• nymedl­em
    Äldre 1 Aug 09:49
    14442 visningar
    16 svar
    16
    14442

    är lindome, mölndal och lerum bar att flytta till?

    Hej, söker efter ny lägenhet och vill bo utanför Göteborg, söker främst i Lerum, Lindome och Mölndal men skulle vilja veta era åsikter om dessa områden, är de bra för barn att växa upp i? Är det säkra områden med låg kriminalitet? Önskar också att tillgången på skog och natur finns nära, passar dessa områden mig? Tacksam för alla tips och synpunkter.

  • Svar på tråden är lindome, mölndal och lerum bar att flytta till?
  • Troll1
    Äldre 1 Aug 10:03
    #1

    Det beror på vad du har för ekonomi och hur du vill bo. Tycker att Skår (I utkanten av Örgryte) är toppen! Nära sta´n, men lika nära till skog, Delsjön mm. Lugnt och tryggt. Mölndals centrum är inte så bra för barn, ingen mysfaktor alls. Glöm Lindome... Har jobbat där, ett av mina syskon bor där och knepigt nog är det en hel del småkriminalitet och strul i trakten.
    I Munkebäck finns lugnare områden och vid Bagaregården finns det jättefina lght med mysiga gårdar.

  • Soon2B­Bride
    Äldre 1 Aug 10:59
    #2

    Beror också på vilket område i Lerum du vill flytta till. Stor kommun med många olika områden...

  • linvin­ter
    Äldre 1 Aug 17:38
    #3

    Vi flyttade till Lindome för 2 år sen och jag tycker det är ett jättemysig samhälle.
    Nära till skogen, med mysiga trollikande skogar och hyfsat nära havet vid billdal. Kommunikationen är jättebra, särskilt för mig så åker mycket kollektivt. Du har 3 kuponger till Göteborg eller Kungsbacka och sen 2 till mölndal/kållered. Tågen går hyfast ofta och sen går det även lite bussar.

    Det finns en ica, konsum, pizzerior, thai, frisör blommor och lite till i samhället, så man klarar sig hyfsat.

    Nu har vi inga barn, så jag vet inte hur skolorna är. Men jag har fått intrycket att det är lugnare i västra Lindome, så länge man inte är i "centrum" och almåsskolan. Men det är inget jag vet utan bara en känsla man fått när man snackat med folk.

  • bröllo­psblom­ma
    Äldre 1 Aug 22:35
    #4

    Vi flyttade också till Lindome för 2 år sedan och vi trivs jättebra. Det är lugnt och skönt med bra grannar. Ändå finns det bra kommunikationer, snabbt ut på motorvägen och närhet till göteborg och kungsbacka. Har inte heller barn men det bor mycket barn i området och föräldrarna säger att dagis och skola är bra.

    Linvinter var bor ni i lindome någonstans? Vi bor i Valåsdalen.

  • Troll1
    Äldre 2 Aug 09:36
    #5

    Måste ändå säga att jag är lite förvånad...men det beror nog på var i Lindome man bor/är. Det har varit problem med droger i området och en del kriminalitet runt c. Såg en del och hörde när jag jobbade där i flera år. Vi hade smashade rutor ett flertal ggr, till slut fick min chef nog och sålde stället.
    Nä, jag skulle inte vilja flytta dit.

  • mmmagd­alena
    Äldre 2 Aug 10:09
    #6

    Lindome har jag växt upp i och jag har aldrig stött på några kriminella människor Skolorna är också bra, Sinntorp är fin!! Har bott i jättefint radhusområde och nu senast i villa!

    Och som någon annan sa - lätt att ta sig kollektivt!!

  • chenda­86
    Äldre 2 Aug 13:37
    #7

    Jag bor i Mölndal, Krokslätt för att vara exakt. Och jag kan säga att jag har aldrig trivts så bra någonstans som jag bott, som jag gör här! Det är perfekt, lugnt och skönt, en bra innergård med mycket yta, här ute är föräldrar som lär sina barn att cykla, det är väldigt mixat, unga, gamla, barnfamiljer, par... ja en väldig kombination. Väldigt lugnt och skönt! Vi vill definitivt bo kvar här när vi får barn. Innergården är även bra skyddad från vägen :)

    Vad gäller andra delar av mölndal så vet jag att Enerbacken är väldigt lugnt och fint, själva Mölndal C är väl inte idealiskt för barnfamilj kanske, men uppåt finns det ju lite. Åby, skulle jag nog passa mig för.

    Lycka till i jakten på lägenhet.

    PS: Det är diligentia som har en del av hyreshusen i mitt område i kroksklätt, sen finns det även Bostadsrätter om det är det ni är ute efter! :)

  • lanovi­a 08
    Äldre 2 Aug 19:50
    #8

    Jag bor också i Mölndal... Åby. Lite nyfiken blir jag chenda86, varför du inte tror det är bra här? Du behöver inte hålla värsta försvaret jag bara undrar vad du tänker på/har upplevt/har hört?

    Tycker vi bor kanon här. Bor i ett lugnt radhusområde, innanför oss har vi en dunge och relativt stort område som är helt bilfritt. Alltså perfekt för barn, med skola och dagis nära till hands. Mölndals centrum ligger nära och är som de andra säger inget mysigt ställe. Men är inget ställe där vare sig jag eller förmodligen mina kommande barn uppehåller sig så länge.

