Fotografering i kyrkan
Tänkte bara höra mig för om hur många av er som inte ville eller inte tänkt tillåta att gästerna ska få fota er under själva vigselakten i kyrkan och varför ni bestämde er för det.
Tänkte bara höra mig för om hur många av er som inte ville eller inte tänkt tillåta att gästerna ska få fota er under själva vigselakten i kyrkan och varför ni bestämde er för det.
Vi vill inte att gästerna tar foton i kyrkan.!
Det är vår största dag därför vill inte vi har 100 fotoblixtar när vi växlar ringar.
Sedan är jag rädd för att vi inte får ett ända bra foto om alla skall ta foton. Någon blir irriterad för att någon reser sig lite där och där blir ena armen med osv.
Vi valde att ha en fotograf och har sagt till gästerna att de som är intresserad av fotona kan kontakta oss efter vigseln alltså någon vecka senare.. eller alternatvit att vi kommer ha någon lista som folk får skirva på om de vill ha foton. inte riktigt bestämt oss..
Jag brukar be gästerna att inte fotografera under vigseln eftersom det är en gudstjänst som jag inte vill ha störd av en massa fotande.
Däremot säger jag att de gärna får fotografera av hjärtans lust under ingång och utgång men inte däremellan.
Vill brudparet så händer det att jag lägger in ett fototillfälle just efter tillkännagivandet, då brudparet vänder sig om och låter sig fotograferas en stund.
Annars brukar jag tipsa brudparet om att vid utgången gå fram till kortrappan och stanna där en stund och låta folk ta kort innan de sedan fortsätter ut.
Har de kommit överens med en proffsfotograf (eller någorlunda erfaren amatörfotograf) att ta bilder under vigseln är det inget problem; en sådan vet oftast hur man håller sig diskret.
Vår präst meddelade att församlingen skulle tänka på att fota sparsamt under gudstjänsten. Jag har sett på bilderna efteråt att det tog en del bilder, men jag märkte inte av det alls. Kan ha att göra med att kyrkan var/är ljus och inga blixtar behövdes.
Prästerna i min jobbförsamling gör precis som Burre präst, meddelar innan vigseln sätter igång att h*n säger ifrån när det är lämpligt att ta foto.
Pratade med en solist som hade dålig erfarenhet av proffsfotografer, hon spelar gitarr och sjunger och ofta så får fotografen för sig att hon sitter där och sjunger för dennes skull och bränner av 10-12 blixtar rakt i ansiktet. Man ser ju varken text, noter eller brudpar sa hon.
Burre Präst skrev 2009-07-21 12:18:08 följande:
vi lät folk foto som dom ville.. men alla på sin plats såklart.
Detta var inget som vi la märke till eller stördes av.man står ju men ryggen emot alla större delen av tiden. Ddet kan ju vara kul att få bilder andra ha tagit också.
Vi gjorde så, och på många bröllop jag varit på, så får gästerna fota när brudparet vänt sig om (dvs när vigselakt, psalmsånger, ev solon osv är klart) och sedan när de går ut. Det brukar värdparet berätta innan.
Nu har vi pratat med prästen och han sa samma sak som tågjäntan att när vi vänder oss om efter hela vigseln och är på väg ut så står vi kvar en stund så alla som vill kan fota oss. Våran toastmaster meddelar i innan vigseln hru vi vill att det ska vara :)