• Boomtown

Är det ingen mer än vi som tycker det är pinsamt att säga önskelista?

Folk har börjat fråga oss vad vi önskar oss i bröllopspresent. Och det visste vi ju skulle komma. Men vi båda tycker att det är skitpinsamt. Vi vill helst ha pengar till bröllopsresan. Visst det är väl bara att klämma ur sig, men det var gubben som tog emot samtalen och då blev han så blyg så han sa att han visste inte. Kul att ringa upp: hej hur e´läget? Föressten vi önskar oss pengar. Jag tycker sånt är jättepinsamt även vid födelsedagar och jul o sånt kan jag ju tillägga. Hur har ni gjort? Ingen som känner på samma sätt? På ett sätt så är det ju lättare att köpa en present för då behöver det inte framkomma hur mycket det är värt. Det blir lite mer tydligt dåvi önskar oss pengar. Vi bryr oss INTE om summan, tänkte bara att det blev pinsamt för gästen.

Hihi, men spännande är det. Snart är det dags.

• Svar på tråden Är det ingen mer än vi som tycker det är pinsamt att säga önskelista?
  • Ore

Nej, jag tycker nog inte det är så pinsamt att svara på en fråga om vad vi önskar oss. Jag har flera gånger varit i situationen att jag har STÄLLT frågan, och vet att jag ställer den för att jag vill ge något, och då helst något som de kommer att uppskatta.

Det jag hade tyckt varit pinsamt, vore om jag skickat ut en önskelista eller på annat sätt prackat på den på folk.

Annars ser jag det mer som en tjänst gentemot gästerna, på samma sätt som man anger klädkod för att de ska känna sig bekväma så ska de - om de vill - ha möjlighet att ge er en present som ni uppskattar.

• Aleta

Fixa så att de kan ge anonyma bidrag. T ex en stor skattkista på festen att lägga kuvert i.
    Säg även att de gärna kan lägga anonymt och ge ett litet gratulationskort separat.

• Boomtown
    Aleta skrev 2009-07-25 19:33:04 följande:
    Fixa så att de kan ge anonyma bidrag. T ex en stor skattkista på festen att lägga kuvert i. Säg även att de gärna kan lägga anonymt och ge ett litet gratulationskort separat.
    Det var en riktigt bra ide, så får man korten vid sidan av. För dom vill man ju ha.
  • Aleta

Precis!

Boomtown skrev 2009-07-25 20:05:22 följande:
    Det var en riktigt bra ide, så får man korten vid sidan av. För dom vill man ju ha.
  • Maalina

Jag är tveksam till den idén, men det beror såklart på vilken typ av gäster man har. Läs Energy's inlägg i tråden nedan om hur det gick för henne när de hade det så, gästerna la i genomsnitt 50-75 kronor per person:

www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m3467467.html

• Boomtown
    Maalina skrev 2009-07-29 22:32:17 följande:
    Jag är tveksam till den idén, men det beror såklart på vilken typ av gäster man har. Läs Energy's inlägg i tråden nedan om hur det gick för henne när de hade det så, gästerna la i genomsnitt 50-75 kronor per person:www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m3467467.html
    Åh herregud!!! Det var mer än pinsamt!!!!
    Det finns verkligen folk till allt.
  • Taha

Vi tyckte det var pinsamt så vi gav ingen lista men tordes skriva att vi önskade oss något persoligt eller ett bidrag till resan. Alla vill inte ge pengar och alla orkar inte hitta något personligt. Detslutade med att vi fick typ hundra kristallskålar. Nä, inte hundra...men en hel del och inga kvitton.
    Våra gäster har uttryckt att de hade blivit gladare om vi gett en lista.

• Boomtown
    Taha skrev 2009-07-30 11:22:47 följande:
    Vi tyckte det var pinsamt så vi gav ingen lista men tordes skriva att vi önskade oss något persoligt eller ett bidrag till resan. Alla vill inte ge pengar och alla orkar inte hitta något personligt. Detslutade med att vi fick typ hundra kristallskålar. Nä, inte hundra...men en hel del och inga kvitton.Våra gäster har uttryckt att de hade blivit gladare om vi gett en lista.
    Ja det kanske är bättre. Inget kul att få massa samma. Vi kanske kan önska oss silverramar till bröllopsbilderna och sånt. Lite lagom svårt/pris
  • Svanboet

Ja du... detta är ett känsligt ämne har jag märkt.

Jag kan berätta hur vi kommer göra fast det inte riktigt svarar på din fråga. I inbjudan kommer det följa med ett informationskort där det står om vilka personer som har ansvar för olika saker, vem man kontaktar när man har frågor och7eller vill hålla tal och vem som har koll på önskelistan. Vi kommer INTE skicka med önskelistan i inbjudan = pracka på dem utan erbjuda servicen av en lista tillgänglig om det är någon som undrar om nått och då ringer men inte oss. Det innebär också att den som har listan har möjlighet att diskutera med den som ringer om vad andra som ringt har sagt och funderat över och "bocka" av så vi inte får dubletter och sånt vi inte vill ha.

För er del så får ni nog våga ta mod till er att säga att ni önskar er pengar till resan och samtidigt kanske erbjuda ett konto där man kan annonymt sätta in pengar dagarna innan eller strax efter. Det kan ju underlätta för er också att inte ha en hög med 20-lappar liggandes hemma.

• en dröm blir sann

På vår väns bröllop satte gästarna in en anonym summa med fellse kort från de som satte in pengar. Och det var min blivande man som fick detta i uppdrag då de inte ville veta hur mycket var och en satte in... Han var marskalk på deres bröllop.
    Och de önskade sig pengar till deras bröllopsresa.
    De fick ihopa över 40,000kr. De gav allt mellan 200 och flera tusen kronor. Tror det högsta lå på 20,000kr(förälder)! Så det kan bli stora summor endå, fast jag räknar inte med detta!

Själva så har vi skaffat en kista som vi önskar oss guldpengar i. SKATTKISTA!, har färgarna blått,vitt och guld!( Detta har vi skickat ut extra info om till de som har svarat att de kommer. Men på det info´et sto det också annat, så som övernattningsmöjligheter och info om det är någon som är allergiska så bör de kontakta oss, och info om vart kyrkan och lokalen ligger i landet )Och pengarna skall gå till vår bröllopsresa. Hur mycket och från vem vill vi inte veta. Bara ha ett kort från alla.

Svar på tråden Är det ingen mer än vi som tycker det är pinsamt att säga önskelista?