• Princessoneday

    Efternamn - vill inte byta

    Har förstått att alla byter hur som haver eller inte. Alltså antingen ta mannens elelr kvinnans eller så lägger kvinnan till mannens eller så hittar man på ett nytt. Eller tar ett gammal släktnamn etc.

    Jag har ett ovanligt efternamn. Min m2b har ett av de vanligaste -son namnen i Sverige.

    Jag vägrar att ta det.. Kan tänka mig att vi tar ett nytt. alltså antingen hittar på eller tar från bakåt i någon av våra släkter..

    Men där vägrar m2b.

    Men han säger att jag kan behålla mitt efternamn och han sitt. Men han vill att barnen ska få hans... Vilket blir helt fel då de har ovanliga namn som verkligen INTE klingar med hans -son namn!

    Nu är det lite av ett dilemma. Jag som är ganska impulsiv menar agtt då struntar vi i allt. Det är inte värt ett drömbröllop om våra barn får ha sådana fula namn.

    Jag låter fullkommligen hemsk nu jag inser detta. Men känslorna styr just nu. Inte ration.

    Ge och ta. Javisst. Om han hade haft ett annat efternamn..

  • Svar på tråden Efternamn - vill inte byta
  • Hemlig2009

    Jättesvårt dilemma. Namnet är ju otroligt personligt och vill han inte byta så vill han inte. Jag tycker du har liiite starkare argument faktiskt men det är ju min högst personliga åsikt. Just ovanliga namn är ju lite roligare än vad jag ska säga. Varför byta till ett vanligt? Och varför ska era barn ha det vanliga namnet?

    Jag tycker att om han inte vill byta så är ju det helt okej, men att barnen ska ha det vanliga namnet köper inte jag. Kompromiss där? Du har ju faktiskt föreslagit ett helt nyt namn och är villig att byta trots allt. Han har inte givit något förslag i mina ögon för att komma närmare en gemensam lösning.

  • Princessoneday

    Ja, det löser sig nog.

    Låter vi det vara som det är är det ju ok..

    Men det hade varit kul att ha ett gemensamt. Ett nytt tillsammans alla liksom.. Men det är bättre att låta det vara som det är nu.. vi får se..

  • Sesamy

    Knepigt det där.
    Jag vill inte byta bort mitt ovanliga efternamn heller - och mitt namn passar inte ihop med min mans efternamn eftersom båda är korta och innehåller enbart en stavelse - blir konstigt att säga.
    Så jag vägrar byta. Nu heter vi olika... Men han har lovat att byta när det väl blir dags för barn. Vi får väl se hur mycket löftet är värt då! =P

    Men jag ser det som att eftersom inte jag vill byta kan jag inte tvinga honom att göra det. Så vi kanske får heta olika, men för mig spelar det egentligen ingen roll.

    Min pappa bytte namn när mina föräldrar gifte sig och han försöker nu övertyga min man om att inte byta... Min svärfar säger inget men verkar sårad över att hans son vill byta...

    Ja... Konstigt inlägg kanske. Kontentan är att jag tror det är en svår och känslig diskussion som lätt blir personlig. Låt det ta en stund... Diskutera olika förslag och låt diskussionen vila ibland... Lycka till! =)

  • Humlan66

    ja det här med efternamn är inte en lätt fråga. Jag ville ju att m2b skulle ta mitt efternamn men si det gick inte eftersom jag tidigare vart gift och jag VÄGRAR ta hans för det klingar inte fint med mitt förnamn. Det låter konstigt helt enkelt.

    Vi sa förut att vi skulle välja ett helt nytt men nu vägrar han, utan det är hans efternamn som gäller som sagt inte lätt

    Lycka till

  • Pearldrop

    Det enda jag kan säga är min personliga åsikt att det är mkt roligare med det ovanligare efternamnet... vilket jag ALDRIG kommer byta bort mitt mot min m2b's son-namn

  • Aleta

    Vi behöll våra efternamn och barnen har mitt.
    Får de inte alltid automatiskt mammans efternamn eller ändras det när man är gift?
    Som kompensation så heter flickorna min mans förnamn + dotter som sista förnamn. Kan det vara något för er?
    Exempelvis Sara Maria Gunnarsdotter Ekblad eller Lars Krister Gunnarsson Ekblad.

  • HomerSimpson

    Jag är evigt tacksam för att jag har min mors namn och inte min pappas namn. De var inte gifta när jag föddes, och när de gifte sig så behöll morsan sitt namn och vi barn behöll det också. Varför krångla till det?

    Kan du inte säga till honom att antingen byter alla namn eller så behåller alla sina namn?

  • Ne11ie

    Har för mig att det är så att innan man är gifta så får barnet automatiskt mammans efternamn och tvärtom när man är gifta om föräldrarna har olika efternamn?

  • M Magdalena

    Spontant tycker jag att det skulle vara rätt av dig att behålla ditt namn och låta barnen ha de ovanligare efternamnet. Ser ingen anledning att ta son-namnet. Alt att alla tar ett nytt namn.

    (Men det är lätt för mig att säga som "ger efter" och tar hans namn och låter barnen byta...fast inte till ett son-namn då...)

  • anne på grönkulla

    Ingen av er kan tvinga den andre att byta. Vi har behållit varsitt och det går utmärkt att vara gift ändå.

    Vad gäller barn tror jag inte det har nån betydelse om man är gift eller inte - har man olika namn får de mammans, om man inte anmäler nåt annat.

  • Divina73

    Eller så har du ditt efternamn, han sitt och barnen får era båda typ: Jaqueline Sifontes Persson

    eller vad det nu kan bli

  • Kathiz å Kimmo

    Jag vill inte heller byta, det vill inte min m2b heller. Vi har inga barn än.
    Han har två bröder med barn, jag har en bror som nog inte kommer skaffa barn. Jag vill att mitt namn ska gå vidare, vilket hans redan gjort.

    Vi har inte bestämt hur det blir än men har svårt att se att jag kommer ge mig på denna fråga när jag kompromissat på massa andra frågor (vi har absolut inte svårt att komma överens)

    Att tänka på, om ditt namn sätts som ett mellannamn, är det inte lika lätt att det går vidare!!!

    Ja, visst kanske ett i-landsproblem, men jag gillar ju mitt namn!!!

  • Ore

    Jag gillade mitt efternamn (ett son-namn, fast ovanligt). Men å andra sidan kan jag ta tillbaka det namnet precis när jag vill

    Så jag tyckte det var viktigare att vi hade samma namn. Tyckte maken också, men å andra sidan var det ju lätt för honom att tycka, eftersom det då var givet att det skulle bli hans namn vi tog... (Han hade annars hetat samma som en nära släkting till mig, som är jämnårig med honom och det hade varit STOR förväxlingsrisk).

Svar på tråden Efternamn - vill inte byta