• JJSA

Frysa frosting?

Jag ska göra cupcakes till bröllopet med frosting på och vill självklart kunna förebereda så mycket som det bara är möjligt. Någon som vet om man kan göra frostingen och sen frysa in den? Hållbarheten på muffins och frosting i kylskåp, några idéer på vad det rör sig om?
    Frostingen består av smör, florsocker och vaniljsocker och ev. philadelphiaost...
    Tacksam för all hjälp jag kan få :D

• Svar på tråden Frysa frosting?
  • Lischen

Jag har testat att göra frosting i förväg och ha i kylen, men inte att frysa.

Jag gjorde frostingen på lördagen (smör, philadelfia, florsocker) och sparade som längst till på tisdagen. Inga problem med det. Den smakade utmärkt och var lika bra som på lörda'n.

Se'n smetade jag på frosting på en cupcake på lördagen och lät den stå i kylen ett dygn. Det var heller inga problem. Jag var rädd för att frostingen skulle blöta ner cupcake'n men det märktes inget.

Så jag ska göra frostingen på torsdagen, smeta på den ovanpå våra cupcakes på fredagen och servera dem på lördagen.
    (Cupcake'n ska jag göra nu i helgen och frysa ner)

• ogiftnickenyfiken

Jag gjorde cupcakes med chokladfrosting och då blev det några över.
    Så jag frös dem som de var och de var jättegoda när jag tog fram dem igen.
    Kände ingen konstig smak på frostingen jämfört med hur de var nygjorda.

Så det borde ju vara samma sak att endast frysa frostingen som att frysa den om den ligger på muffinsen.

• Lischen

Hurra va bra! Då ska jag också testa det!!

• JJSA

Kalas! Som sagt, man vill ju kunna förbereda så långt det är möjligt utan att det ska märkas på kvalitén :)
    Tack för hjälpen och råden!

• ninni84r

Jag brukar göra cupcakes hemma och ha färdiga i frysen med frosting på - blir lika goda :)

Svar på tråden Frysa frosting?