• FruJ2009

Men är det någon som vet om det går få tag på noter till ORGEL på Nothing else matters? Vi vill så gärna ha den som ingåns men hittar bara painonoter och det är tydligen inte samma sak.

• Panzerfaust

Spectra,

De låtarna du föreslår funkar ju bara om man totalt bortser vad det är för text till, Fade to black t ex handlar ju om en som tar livet av sig, One om en som vill dö, Unforgiven om att se tillbaka på ett misslyckat liv osv. Kanske inte de bästa Metallica-valen för en vigsel. Bortser man från texten kan man ju lika gärna köra Ain't my bitch exempelvis.

• a n n a
    FruJ2009 skrev 2009-09-12 12:13:19 följande:
    Men är det någon som vet om det går få tag på noter till ORGEL på Nothing else matters? Vi vill så gärna ha den som ingåns men hittar bara painonoter och det är tydligen inte samma sak.
    En bra musiker borde kunna använda pianonoter till ett orgelarrangemang - anser jag ;)
  • FruJ2009

a n n a skrev 2009-09-12 12:46:37 följande:

En bra musiker borde kunna använda pianonoter till ett orgelarrangemang - anser jag ;)
    Jo fast i den lilla lilla håla jag bor har vi typ en gammal tant som kantor som knappt var med på att titta på annat än "standard" :-/
Svar på tråden Utgångsmusik från Metallica?