• chiqit­ita
    Äldre 28 Jul 09:39
    4183 visningar
    4 svar
    4
    4183

    Vad händer om man blir sjuk i Sverige och inte är skriven här?

    Om man bor utomlands och har sin sjukförsäkring där och nu är utskriven från Sverige. Vad händer då om man råkar bli sjuk under ett besök i Sverige? Någon som vet? Måste man alltså gå och köpa sig en separat sjuk försäkring för att åka hit?

  • Svar på tråden Vad händer om man blir sjuk i Sverige och inte är skriven här?
  • Svanbo­et
    Äldre 28 Jul 09:47
    #1

    Det finns något som jag tror kallas för europeisk sjukförsäkring... vilket land bor ni i nu? Skulle nog ringa försäkringskassan och fråga eller gå på deras hemsida och läs.

  • mittid
    Äldre 28 Jul 10:07
    #2

    Det finns något som heter "reseförsäkring" som man köper när man skall ut och resa. Så visst skall man köpa en separat sjuk
    /olycksfallsförsäkring när man reser, oavsett ursprung.

    Och: Vissa länder i Europa har avtal emellan sig som styr hur det blir... de samarbetar i vissa fall. Det är många förändringar i detta sammanhang pga ständigt nya regler och överenskommelser mellan länderna. För att veta exakt så gör som Svanboet föreslår

  • PennyJ­enny
    Äldre 28 Jul 10:22
    #3

    Om du bor i ett EU land ska du skaffa European Health Insurance Card, det brukar man göra via den statliga sjukvården. I Sverige gör man det via Försäkringskassan, i England vid NHS har jag för mig. Med det kortet och id-handling har du rätt till akutvård på samma vilkor som landets innevånare, vilket här i Sverige innebär att du betalar patientavgifter på några hundra och avgifter för röntgen och sånt som alla betalar för. Exakta priser och vad som är avgiftsbelagt varierar från landsting till landsting.

    Om du inte har kortet kan man få vård och betala för besöket. I Stockholm kostar ett akutbesök ca 2000 och besök hos husläkare 1600. Vad som ingår då vet jag inte. ( www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Halso-och-sjukvard/Akut-vard/Pa-besok-i-Stockholm/ )

    Se även över ditt privata försäkringsskydd, i form av reseförsäring. Det ska man göra även om man har EU kortet, för det täcker inte kostnader för speciell hemtransport eller sånt om man skulle behöva det. Vet ju inte vilket land du bor i och hur det ser ut där, men här ingår ofta en viss reseförsäkring i hemförsäkringen. Annars kan kan teckna privat. I vissa sjukvårdsförsäkringar ingår även viss teckning för utlandsjukvård.

  • mittid
    Äldre 28 Jul 10:27
    #4

    Den reseförsäkring som ingår i de flesta hemförsäkringen här i Sverige rek. jag att man kompletterar upp, billigast och enklast genom samma försäkringsbolag som man har sin hemförsäkringen på... annars har man inte hemtransport betald tex...

    Vissa kreditkortsbolag ger kunden en reseförsäkring på köpet om man betalar resan med kortet.

Svar på tråden Vad händer om man blir sjuk i Sverige och inte är skriven här?