  • linvin­ter
    Äldre 2 Aug 20:03
    #9

    lanovia 08 skrev 2009-08-02 19:50:10 följande:


    Jag bor också i Mölndal... Åby. Lite nyfiken blir jag chenda86, varför du inte tror det är bra här? Du behöver inte hålla värsta försvaret jag bara undrar vad du tänker på/har upplevt/har hört?Tycker vi bor kanon här. Bor i ett lugnt radhusområde, innanför oss har vi en dunge och relativt stort område som är helt bilfritt. Alltså perfekt för barn, med skola och dagis nära till hands. Mölndals centrum ligger nära och är som de andra säger inget mysigt ställe. Men är inget ställe där vare sig jag eller förmodligen mina kommande barn uppehåller sig så länge.
    Jag har också hört att fölvägen m.m. (de hyreshusen som ligger precis innan bron till AstraZenica) är väldigt stökiga.
  • Ne11ie
    Äldre 2 Aug 21:23
    #10

    Lerum är fint och nära till naturområden.

    Ett annat alternativ som ligger åt Lerumshållet är Partille, även det en kommun med skog och natur.

  • linvin­ter
    Äldre 2 Aug 22:07
    #11

    Oops.. AstraZeneca heter det ju!


    linvinter skrev 2009-08-02 20:03:00 följande:
    lanovia 08 skrev 2009-08-02 19:50:10 följande:
    Jag har också hört att fölvägen m.m. (de hyreshusen som ligger precis innan bron till AstraZenica) är väldigt stökiga.
  • chenda­86
    Äldre 3 Aug 17:07
    #12

    Hej :)

    Precis som lillvinter skriver är det, de områdena som jag också hört ska vara stökiga. Även en mäklare sa till oss när vi tittade lägenhet där att det var rätt "stökigt" område, vanligt med bilstölder å så. (Tänkte då främst: Ponnygatan, ridspögatan etc). Så det är enbart därför jag säger så. Jag skulle själv inte flytta dit. Var ju inte så längesen det var skottlossning i Åby heller, om ja inte minns helt fel... var la några månader sen dock :)

    lanovia 08 skrev 2009-08-02 19:50:10 följande:


    Jag bor också i Mölndal... Åby. Lite nyfiken blir jag chenda86, varför du inte tror det är bra här? Du behöver inte hålla värsta försvaret jag bara undrar vad du tänker på/har upplevt/har hört?Tycker vi bor kanon här. Bor i ett lugnt radhusområde, innanför oss har vi en dunge och relativt stort område som är helt bilfritt. Alltså perfekt för barn, med skola och dagis nära till hands. Mölndals centrum ligger nära och är som de andra säger inget mysigt ställe. Men är inget ställe där vare sig jag eller förmodligen mina kommande barn uppehåller sig så länge.
  • chenda­86
    Äldre 3 Aug 17:08
    #13

    Sorry Linvinter :) Läste galet

  • jojoån­ick09
    Äldre 3 Aug 17:57
    #14

    Jag bor närheten av skår i örgryte och här är jättefint! det finns nära till ströv områden som skog i delsjön som skatås...
    nära till det mesta har man här så som stan som naturen..
    Mölndal är också fint.. västa frölunda är jag uppväxt men där beror det helt på var man bor.. väljer man kaverös där vi bodde är det toppen,väljer man däremot tynnered så är det värre!
    där bor min kompis och gud dotter och där vågar man inte gå själv om kvällen..

  • chenda­86
    Äldre 4 Aug 19:49
    #15

    Håller med dig! Tynnered var ingen höjdare! Skottlossning rätt så ofta där! Senast för bara 2 veckor sen, var ngn som skjutit en i magen, läskigt! Min kompis bor där :)

    Jag håller med dig, Skår är bara FANTASTISKT! Men priserna är liiite väl höga för min del (bara vad jag sett när vi kollat.) Har själv bott i Kallebäck som är i närheten...också lugnt och fint


    jojoånick09 skrev 2009-08-03 17:57:08 följande:
    Jag bor närheten av skår i örgryte och här är jättefint! det finns nära till ströv områden som skog i delsjön som skatås...nära till det mesta har man här så som stan som naturen..Mölndal är också fint.. västa frölunda är jag uppväxt men där beror det helt på var man bor.. väljer man kaverös där vi bodde är det toppen,väljer man däremot tynnered så är det värre!där bor min kompis och gud dotter och där vågar man inte gå själv om kvällen..
  • Troll1
    Äldre 4 Aug 20:55
    #16
    jojoånick09 skrev 2009-08-03 17:57:08 följande:
    Jag bor närheten av skår i örgryte och här är jättefint! det finns nära till ströv områden som skog i delsjön som skatås...nära till det mesta har man här så som stan som naturen..Mölndal är också fint.. västa frölunda är jag uppväxt men där beror det helt på var man bor.. väljer man kaverös där vi bodde är det toppen,väljer man däremot tynnered så är det värre!där bor min kompis och gud dotter och där vågar man inte gå själv om kvällen..
    Då är vi nog nästan grannar.
Svar på tråden är lindome, mölndal och lerum bar att flytta till?