• lingon82

    Har man rätt till ett namn som en förälder hette innan denne blev bortadopterad?

    Vi hade en diskussion i familjen ang att min svåger vill ta sin pappas efternamn som liten. Sedan dess har pappan dock blivit adopterad av sin styvfar och den bioloiska farmorn heter samma som adoptivpappan, alltså inte namnet hon fick då hon var gift med biologiska pappan.
    (Krångligt... jag vet.) Har någon erfarenhet av detta? har man rätt till ett namn som ens far hade innan han blev adopterad?

  • Svar på tråden Har man rätt till ett namn som en förälder hette innan denne blev bortadopterad?
  • PennyJenny

    Kanske inte det vanligaste problemet, så jag skulle råda dig att ringa skattemyndigheten och prata med dem, de har hand om namnbytena.

  • allehanda

    kan inte tänka mig det, allt som har att göra med den gamla släkten bryts med en adoption( arv o liknande)

  • Katarina Michael

    Man har rätt att ta sina föräldrars barndomsnamn. Dvs de namn de döptes till...

  • allehanda

    Katarina Michael skrev 2009-08-12 14:51:18 följande:


    Man har rätt att ta sina föräldrars barndomsnamn. Dvs de namn de döptes till...
    Här är inte de biologiska föräldrarna föräldrar längre utan det är adoptivföräldrarnas födelsenamn man i så fall har rätt att ta.
  • Katarina Michael

    Spelar ingen roll, man har rätt att ta sin bioligiska föräldrars födelsenamn och släktnamn.

  • Katarina Michael
    allehanda skrev 2009-08-12 17:12:09 följande:
    Katarina Michael skrev 2009-08-12 14:51:18 följande:Här är inte de biologiska föräldrarna föräldrar längre utan det är adoptivföräldrarnas födelsenamn man i så fall har rätt att ta.
    Spelar ingen roll, man har rätt att ta sin bioligiska föräldrars födelsenamn och släktnamn.
  • allehanda

    Förlåt TS om jag kapar lite här

    ALLA juridiska rättigheter( både från barnet och föräldrarna) upphör när man adopteras bort.Hur i hela friden kan man som bortadopterad ha rätt att ta ett namn, kanske tom från någon som inte avslöjat att man adopterat bort ett barn? Jag skulle vilja var du har fått de uppgifterna ifrån.
    Katarina Michael skrev 2009-08-12 19:30:18 följande:


    Spelar ingen roll, man har rätt att ta sin bioligiska föräldrars födelsenamn och släktnamn.
  • Katarina Michael
    allehanda skrev 2009-08-12 19:35:37 följande:
    Förlåt TS om jag kapar lite härALLA juridiska rättigheter( både från barnet och föräldrarna) upphör när man adopteras bort.Hur i hela friden kan man som bortadopterad ha rätt att ta ett namn, kanske tom från någon som inte avslöjat att man adopterat bort ett barn? Jag skulle vilja var du har fått de uppgifterna ifrån.Katarina Michael skrev 2009-08-12 19:30:18 följande:
    Enligt PVC.se gäller följande:

    Om du är över 18 år kan du ta tillbaka det efternamn du haft innan adoption.

    Om du i ansökan styrker att du har burit ett efternamn tidigare kan du få ta tillbaka det. Även adopterade personer kan återta ett tidigare buret efternamn. Vissa begränsningar finns om sökanden fick det tidigare burna efternamnet med samtycke från en maka/make, tidigare maka/make.

    Kravet för att byta till ett gammalt släktnamn är att efternamnet ska ha burits i rakt nedstigande led i din släkt i minst två generationer och senast inom fyra generationer räknat från och med dina föräldrar.

    DVS släktnamnet tas man inte hänsyn till adoptionen i sådan...utan de faktiska biologiska släkten...men man har faktiskt oxå rätt att ta sina fosterföräldrar efternamn om man är över 18 år och har deras godkännande.

    Du som är över 18 år ska vända dig till PRV för att ansöka om dina fosterföräldrars efternamn. Ett medgivande från fosterföräldrarna och personbevis för både dig och dina fosterföräldrar ska följa med din ansökan. Förutsättningen är att du faktiskt har varit fosterhemsplacerad hos de aktuella fosterföräldrarna under en varaktig period, d.v.s en längre period. Ett tydligt sätt att visa fosterhemsplaceringen är att skicka in ett intyg från socialförvaltningen som visar den period som du har varit fosterhemsplacerad. En ytterligare omständighet av betydelse är hur länge du har varit folkbokförd på foster­föräldrarnas adress.
  • allehanda

    Adoopterade skall alltså INTE fråga släkten om lov? Det svaret har vi aldrig fått utan det hänvisas till vad den juridiska delen av en adoption betyder och har för följder. (här skulle vi aldrig vilja göra bytet av respekt för adoptivfamiljen).

  • lingon82

    Katarina Michael skrev 2009-08-12 20:53:41 följande:
    [citat]
    Enligt PVC.se gäller följande:Om du är över 18 år kan du ta tillbaka det efternamn du haft innan adoption.[citat]

    Men min svåger är ju inte den som är adopterad utan hans pappa. Har man rätt att ta namnet då ändå, även om det inte är pappan som direkt för det vidare?

  • Emelieca

    Katarina Michael skrev 2009-08-12 20:53:41 följande:


    Enligt PVC.se gäller följande:Om du är över 18 år kan du ta tillbaka det efternamn du haft innan adoption....
    Blev nyfiken huruvida detta stämmer och klickade på länken, men det är ju en hemsida om pvc plast?? Skrev du verkligen rätt länk?
  • Katarina Michael

    www.prv.se ska det vara.

    Ang svågern så har han rätt att ta namnet om din pappa har hettat de namnet när han föddes...

    Annars vet jag inte, då kan de va ett gränsfall..

Svar på tråden Har man rätt till ett namn som en förälder hette innan denne blev bortadopterad?